Portré
Ladjánszki Márta
Életrajz
Első „külsős” munkájára Berger Gyula kérte fel, akivel három darabjában (Pompeii Capriccio, Mediterráneum, Vattacukor) is együtt dolgozott, továbbá Juhász Katával (Jó éjszakát, Jung bácsi), Balla Katalinnal (Ki, ha én?), Szabó Rékával (A kiválasztott, Véletlen) és Hód Adriennel (Arborétum) is volt alkalma együtt gondolkozni, táncolni, alkotni. Az Inspiráció estsorozat keretében két produkcióval is felléphetett 2001. májusában, részben a Civil Negyed meghívásában (Graffiti Orpheus), részben Szabó Rékával (Miféle gyöngédség) együtt működve.
A Bálványos Társulattal, akik improvizációs zenét játszanak, olyan tánc-koncerteket (Csodál, Idomtalan Sellő, Ketrec) hoztak létre, melyeken egy művészeti alkotás, az adott hely és egymás játéka adta az inspirációt.
Önálló alkotói munkáját is elkezdve, általában szóló-centrikus koreográfiákat hoz létre, melyek specifikusan a fizikumból, annak határaiból építkeznek. A Szóló Tánc Fesztiválon két alkalommal is szerepelt alkotóként és táncosként, mindkét darabjával (Egy, Terpeszkedő combok) díjat nyerve. A Műhely Alapítvány először az Inspiráció, 2000 novemberében megrendezett estjére hívta meg Kettő című etűdjével, majd elsőként kérte fel a 2001 novemberében megrendezésre került Pólusok koreográfusestre. Erre az alkalomra egy új bemutatóval készült (Szuka), ahol eddigi tapasztalatait három meghívott táncossal osztotta meg, és önmagamhoz hűen egy test-, mozdulat- és érzelem-gazdag darabot hozott létre.
2001. szeptemberében megnyílt az L1 Táncművek, ahol Berger Gyulával közösen mutatták be és játsszák duettjüket Majdnem 3 címen, melynek második állomása, a Pont 3 2003. nyarán debütált szintén a stúdióban.
Eddigi munkája eredményeként örömmel vette a bécsi danceWeb (ImPulzTanz Wien) majd a Tanzquartier Wien ösztöndíját, hogy 2003. nyarán illetve őszén egy illetve két hónapra kint folytassa alkotómunkáját és előadások, kurzusok látogatásával, valamint állandó konzultációval ottani művészek közreműködésével szélesítse látásmódját az alkotásban; továbbá a New York-i DTW intézmény felkérését két szólója négy alkalommal történő előadására 2003. decemberében.
DÍJAK
III. Országos Kortárs Táncfesztivál - Veszprém
II. Szóló Tánc Fesztivál - Budapest
Prága – Jarmila Jerabkova Kortárs Koreográfus Verseny első díja
CECArtsLink amerikai ösztöndíj (Minneapolis, New York)
2006
Budapest Fringe Fesztivál szakmai különdíja a majdnem 3 című táncelőadással
Képzés:
IDMC (Budapest)
tánckurzusok Budapesten
Nemzetközi Tánchetek - Bécs
danceWeb (ösztöndíjasként) - Bécs
kortárs: David Dorfman,Toni Pierce Sands, Kristin Van Loon, Deborah Thayer, Michelle Boulé, Juliette Mapp
kortárs: Nigel Charnock, Miguel Gutierrez
Önálló munkáim koreográfusként és táncosként
„Kacat Kabaré” - Merlin Színház
„Ketrec” - Ludwig Múzuem (improvizáció)
„Terpeszkedő Combok” - Trafó
„Majdnem 3” - L1 Táncművek
„Pallos” – Trafó
„Pont 3” – Nemzeti Táncszínház Refektóriuma
„Zaj-elvonása” – Vízivárosi Galéria
„MONOtone” – Jövő Háza Park Projekt (alkotóként, táncosként, kosztümtervezőként)
Más alkotók felkérései
1998
„Mediterráneum” és „Pompei-i Capriccio” - MU Színház
„Jó éjszakát, Jung bácsi!” - MU Színház rend.: Juhász Kata (táncosként, kosztüm)
„A kiválasztott - legenda szűrt fényben“ - MU Színház rend.: Szabó Réka
„Sárga” – Szkéné Színház rend.: Csabai Attila (táncosként, alkotótársként)
-
Interjúk
Az semmi – ezt hallgasd meg!
Az alábbi interjú kiváló apropója lehetne, hogy nyolcvanegyedik születésnapján, egykori kaposvári kollégái egy általuk alapított elismeréssel, a „Kossuth díjasok Kossuth díjával” lepték meg a Jászai Mari-díjas, érdemes művészt, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját. Koltai Róberttel néhány nappal a díjátadás után színházi pályájáról beszélgettünk. Rojkó Annamária -
Interjúk
Apropó nélkül – beszélgetés Bánsági Ildikóval
Ady Endre Petőfiről írott sorai jutnak eszembe először róla. Mást, két-három szavas méltatást nem is mernék róla írni. Nekem ő fogalom. A BÁNSÁGI. Csupa nagybetűvel. Gyulay Eszter -
Interjúk
„A színészet egy önkifejezési forma számomra.”
Lukács Sándor legújabb alakítása az Úr Esterházy Péter Mercedes Benz című darabjában, amit most Zsótér Sándor vitt színre a Vígszínházban. A színész több, mint fél évszázados pályáján vállalt szerepeket más színházakban is, de 1972-es belépése óta a Vígszínház társulati tagja. Kik és hogyan hatottak művészi fejlődésére, mi tart a legfontosabbnak színészetében? – ezekről a kérdésekről beszélgettünk. Farkas Éva