Portré
Kentaur
Életrajz
Kentaur - reneszánsz ember, festő, látványtervező, énekes, zenész
Erkel Lászlóként született Budapesten. 1988-ban diplomázott a Magyar Képzőművészeti Főiskola festő szakán, majd posztgraduális képzésben részesült a Murális Tanszéken. 1989-ben Derkovits ösztöndíjas lett. Alapító tagja volt az 1982-ben megalakult Satöbbi zenekarnak, ahonnan 1988-ban kivált, és szólólemezt jelentetett meg Presser Gábor és Sztevanovity Dusán közreműködésével. 2004-ben hívta életre új zenekarát, az Urban Stigmát. Elsőként a hazai rock koncertek történetében olyan színpadi produkciókat hozott létre melyben a színház, mozgásszínház, film és képzőművészet a rockzenével párhuzamosan kapott szerepet.
1982 óta készít lemez- és könyvborítókat, (többek között színházi) plakátterveket. 1990-ben ismerkedett meg Eszenyi Enikővel, aki első színházi rendezéséhez, a Leonce és Lénához hívta díszlettervezőnek. Azóta számos magyar és külföldi produkciónak tervezett díszletet. Nemzetközi tervezői karrierje 1995-ben kezdődött, amikor a neves producer, Cameron Mackintosh felkérte a Miss Saigon, az Operaház Fantomja, az Oliver és a Martin Guerre című musicalek új látványvilágának megtervezésére. 2000 óta újra nagyobb hangsúlyt kapott festészeti munkássága, hazai és nemzetközi kiállításokon is megjelenik képzőművészeti alkotásokkal.
2001-től foglalkozik jelmeztervezéssel is. 2006-2010-között Roman Polanski Vámpírok bálja című musicalje teljes látvány világát már egy személyben ő jegyzi Budapesten, Bécsben és Belgiumban. 2004-ben képzőművészeti, díszlettervezői és zenei munkásságát bemutató könyv jelent meg a Hanga Kiadó gondozásában.
Díszlettervezői munkájáért 1994-ben megkapta a Magyar Színikritikusok Díját, többször nyert Dömötör-díjat, 2003-ban az Operaház fantomja díszletét Gundel-díjjal jutalmazták. Jászai-díjas művész.
Képsorozatok
-
Interjúk
Az semmi – ezt hallgasd meg!
Az alábbi interjú kiváló apropója lehetne, hogy nyolcvanegyedik születésnapján, egykori kaposvári kollégái egy általuk alapított elismeréssel, a „Kossuth díjasok Kossuth díjával” lepték meg a Jászai Mari-díjas, érdemes művészt, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját. Koltai Róberttel néhány nappal a díjátadás után színházi pályájáról beszélgettünk. Rojkó Annamária -
Interjúk
Apropó nélkül – beszélgetés Bánsági Ildikóval
Ady Endre Petőfiről írott sorai jutnak eszembe először róla. Mást, két-három szavas méltatást nem is mernék róla írni. Nekem ő fogalom. A BÁNSÁGI. Csupa nagybetűvel. Gyulay Eszter -
Interjúk
„A színészet egy önkifejezési forma számomra.”
Lukács Sándor legújabb alakítása az Úr Esterházy Péter Mercedes Benz című darabjában, amit most Zsótér Sándor vitt színre a Vígszínházban. A színész több, mint fél évszázados pályáján vállalt szerepeket más színházakban is, de 1972-es belépése óta a Vígszínház társulati tagja. Kik és hogyan hatottak művészi fejlődésére, mi tart a legfontosabbnak színészetében? – ezekről a kérdésekről beszélgettünk. Farkas Éva