Színházak
Debreceni Csokonai Színház
- 2023/2024
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1973/1974
- 1972/1973
- 1971/1972
- 1970/1971
- 1969/1970
- 1968/1969
- 1967/1968
- 1966/1967
- 1965/1966
- 1964/1965
- 1963/1964
- 1962/1963
Szőcs GézaLiberté ’56
- Maléter PálCsikos Sándor
- Nagy ImreHorváth Lajos Ottó
- Bibó IstvánJámbor József
- PávelAndrássy Máté
- Kádár JánosEperjes Károly m.v.
- SusanVarga Gabriella
- KocsmárosKóti Árpád
- IcaSzűcs Kata
- GenagyiVarga József
- AljosaTóth László
- Pista bácsiDánielfy Zsolt
- ÁpolónőEditFöldeáki Nóra
- Malinyin tábornokWagner Lajos
- AndropovNagy László Zsolt
- ÉvaEgres Katinka
- IstvánMercs János
- ÁkosKádas József
- KüldöncNagy Péter
- SegédtisztNagy Péter
- Válent MihályIvaskovics Viktor m.v.
- Lavina festőRácz József m.v.
- Csúcs MátyásGaray Nagy Tamás
- MarosánnéOláh Zsuzsa
- BélakocsmavendégMiske László
- BandikóVranyecz Artúr
- Szűca katonaMészáros Tibor
- Förgeteges EdigejBakota Árpád
- Vak PartizánKrisztik Csaba
- Hosszú EdinbájKrisztik Csaba
- RádiósKristán Attila
- RendezőlányÚjhelyi Kinga
- Falábú JánosBoros György
- KatinkaMárkus Luca
- Zongorista lányPál Eszter
- Pesti srácBoros Milán BerzsiánCsobolya BalázsMárkus LucaNagy Péter
- KatonaNagy László ZsoltKiss Gergely Máté
súgó: Pethő Zsuzsa
ügyelő: Tenki Ferenc, Karl József
- rendezőVidnyánszky Attila
- díszlettervezőAlexander Belozub
- jelmeztervezőNagy Viktória
- dramaturgKozma András
- koreográfusHorváth Csaba
- zeneVerebes Ernő
- rendezőasszisztensSóvágó Csaba
A többsíkúság és a műfaji nyitottság lehetőséget ad a rendezőnek és a színészeknek a színészi expresszivitás különböző eszközeinek felvonultatására: stilizálásra a történelmi események bemutatásakor, valamint dokumentarista, szürrealista, groteszk ábrázolásra. S éppen a felhasznált eszközök széles skálája segíti a nézőt abban, hogy emocionálisan is átélje a bemutatott eseményeket, de egyben belelásson a történelem kegyetlenségébe és abszurditásába.
A darab az 1956-os, kommunista rezsim elleni forradalom első tizenkét napját dolgozza fel, de egyszersmind időben kiszélesíti a cselekményt, mivel olyan eseményeket is bekapcsol, amelyek harminc évvel később történtek.
„A rendező nem volt könnyű helyzetben. Az 50. évforduló mégiscsak kerek jubileum, hihette, hogy ünnepi gáladrámát vár tőle a hivatalosság. Másfelől az ötven év csak ötven év - kevés a rálátás ahhoz, hogy az eseményekből nemzeti dráma íródjék. Maradt a kézenfekvő megoldás: elsőgenerációs utódként, a saját világlátásával, a jelenleg birtokolt művészi eszközeivel megmunkálni a kulturális/történelmi anyagot. [...] Vidnyánszky előadása gyöngéden groteszk/tragikus antropológiai impresszió, amely a társadalom öngerjesztő gépezetét, a közizgalom dinamikáját érzékletesen képezi le. Ez a világ racionálisan felfoghatatlan, mint amikor a jégverembe tett kannában felforr a tej. Mondhatnánk, hiteles csak az lehet benne, aki nem volt sehol, mert egyetlen résztvevő sem lehetett ott mindenütt.”
(Balogh Tibor - Debrecen, 2006. nov. 8.)
A darab az 1956-os, kommunista rezsim elleni forradalom első tizenkét napját dolgozza fel, de egyszersmind időben kiszélesíti a cselekményt, mivel olyan eseményeket is bekapcsol, amelyek harminc évvel később történtek.
„A rendező nem volt könnyű helyzetben. Az 50. évforduló mégiscsak kerek jubileum, hihette, hogy ünnepi gáladrámát vár tőle a hivatalosság. Másfelől az ötven év csak ötven év - kevés a rálátás ahhoz, hogy az eseményekből nemzeti dráma íródjék. Maradt a kézenfekvő megoldás: elsőgenerációs utódként, a saját világlátásával, a jelenleg birtokolt művészi eszközeivel megmunkálni a kulturális/történelmi anyagot. [...] Vidnyánszky előadása gyöngéden groteszk/tragikus antropológiai impresszió, amely a társadalom öngerjesztő gépezetét, a közizgalom dinamikáját érzékletesen képezi le. Ez a világ racionálisan felfoghatatlan, mint amikor a jégverembe tett kannában felforr a tej. Mondhatnánk, hiteles csak az lehet benne, aki nem volt sehol, mert egyetlen résztvevő sem lehetett ott mindenütt.”
(Balogh Tibor - Debrecen, 2006. nov. 8.)
2006. 10. 20.
Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok
Színház-választó
Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!