Írások

Rossini, Bellini, Verdi és persze Donizetti kompozíciói hangzanak fel a koncerten, s a ritkán hallható áriák mellett olyan részletek is helyet kaptak a programban, mint a Lammermoori Őrülési jelenete vagy Lucia és Enrico duettje. Szép, nagy műsor…
– Kertesi Ingrid: Az est kitalálója, Ács János karmester hihetetlen vehemenciával vette sorra a különböző áriákat, igyekeztünk ugyanis olyan programot összeállítani, amely darabjai valóban emlékeztetnek Pavarottira. A maestro sok éven keresztül, számos alkalommal dirigálta az olasz tenorkirályt, jó barátja volt, így kiválóan ismeri azokat a bel canto műveket, amelyekben fellépett, s szívesen énekelt. A műsorválogatásnál egyre-másra gyűltek és gyűltek a darabok, úgyhogy már hetek óta edzek, hiszen csak az utolsó ária közel tizenhat perces…
Azt esten fellép növendéke is, Sárközi Xénia, aki egy ritkán hallható műből, Verdi Kalózából énekel.
– K. I. : Medora áriáját ugyancsak Ács János választotta, én se ismertem korábban, de remekül illik Xénia bársonyos, aranyfolyamú hangjához. Már több alkalommal szerepeltünk közösen, egyszer a Lakmé duettjét is előadtuk, s örülök, hogy ismét kedves növendékemmel énekelhetek.
– K. I.: Biztos, hogy a fülem az ajtóra lesz tapasztva, amikor Xénia énekel. Mindig, minden konceren drukkolok a növendékeimért, szerintem ez teljesen természetes. Ahogy bennem is van folyton némi feszültség, de szerintem erre szükség is van, hogy a produkció pezsegjen, hogy az előadásnak legyen tétje, s a nézők ne azt érezzék, a fellépők énekelgetnek egy kicsit… Xéniával már több mint három esztendeje foglalkozom, először az oratórium-ének szakra vették fel a Zeneakadémián, majd ezután következett az opera. Jelenleg is a növendékem, de most már a tanári mester szakon. S el kell mondjam, már szép eredményeket tudhat maga mögött, hiszen a Simándy Énekversenyen díjazott lett, a szlovákia, Házy Erzsébetről elnevezett megméretettésen pedig a fődíjat nyerte meg. Őt szerencsére a pódiumra lépés, a versenyhelyzet nem visszahúzza, hanem ösztökéli.
– Sárközi Xénia - Rengeteget segített az opera tanszakos felvételimben, hogy az első évben temérdek oratóriumot és dal tanultam, sokat gyakoroltunk, kísérleteztünk, hogy elsajátítsam a bel canto megfelelő stílusát. Jelenleg még fél évig tanulok a tanári mesteren, s persze keresem a további lehetőségeket, nemcsak itthon, hanem külföldön is.
Mi az, amit egy fiatal énekes Kertesi Ingrid óráin tanulhat?
– S. X.: Amikor felvettek a Zeneakadémiára, még azt sem hallottam igazán belülről, hogy milyen színű a hangom. Azzal is gondom volt, hogy hogyan állok meg a pódiumon, milyen tartással énekelek, összeségében görcsös voltam. Így a hangom sem tudott olyan szépen folyni, ahogy a tanárnő kérte.
– K. I.: - Bár ősszel vár rám egy franciaországi Mozart-mise, német operagála is, ahová már tizenkilencedszer hívnak vissza, s akadnak itthon kamarazenei koncertjeim is, a tanításnak nagyon fontos szerepe van az életemben. Ettől az évtől kilenc fiatallal foglalkozom a Zeneakadémián. Nagyon élvezem a pedagógiai munkát, fontosnak tartom, hogy a növendékek először a technikai biztonságot sajátítsák el, s hogy tényleg minél természetesebben, beszédszerűen énekeljenek. A vibratóra nagyon kényes vagyok, különösen amikor már saját életet kezd élni… Fontos, hogy simán, gyönyörűen áradjon a hang. Ahogy az is, hogy a voce szinkronban álljon a személyiségükkel, az alkatukkal. Számomra az szintén lényeges, hogy minél hamarabb megtaláljuk a közös hangot, hogy félszavakból is értsük egymást, hogy a gyerekek gyorsan fel tudják venni azt a tempót, ami a tanuláshoz kell.