Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Hírek

    Volt egyszer egy színház

    Katkó Tamás fotókiállítása a Műcsarnokban. 03. 14.-06. 01.

    Szegő György
    2025. március 18.
    Katkó Tamás autonóm fotográfiai munkásságában a színháznak komoly szerep jutott. A színpadi próbák sodrában Katkó Tamás a fotóban érzett rá Lessingnek a szobrászatra elgondolt termékeny pillanatára, a mozgás tömörítésére kigondolt új esztétikájára. Lessing a Laokoónról jó kétszáz éve írt esztétikájában nem árulta el, melyik is a kimerevítendő pillanat.

    Lessing a test és a történet által feltett kérdésre a képzelet mozgásától várt választ. Katkó Tamás meg is látta a színpadi sötétből kivillanó fény-fragmentumok – mozgó test, arcél és jelmez vizuálisan termékeny, lágy és kontrasztos, gyakran transzparens drámai elemeit. A dráma-érzékeny fotósokat bennfentes a dramaturgiai érzékükből merített ihlet vezeti. Előre érzik, mikor, hogyan kell exponálni. Katkó máig friss, festészethez közelítő munkássága kiváló példa a dráma képi sűrítésére. Nem mellékes az sem, hogy az előadások jelenetei nem hullnak a feledés homályába. 

    Segítette Katkót a megújuló fotótechnika is. Az egyre érzékenyebb filmanyag, a jobb gépek és optikáik. A digitális fotó újabb forradalma hamar túllépett ezen. Ám sok fotóművész tartózkodik e „kényelemtől”. Inkább az analóg hagyomány kevésbé technika-függő lehetőségeivel él. A színházi alkotók, rendezők, színészek, látványtervezők és fotósok – itt és most Katkó Tamás – a tünékeny színházi műfajból a drámai és fotótechnikai eszközök bő skáláján teremtenek képzőművészeti kvalitású képet.  

    A színházi előadás rendkívül összetett műfaj: a szöveg, a jelenet, a mű ezernyi analízisen, azok cselekvő kipróbálásán alapuló rendezői/színészi metódus célja a játszók közötti, és a közönséggel való kommunikáció. Sokáig a színház, a próbák, az előadások fotósa nehezen tudta felvenni az ehhez tartozó költői, dramaturgiai bölcsesség ritmusát, a színpadon száguldó gondolat sebességét. Katkó Tamás művészetének egyik titka éppen ez az egyszerre dramaturgiai és technikai éberség.

    A színházak a próba-folyamatban általában alig fordítanak figyelmet a gondolat képi megörökítésére. „Nyakunkon a premier” – mondják a rendezők, a titkárság. Beérik a sajtó által kínált egyre szűkebb kereteivel. Másodlagos, hogy a fényképező ember és pillantása – a fénykép – megszületik e. Katkónak azonban volt szeme, szerencséje: megtalálta azokat a rendezőket és műhelyeiket, hogy ott a 70-es, 80-as, 90-es években a maga rendhagyó módján fotósként működhessen. Hogy gépével észrevétlenül jelen lehessen a próbákon. Előbb a Tanulmányszínházban és  Arvisura Színházban, később elsősorban Szikora János aktuális szolgálati helyein és az ő „kép”-re is figyelő színpadi közegében fogadták be. Most Szikora János nyitotta meg a Katkó tárlatot.

    A szellemi/esztétikai gyönyörködtetésen túl, Katkó fotói kapcsán a színpadkép változásának szélesebb világáról is szólnom kell. A 19.-20. század fordulóján a színpadokról eltűnt a gázvilágítás, a rivaldafények. Jobb teljesítményű elektromos fényvetők ideje következett. Az új technika azután felforgatta a látványt. Érkezett egy svájci származású díszlettervező, bizonyos Adolf Appia, aki előbb az operajátszásban látvány-forradalmat csinált. (zárójelben: Appiát a térben is megidéztük a Műcsarnok Rejtett történetek kiállításon 2018-ban). A régi, aprólékos realizmussal festett falak helyett nagyformák és rusztikus tömbök, geometrikus architektúra a fény miatt kerültek színpadra. Fényvisszaverő és -elnyelő felületeik, érzékeny reflexiós tulajdonságaik a színpadi alkotók által a játék, a dráma szolgálatába állhattak. Ez a mód nehezen, de végül behálózta a századot.

    Katkó kb. 30-40 éve visszafordította az időt: éppen a színpad sötétjéből képes lehívni képi mondanivalóját. Sejtelmesen alulvilágított térben is tud fényképet komponálni a mozdulatokból, a színészek gesztusaiból. A lebbenő jelmez, a fények és párák kompozíciójával megragadja gyorsan elillanó teatralitást. De nem akar egy-egy előadást dokumentálni – hanem, mint most látjuk: eddigi életműve egy összművészetet művelő színházi korszak útkereső gondolkodását őrzi.

    • Interjúk

      Az semmi – ezt hallgasd meg!

      Az alábbi interjú kiváló apropója lehetne, hogy nyolcvanegyedik születésnapján, egykori kaposvári kollégái egy általuk alapított elismeréssel, a „Kossuth díjasok Kossuth díjával” lepték meg a Jászai Mari-díjas, érdemes művészt, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját. Koltai Róberttel néhány nappal a díjátadás után színházi pályájáról beszélgettünk.
      Rojkó Annamária
      20224. december 3.
    • Interjúk

      Máshoz nem értett, így lett A Nemzet Színésze

      Szorgalom, alázat és páratlan humor jellemzi máig Szacsvay Lászlót, aki csaknem hatvan éve él hivatásának. A Katona alapító tagjával beszélgettünk, aki a teátrumban idén kezdte meg a 44. évadját.
      Zsigmond Lilian
      2025. november 10.
    • Interjúk

      Sasvári Sándor a Rock Színháztól a nemzetközi színpadokig

      Sasvári Sándor a Rock Színházban és a nemzetközi színpadokon vált ismertté, országosan pedig a Jézus Krisztus Szupersztár címszerepével tűnt ki. Jelen írásunkban pályájáról beszélgetünk.
      Zsigmond Lilian
      2025. november 5.

    Bemutatók képekben

    • A színházcsináló
      Orlai Produkciós Iroda A színházcsináló
      rendezőPelsőczy Réka
    • let’s go japan with the kids
      Trafó let’s go japan with the kids
      rendezőÖrdög Tamás
    • Tiszta őrület
      Centrál Színház Tiszta őrület
      rendezőPuskás Tamás
    • Krémes keringő
      Új Színház Krémes keringő
      rendezőDörner György

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu