Hírek
A szerda esti beszélgetéseken egy, a kortárs magyar fotográfiát meghatározó személyiség – minden hónapban más és más – lesz a vendég. Olyanok, akik már komoly alkotói múltat tudhatnak maguk mögött, akik érett és kiforrott művészek. Működésük markáns nyomot hagyott a huszadik században, de jelenlétük manapság is megkerülhetetlen aktív fotográfusként, tanárként vagy a szakmai közélet részeseként. Bár életművük már az analóg korszakban fontossá vált, kíváncsiságuk és aktivitásuk a mai napig szinte semmit sem változott a fényképezés technológiai és szerkezeti változásai során. Jártasak a közelmúlt történetében, de élesen látnak rá a jelen problémáira s van képzetük a jövő távlatairól is. Szavakkal és képekkel idézzük föl életük, pályájuk, fotográfiai útkereséseik fontos pontjait. S megkérdezzük őket holnapi és holnaputáni terveikről is.
Vendég: Drégely Imre fotóművész
Drégely Imre (Bácsalmás, 1960) a képzőművészeti indíttatású tiszta fotográfia híve. Életműve világos értékek alapján és szisztematikus munkával épül és gazdagodik. A fotóval már az 1980-as évektől foglalkozik, s az 1990-es évek eleje óta különféle Polaroid eljárásokkal is kísérletezett. Tagja volt a Fiatalok Fotóművészeti Stúdiójának, majd többek között az Egyesült Képek Egyesületnek és az Első Alkotócsoportnak is. Az utóbbi években a digitális képalkotás és a különböző fotóeljárások szintetizálása foglalkoztatja. Újabban nagyméretű szekvenciákat, fotómátrixokat és digitális kollázsokat készít. Kiállítási anyagai ennek a projektnek egy-egy tematizált fejezeteként értelmezhetők. 1984-től szerepel kiállításokon és részese a fotográfiai közéletnek. Ott volt a magyar fotográfiát reprezentáló nemzetközi kiállítások és publikációk többségén (Berlin, Bécs, Lisszabon, Tallin, New York, Párizs, Moszkva, Varsó).
Stílusa markáns és egyedi és nemcsak azért hat a fiatalabb generációkra, mert művésztanárként a MOME-n és a Szellemkép Szabadiskolában is évtizedek óta oktat, illetve mesterkurzusokat tart fotóművészeti alkotótáborokban.
Fontosabb egyéni kiállítások
1986 Bercsényi Klub, Budapest
1988 Fiatal Művészek Klubja, Budapest
1992 Polaroidok, Fiatal Művészek Klubja, Budapest
1995 Fekete Kamra, Mű-Terem Kiállító, Budapest
1997 Archívum, Bolt Galéria, Budapest
2000 Imicsek, Francia Intézet, Budapest
2003 Elektromos Műve, Nyitott Műhely, Budapest
2006 Monoszkóp, MU Galéria,Budapest
2007 Egyes szám – Többes szám, Nessim Galéria, Budapest
2008 Photomatrix, Magyar Kulturális Központ, London, Egyesült Királyság
2009 DI ID, Nessim Galéria, Budapest
2011 Age:L retrospektív, Nessim Galéria, Budapest
2016 Szenzor, PH21 Kortárs Fotográfiai Galéria, Budapest
2019 Luna ’69, Artphoto Galéria, Budapest
Fontosabb díjak
Balogh Rudolf-díj, 2007
Tagságok
Magyar Fotóművészek Szövetsége (1994-); Magyar Alkotóművészek Országos Egyesülete (1994-); +Műhely Alkotócsoport (2005-)
Művei gyűjteményekben
Magyar Fotográfiai Múzeum, Kecskemét
Louise McCagg magángyűjtemény, New York, USA
Collection of His Excellency Ibrahim Ibn Al Tassan , Dubaj, Egyesült Arab Emirátus
Drégely Imre: Fény, 1989 © Drégely Imre
-
Művészek írták
Kurázsi mama – háborúink krónikája
A 2022-es Bakkhánsnők kapcsán írtam Terzopuloszról, a rendezőről: „Berlinben, Heiner Müller korszakos színházcsinálóval indult a 70-es években. Vele hozta létre 1994-ben a Nemzetközi Színházi Olimpiát, amit a tervek szerint jövőre Magyarország rendez meg. Terzopulosz mostani rendezése jó előjel.” Az általa keltett előérzet beteljesedett. 2024-ben Kurázsi mama is olyan nagyformátumú előadás, ami többet jelent önmagánál. Szegő György -
Művészek írták
Pinokkió
A Vígszínháznál mese-musicalben Presser Gábor-Sztevanovity Dusán 35 éve töretlen sikerű A padlás musicalje a mérce. És ezzel is konferálták fel most a Karácsony előtt műsorra tűzött Pinokkiót. Szegő György -
Művészek írták
Abszurd királyság
A Műcsarnok abban a reményben vette fel idei programjába az Übü király drámához köthető, élményszerű ugyanakkor informatív tárlatát, hogy az a kánont szélesíti és bizonnyal „művészetet művészettel csináló” kiállítás. Új kutatásokat prezentál: látványos módon.