Színházak
Szentendrei Teátrum
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 1998/1999
- 1992/1993
- 1987/1988
- 1970/1971
Kurázsi Papa
I. epizód - Ősbemutató
Le Pun - Krétakör közös projekt
Utcaszínházi projekt - Szentendrei Teátrum - Szenendrei-sziget, volt úttörő tábor
- KözreműködőAchache SamuelBankó AndreaBauche HélèneBelényesi ZoltánBonnard LaurentBouly GillesBourbon DavidBozsóki ImreCandel JeanneChristophe CarpreauJean-Bernard CharpeillÉltető AndrásFancsikai PéterFátyol HerminaFehér AnnaGáspár MátéJean-Baptiste GaudinGulyás MarciGyabronka JózsefKraszkó ZitaChristophe LafargueLakatos ErikaLakatos IlonaLáng AnnamáriaChristelle LehallierOlivier MagniNicolas MorganNagy FruzsinaJuliette Navis-BardinPierre PaillèsPapp SzilviPhérailleRába RolandSabine RouquetteSárosdi LillaSchilling ÁrpádSebő ZsuzsaAreski SedikiDélphine SékulakDrazen SivakSzpisjàk AngélaTerhes SándorMarc VittecoqLawrence Williams
Közreműködő: Laci Bácsi
- rendezőPhéraille
A folyón átkelve magunk mögött hagyjuk a várossal együtt múltunkat és jelenünket is. A jövő egybefolyt a jelennel. Mi lesz ez? Egy háború? A béke létrejön a felek között:
1.Cikk. A Férfiak államterületének jelen cikkely a Duna budai oldalát jelöli ki. 2.Cikk. A Nők államterületének jelen cikkely a Duna pesti oldalát jelöli ki. (részlet a 2098. évi 1. törvénycikkből)
A harcok zajában megfáradt Andrej, a szótlan festőművész az árnyas táborban lel nyugalmat. Ez a tábor a világ legcsöndesebb helye. Olyan szép így, hogy nincs itt senki. Nem tudom, emberekkel milyen, de emberek nélkül minden mozgásba jön.
Kurázsi papa, a vasló ellenállókat toboroz Budán és Pesten. Ők a házasok. Semleges területen, Andrej szentendrei táborában összegyűlnek, hogy kísérletet tegyenek férfiak és nők kapcsolatának újraértelmezésére. Mozgalmuk reménysége Duna, akinek már senkire nincs szüksége, aranyketrecében él. Ám Andrej…
Az előadásban elhangzó szövegek többsége Andrej Tarkovszkij Stalker, illetve Andrej Rubljov című filmjeinek felhasználásával készült.
A Le Phun, a rendkívül gazdag és jelentős francia utcaszínházi műfaj vezető együttese. Alapítója, Phéraille, a világhírű Royal de Luxe tagjaként tett szert évtizedes tapasztalatra.
Kurázsi papa, a vándor ló történetét 2008-2009 során Románia, Szlovákia és Magyarország felkeresésével, helyi művészeti csoportok bevonásával alakítja ki a francia társulat, a rájuk jellemző és általuk professzionálisan használt vizuális, installációs és a szabadtéren működő narratív eszközökkel.
Magyarországi partnerként a Schilling Árpád vezette Krétakör csatlakozott a kezdeményezéshez. A két társulat művészeti vezetője 2006. novemberében egy utcaszínházi konferencián ismerkedett meg, s azóta építik a szakmai kapcsolatot. Több kölcsönös látogatás után elérkezettnek látszoktt az idő, hogy a nyáron a gyakorlatban is kipróbálják az előkészített együttműködést. A találkozás érdekessége mindkét fél számára, hogy a markánsan eltérő művészeti tapasztalatokat miként lehet egymástól eltanulni, illetve azokat elegyítve új minőséget létrehozni. Különösen aktuálissá teszi a közös munkát, hogy mindkét társulat átalakulóban van, a projektben az új formák keresésére legnyitottabb munkatársak vesznek részt mindkét oldalról.
A magyarországi munka partnerének a két társulat a Szentendrei Nyár fesztivált nyerte meg. A fesztivál jelentős szabadtéri színházi múltja alapján ideális befogadója lehet ennek az itthon újszerű, nemzetközi kezdeményezésnek. A város adottságai pedig nagyszerű díszletként használhatóak a vonulós, a parton kezdődő és a szigeten folytatódó performance-hoz. Phéraille eredeti történetet írt a helyi közeg és inspirációk alapján, amit a szentendrei műhelymunka során az alkotók közösen dolgoznak fel és öntenek végső formába.
Az előadás központi figurája Kurázsi Papa, egy életnagyságú, mechanikus vas ló és gazdája Andrej, akik vándorlásaik során a Duna partjára, majd onnan a Szigetre kerülnek, s az ottani elhagyott úttörőtáborban találnak új otthonra.
Augusztus második felében a stáb Franciaországba utazik, ahol az egyik legjelentősebb utcaszínházi fesztiválon, Aurillac-ban mutatkozik be az ún. Francia Szezon keretében amely az EU soros elnöki tisztét betöltő Franciaország hivatalos kulturális programsorozata. A féléves fesztivál során minden tagállammal megvalósítanak egy Tandem projektet, amelyben egy francia és egy más nemzetiségű művészeti csoport hoz létre közös produkciót. Magyarország esetében ez a Kurázsi papa lesz, tehát egyúttal hazánkat is képviseljük ezzel a projekttel, melynek partnerei – a Szentendrei és Aurillaci Fesztivál mellett – a Cultures France, a Francia Intézet és a Nemzeti Kulturális Alap is.
„Ahhoz, hogy a nézők igazi részeseivé váljanak az előadásnak és megéljék a Duna történetét, révészeink segítségével csónakokban átkelnek a szigetre. A Szentendrei-sziget különleges környezete, melyet installációk tesznek bensőségesebbé, arra ösztönzi a nézőket, hogy saját útjukat járják. A kezdeti ámulatot Andrej megérkezése töri majd meg, amint Kurázsi papa hátán átvonul a szigeten. Nyomába ered a kíváncsi embertömeg, hogy a történet újabb részleteire derülhessen fény. Belépünk az elhagyatott úttörőtáborba. Rideg, elidegenedett világgal szembesülünk. A harcoktól teljesen kiégett emberek két ellenséges tábort alkotnak, a Nők népességét és a Férfiakat népét. A 2098-ban megszületett Budapesti Egyezmény ugyanis két független táborra osztja a lakosságot. A földrajzilag is szétvált tábor egyik fele Budán, másik Pesten kezd külön életet. Mivel Andrej mélységesen megveti a két tábor értelmetlen szembenállását, a semleges Szentendre-szigetén hirdeti nézeteit. Ellenállókat toboroz lova segítségével, akiket Budapest jegyeseinek nevez el, és akikkel véget kíván vetni a sokévi gyűlölködésnek.”
Phéraille – az előadás rendezője
1.Cikk. A Férfiak államterületének jelen cikkely a Duna budai oldalát jelöli ki. 2.Cikk. A Nők államterületének jelen cikkely a Duna pesti oldalát jelöli ki. (részlet a 2098. évi 1. törvénycikkből)
A harcok zajában megfáradt Andrej, a szótlan festőművész az árnyas táborban lel nyugalmat. Ez a tábor a világ legcsöndesebb helye. Olyan szép így, hogy nincs itt senki. Nem tudom, emberekkel milyen, de emberek nélkül minden mozgásba jön.
Kurázsi papa, a vasló ellenállókat toboroz Budán és Pesten. Ők a házasok. Semleges területen, Andrej szentendrei táborában összegyűlnek, hogy kísérletet tegyenek férfiak és nők kapcsolatának újraértelmezésére. Mozgalmuk reménysége Duna, akinek már senkire nincs szüksége, aranyketrecében él. Ám Andrej…
Az előadásban elhangzó szövegek többsége Andrej Tarkovszkij Stalker, illetve Andrej Rubljov című filmjeinek felhasználásával készült.
A Le Phun, a rendkívül gazdag és jelentős francia utcaszínházi műfaj vezető együttese. Alapítója, Phéraille, a világhírű Royal de Luxe tagjaként tett szert évtizedes tapasztalatra.
Kurázsi papa, a vándor ló történetét 2008-2009 során Románia, Szlovákia és Magyarország felkeresésével, helyi művészeti csoportok bevonásával alakítja ki a francia társulat, a rájuk jellemző és általuk professzionálisan használt vizuális, installációs és a szabadtéren működő narratív eszközökkel.
Magyarországi partnerként a Schilling Árpád vezette Krétakör csatlakozott a kezdeményezéshez. A két társulat művészeti vezetője 2006. novemberében egy utcaszínházi konferencián ismerkedett meg, s azóta építik a szakmai kapcsolatot. Több kölcsönös látogatás után elérkezettnek látszoktt az idő, hogy a nyáron a gyakorlatban is kipróbálják az előkészített együttműködést. A találkozás érdekessége mindkét fél számára, hogy a markánsan eltérő művészeti tapasztalatokat miként lehet egymástól eltanulni, illetve azokat elegyítve új minőséget létrehozni. Különösen aktuálissá teszi a közös munkát, hogy mindkét társulat átalakulóban van, a projektben az új formák keresésére legnyitottabb munkatársak vesznek részt mindkét oldalról.
A magyarországi munka partnerének a két társulat a Szentendrei Nyár fesztivált nyerte meg. A fesztivál jelentős szabadtéri színházi múltja alapján ideális befogadója lehet ennek az itthon újszerű, nemzetközi kezdeményezésnek. A város adottságai pedig nagyszerű díszletként használhatóak a vonulós, a parton kezdődő és a szigeten folytatódó performance-hoz. Phéraille eredeti történetet írt a helyi közeg és inspirációk alapján, amit a szentendrei műhelymunka során az alkotók közösen dolgoznak fel és öntenek végső formába.
Az előadás központi figurája Kurázsi Papa, egy életnagyságú, mechanikus vas ló és gazdája Andrej, akik vándorlásaik során a Duna partjára, majd onnan a Szigetre kerülnek, s az ottani elhagyott úttörőtáborban találnak új otthonra.
Augusztus második felében a stáb Franciaországba utazik, ahol az egyik legjelentősebb utcaszínházi fesztiválon, Aurillac-ban mutatkozik be az ún. Francia Szezon keretében amely az EU soros elnöki tisztét betöltő Franciaország hivatalos kulturális programsorozata. A féléves fesztivál során minden tagállammal megvalósítanak egy Tandem projektet, amelyben egy francia és egy más nemzetiségű művészeti csoport hoz létre közös produkciót. Magyarország esetében ez a Kurázsi papa lesz, tehát egyúttal hazánkat is képviseljük ezzel a projekttel, melynek partnerei – a Szentendrei és Aurillaci Fesztivál mellett – a Cultures France, a Francia Intézet és a Nemzeti Kulturális Alap is.
„Ahhoz, hogy a nézők igazi részeseivé váljanak az előadásnak és megéljék a Duna történetét, révészeink segítségével csónakokban átkelnek a szigetre. A Szentendrei-sziget különleges környezete, melyet installációk tesznek bensőségesebbé, arra ösztönzi a nézőket, hogy saját útjukat járják. A kezdeti ámulatot Andrej megérkezése töri majd meg, amint Kurázsi papa hátán átvonul a szigeten. Nyomába ered a kíváncsi embertömeg, hogy a történet újabb részleteire derülhessen fény. Belépünk az elhagyatott úttörőtáborba. Rideg, elidegenedett világgal szembesülünk. A harcoktól teljesen kiégett emberek két ellenséges tábort alkotnak, a Nők népességét és a Férfiakat népét. A 2098-ban megszületett Budapesti Egyezmény ugyanis két független táborra osztja a lakosságot. A földrajzilag is szétvált tábor egyik fele Budán, másik Pesten kezd külön életet. Mivel Andrej mélységesen megveti a két tábor értelmetlen szembenállását, a semleges Szentendre-szigetén hirdeti nézeteit. Ellenállókat toboroz lova segítségével, akiket Budapest jegyeseinek nevez el, és akikkel véget kíván vetni a sokévi gyűlölködésnek.”
Phéraille – az előadás rendezője
2008. 08. 08.
Galéria
Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok
Színház-választó
Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!