Színházak
Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulat
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
- 1987/1988
- 1986/1987
- 1985/1986
- 1984/1985
- 1983/1984
- 1982/1983
- 1981/1982
- Almaviva grófAndalúzia kormányzójaBokor Barna
- RosinagrófnéNagy Dorottya
- Figarobelső inas és mindenesGalló Ernő
- Suzannekomorna, Figaro jegyeseGecse Ramóna
- MarcellinaházvezetőnőKilyén Ilka
- Antoniokertész, Susana nagybátyjaGáspárik Attila
- FanchetteKádár Noémi e.h.
- Chérubina gróf apródjaBoros Csaba
- BartoloorvosÖrdög Miklós Levente
- Bazilioa grófné zenetanáraTollas Gábor
- Don Gusmi de GusmanbíróBányai Kelemen BarnaBartha László Zsolt
- Dupla-Marékírnok, Don Gusman titkáraBányai Kelemen BarnaBartha László Zsolt
- NyúlLászló CsabaBartha László Zsolt
- rendezőKeresztes Attila
- díszlettervezőFodor Viola
- jelmeztervezőBianca Imelda Jeremias
- fordítóForgách András
- zeneszerzőBoros Csaba
- súgóSugó Erzsébet
- ügyelőVajda György
Beaumarchais francia drámaíró leggyakrabban játszott színműve keletkezésekor (1778-ban) nem örvendett nagy népszerűségnek. Az Egy őrült nap alcímmel ellátott Figaro házassága ugyanis akkoriban kényesnek számító témát érintett: az első éjszaka kegyúri jogát boncolgatta.
A főszereplő Figaro és jegyese, Susana esküvőjükre készülnek. Ezt a sorsdöntő pillanatot árnyékolja be gazdájuknak, Almaviva grófnak az ifjú ara házasságot követő testi birtoklását célzó feudális előjoga. A történet akkor kezd egyre bonyolultabbá válni, amikor a gróf hűtlenséggel vádolt felesége szövetkezik a kétségbeesett jegyespárral…
Beaumarchais darabját 1786-ban Lorenzo Da Ponte szerkesztette át opera szövegkönyvvé, zenét Wolfgang Amadeus Mozart írt hozzá. Az eredeti színpadi mű, azonban, megírásától operaszínpadra kerüléséig folyamatosan a cenzúra által tiltott alkotás volt nem csak Franciaországban.
Keresztes Attila, a Tompa Miklós Társulat művészeti igazgatója a két klasszikus szerző, Beaumarchais és Mozart művét tekinti rendezése kiindulópontjának, ötvözi a két színpadi művet.
Ez a vígjáték a művészeti vezető harmadik rendezése a Nemzeti Színház színpadán és az ötödik színpadi munkája, amelyet láthatnak a vásárhelyi színházkedvelők (a sepsiszentgyörgyi Az imposztor és a nyíregyházi Az özvegy Karnyóné és a két szeleburdiak című produkciók után).
2014. 04. 30.