Színházak
Katona József Színház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1998/1999
- 1997/1998
- 1996/1997
- 1995/1996
- 1994/1995
- 1993/1994
- 1992/1993
- 1991/1992
- 1990/1991
- 1989/1990
- 1988/1989
- 1987/1988
- 1986/1987
- 1985/1986
- 1984/1985
- 1983/1984
- 1982/1983
Roland SchimmelpfennigElőtte-utána
- rendezőSchilling Árpád
- dramaturgVeress Anna
- fordítóVeress Anna
- zeneVajda Gergely
- táncFrenák Pál
- súgóFenyvesi Judit
- asszisztensFenyvesi Judit
Ó, milyen hosszú időn át nem leszünk, és a világ létezik tovább
– se név, se jel nem marad utánunk.
Előtte nem voltunk és hiányát nem éreztük,
utána, amikor már nem leszünk, úgy lesz, mint előtte volt.
Omár Khajjám, XI. századi perzsa költő verse
Az Előtte-utána költői szépségű, izgalmas formai kísérlet; nem hagyományos dramaturgiát követő jelenetsor, szerkezete zeneműhöz hasonló, leginkább szó-operának lehetne nevezni, amelyben minden szereplő a saját külön szólamát játssza, de az egészből mégis létrejön egyfajta teljesség. A több leírást és szerzői instrukciót, mint dialógust vagy akciót tartalmazó szöveg tág teret ad a rendezői, a színészi - és a nézői inspirációnak.
A töredékes, filmszerűen „vágott” történetek az élet valószerűtlenségét és titokzatosságát, kisszerűségét és banalitását, törékenységét és kiszámíthatatlanságát, boldogságát és boldogtalanságát sűrítik össze, a látszólag véletlenszerűen felbukkanó és eltűnő figurák történetei összeszövődnek. A mindennapi, különös vagy szürreális elemekből a szerző az emberi létezés panorámaképét rakja ki, valami olyasmit, mint az az élmény, amelyről a klinikai halálból visszatértek számolnak be, akik egész életüket „kiterítve”, mintegy egyetlen képben szemlélhetik. A darabot átszövi a pusztulás, a terméketlenség, az idő könyörtelen rombolása, a visszafordíthatatlan változás motívuma, ami után „semmi sem lesz többé olyan, mint annak előtte volt”. A fájdalom mellett azonban megszólal egy másik alaphang is: a derűé. A szerző humorral és játékossággal, szeretetteljes iróniával nézi botladozó és sodródó, szeretkező és marakodó, emlékező és kérdező hőseit.
Roland Schimmelpfennig a kortárs német színházban az elmúlt években feltűnt új drámaíró-nemzedék egyik legjelentősebb tagja. Tucatnyi színművét több díjjal jutalmazták, számos nyelvre lefordították. Push up 1-3 című darabját több magyar színház is bemutatta, Az arab éjszakát pedig jelenleg is játssza az Örkény Színház. Előtte-utána című művének ősbemutatója 2003-ban volt a hamburgi Schauspielhausban, azóta számos színházban előadták Németországban és Európa-szerte
2006. 01. 13.