Színházak
Békéscsabai Jókai Színház
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1992/1993
- 1987/1988
- 1981/1982
- 1970/1971
- 1967/1968
Zalán Tibor - Thomas MannMario és a varázsló
- Cipolla és Gulyás Attilamachinátor, manipulátor, hipnotizőr, krakéler és provokátorGulyás Attila
- Politikus és Jancsik Ferencpiás, keserű, sértődött, minden lében kanálJancsik Ferenc
- Vállalkozó és Koleszár Bazil Péterparvenü, izzadós fajta, szokja az „osztályát”Koleszár Bazil Péter
- Vállalkozó-feleség és Liszi Melindaízléstelenül öltözik, harsány, erőltetettLiszi Melinda
- Mészáros és Mészáros Mihályvágja az életet, egyszerű ember, becsületes és butaMészáros Mihály
- Mészáros-feleség és Komáromi Anettháziasszony, folyton éhes, kielégületlenKomáromi Anett
- Kellékes és Biró Gyulamegállás nélkül kapkod, riadt, túlteljesít, pánikra hajlamosBiró Gyula
- Kellékes-feleség és Harcsa Boglárkatanítónő, merev, állandóan ítélkezésre készHarcsa Boglárka
- Üdvöske és Rigler Renátaa városka nagymenő csaja, menő ruci, szleng, udvartartásRigler Renáta
- Ügyelő és Kadelka Lászlónyugodt, tapasztalt, nem lehet hozni a sodorból, nem esik ki a szerepébőlKadelka László
- Stúdiós és Veselényi Orsolyatornászgat, mindenkire van egy epés, zúzó megjegyzése, zugevőVeselényi Orsolya
- CsellósBrestyánszki Bernadett
- rendezőKovács Frigyes
- játéktérFekete Péter
- jelmeztervezőPapp Janó
- fordítóSárközi György
- trükkFekete Péter
- zeneBrestyánszki Bernadett
- súgóVeselényi Orsolya
- ügyelőKadelka László
- rendezőasszisztensVeselényi OrsolyaKoleszár Bazil Péter
- a rendező munkatársaKoleszár Bazil Péter
„Ah, bravo! – felelte Cipolla. – Tetszel nekem, giovanotto. Hiszed-e, hogy már régen észrevettelek? A magadfajta fickókat különösképp kedvelem, ezek az én embereim. Nyilván kemény legény vagy. Azt teszed, amit akarsz. Vagy előfordult már, hogy nem tetted azt, amit akartál? Vagy éppen azt tetted, amit nem akartál? Amit nem te akartál?"
(Thomas Mann: Mario és a varázsló)
Thomas Mann 1930-ban írta meg novellájában az esetet Cipollával, a borzalmas művésszel, aki előadásán hipnózis útján kezdetben mulatságos, majd egyre visszataszítóbbá váló ötleteinek végrehajtására veszi rá a közönséget. Ám Mario képes kiválni a tömegből, és szembefordulni a varázslóval. Az előadásnak – mint minden időtálló remekműnek – a jelenkor emberének szóló aktualitása nem kérdéses. Mondanivalója a mai társadalom problémáira is vonatkoztatható. A központban a manipulálhatóság kérdése áll: vajon, mindenki manipulált, és manipuláló egyszerre...? A manipuláció jelen van az életünk minden pillanatában: a párkapcsolatainkban, a baráti viszonyainkban; de ugyanúgy manipulál, vagy manipulálni próbál bennünket szinte minden: a politika, a vallás, a kereskedelem… Feltevődik a kérdés: hol vagyok én, benne vagyok-e ebben az ördöginek feltűnő körben? Van-e saját akaratom, énem, elég vagyok-e ahhoz, hogy megteremtsem önmagamat, hogy a magam ura legyek? Ura vagyok-e önmagamnak?
2016. 01. 15.