Írások

Csehov figyelmeztette a feleségét, a színésznő Olga Knyippert, aki az ősbemutatóra készülve Ranyevszkaját próbálta: „Nagyon vigyázz! Egyetlen felvonásban se vágj szomorú képet! Mérges lehetsz, de szomorú nem! Azok az emberek, akikben már régóta fészkel a bánat, s hozzászoktak, csak fütyörésznek, és gyakran elméláznak.” A családfő Gajev kulcsfiguráját Blaskó Péter alakítja, szinte a szerző elemzését megtestesítve: bölcs derűvel. Nagyjából negyven éve Michel Piccolival láttam a mű egy híresen szép előadását, ő volt benne Gajev, Ranyevszkaja bátyja.
Ellentétes alkatú kulcsfigura Lopahin, a kereskedő, akit Kristán Attila alakít. A vidámság az ő figurájának is sajátja, de nála ez együgyűség és egyszerre stratégia is. Hiszen így tud szembeszállni azzal, hogy Csehovnál mindenki vesztes lesz.
Blaskó Péter játszotta már fiatalon is Gajevet – 1986-ban Miskolcon, Csiszár Imre rendezésében. Egy interjújában meséli: közben „beleérett” Gajev szerepébe. Valóban érezni, hogy empátiával építi a Purcärete által elgondolt figurát. (az 1924-es magyarországi bemutatón Gajev Hegedűs Gyula, Lopahin Kabos Gyula voltak)
A rózsaszín, kékesszürke, tejfehér horizonton az előadás végén félelmetes erdőtűz lángjai jelennek meg a pazarul megkomponált jelmezek háttereként.
A premier előtt a foyerben nyílt meg Purcärete fotókiállítása, amely a Bukaresti Nemzeti Színházban rendezett tárlatából válogatott anyag. A Franciaországban élő rendező fotóin a fent leírt homályos, párás, sejtelmes képi víziót a mediterrán kisvárosokban és az európai nagyvárosokban is megtalálja, meglátja, táj-és zsánerképekbe komponálja. Drámai erejű fotók, nem teljesen függetlenek a színházcsináló színpadi víziójától.