Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Hírek

    Nehéz kérdéseket feszeget az Egy éjszaka, két reggel

    Gál Orsolya
    2025. október 23.
    Pavel Stantchev első színműve Kelet-Európa egyik legsötétebb korszakát idézi fel. Nehéz történelmi és erkölcsi kérdéseket feszeget, és elementáris erővel hat a nézőkre. Az Egy éjszaka, két reggel című darabot Cseke Péter rendezésében láthatják a Ruszt József Stúdiószínházban.
    Fotó: Benkő Emese

    Pavel Stantchev neve elsősorban a média világából ismert, hiszen az elmúlt évtizedekben számos európai lap és televízió meghatározó vezetője volt. 2019-től 2025-ig Magyarországon, a TV2 vezérigazgatójaként dolgozott. Azt kevesen tudják róla, hogy az írás mindig is fontos szerepet játszott az életében. Első színművében, amit a Ruszt József Stúdiószínházban mutat be a teátrum, nehéz történelmi és erkölcsi kérdéseket feszeget. 

    Fotó: Benkő Emese

    „Az Egy éjszaka, két reggel egy emocionálisan nagyon erős darab. Azért is volt ilyen nagy hatással rám, mert nagyon sok mindenről szól: barátságról, odaadásról, árulásról, kétségbeesésről, szerelemről, nyitottságról, elfogadásról” – árulta el a darab rendezője, Cseke Péter. „Bár a történet eredetileg Bulgáriában játszódik, de szándékosan nem akartam, hogy ez elhangozzon az előadásban. A második világháború utáni években ugyanis minden szocialista országban hasonló események zajlottak le. Ez egy szörnyű forgatókönyv volt, ami a szovjet felsővezetéstől jött. Ennek kapcsán Magyarországon elég csak Nagy Imre nevét megemlítenem. Pavel Stantchev darabja igazi jutalomjáték három kiváló színművészünknek” – emelte ki Cseke Péter. 

    Fotó: Benkő Emese

    Kosztovot, a korábbi miniszterelnök-helyettest Ferencz Bálint alakítja, Gesev, az Állambiztonsági Hivatal igazgatója szerepében Pál Attila lép színpadra, Liza, a költőnő megformálója pedig Hajdú Melinda. Cseke Péter szerint mindhárom karakter nagyon jól megírt, sokrétűen ábrázolható szerep.

    Fotó: Benkő Emese

    „Kosztov egy mély sorból érkező nagyon tehetséges, okos férfi, akit beszippant a politika, és onnantól kezdve nincs megállás. Feljut a ranglétra csúcsára, de bedarálja a rendszer. Gesev az állambiztonság embere, aki mindig a helyén van. Jöhetnek-mehetnek rendszerek, uralkodók, ő mindig ugyanaz marad. Más névvel, más arccal, de ő egy állandó figurája a történelemnek. A darab harmadik szereplője pedig Liza, a költőnő. Az ő alakjában nagyon érzékletesen és szépen fogalmazta meg a szerző a művészek kiszolgáltatottságát, küzdelmeit, hogy mit tehet egy alkotó, ha elhallgattatják. Emellett megjelenik a darabban Liza szépsége, bája, és az el nem múló szerelme a férfi iránt, akit ifjú kora óta szeret.”

    Fotó: Benkő Emese

    Nézőként úgy érezhetjük, hogy a darabban megjelenő érzelmeket, a díszlet falai sokszorozva verik vissza ránk. Egy cella szűkös terében játszódik a történet, és ez a helyszín felerősít minden érzést, minden elhangzott mondatot. A díszlet átvilágítható, és ez az érdekes megoldás fontos szimbólumokat rejt. 

    „A történet egy realista jelenettel indul, majd egy szürreális világba érkezünk, amit Kosztov, a cella foglya álmodik. A főhős egy valós személy volt, akit 1942-ben halálra ítéltek, majd a büntetését életfogytiglanra változtatták. Néhány évvel később azonban újból elítélték, méghozzá kötél általi halálra. Pavel Stantchev darabjában egy akasztófa van a cellában, ami az én olvasatomban egy kicsit szimbolikus jelentőséggel is bír. Amint a fény átvilágítja a falat, láthatóvá válik a kötél, és Kosztov sokszor szembesül azzal, hogy mi vár rá. De a háttér még egy fontos szimbólumot rejt, magát a halált, amit dallamokba öntött Tóth Jázmin hegedűművész. A Jázmin által megálmodott muzsika végigköveti Kosztov életét.”

    Fotó: Benkő Emese

    Cseke Péter számára nemcsak azért volt különleges feladat az Egy éjszaka, két reggel színpadra állítása, mert nagyon erős hatást váltott ki belőle a darab, hanem azért is, mert családi szálak miatt is érintett ennek a korszaknak a kegyetlenségeiben.

    „A nagybátyám nagyon hasonló életutat járt be, mint Kosztov. A darabban szereplő miniszter-helyetteshez hasonlóan őt is bedarálta a politika, megverték, és belehalt a belső sérüléseibe. Fontosnak tartom, hogy beszéljünk erről az időszakról, hogy a fiatalokban is tudatosítsuk, hogy milyen volt ez a korszak. Szeretném, hogy megértsék, hogy most milyen kegyelmi korban élünk Magyarországon, hiszen ez nem volt mindig így. Bízom benne, hogy Pavel Stantchev is meg lesz elégedve az előadással, ha megnézi ennek a három csodálatos színésznek az alakítását, akik életre keltik az általa megírt történetet.” 

    Fotó: Benkő Emese

    • Interjúk

      Az semmi – ezt hallgasd meg!

      Az alábbi interjú kiváló apropója lehetne, hogy nyolcvanegyedik születésnapján, egykori kaposvári kollégái egy általuk alapított elismeréssel, a „Kossuth díjasok Kossuth díjával” lepték meg a Jászai Mari-díjas, érdemes művészt, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját. Koltai Róberttel néhány nappal a díjátadás után színházi pályájáról beszélgettünk.
      Rojkó Annamária
      20224. december 3.
    • Művészek írták

      Szerelem – Örkény Színház

      A Szerelemben egy idős házaspár szerelmét ismerhetjük meg szuperközeliben, annak minden rétegződését, szépségét, fájdalmát egy betegség fénytörésében.
      Szegő György
      2025. június 7.
    • Művészek írták

      Peter Lindbergh – Budapest Fotó Fesztivál

      A Budapest FotóFesztivál és a Műcsarnok 2025-ben immár kilencedik alkalommal rendezi meg közös fesztiválnyitó kiállítását – idén Peter Lindbergh ikonikus fotóiból válogatva. A nemrég elhunyt fotóművész műcsarnoki tárlatát fia, Simon Brodbeck, a BPF eseményét Mucsy Szilvia, a fesztivál igazgatója nyitotta meg.
      Szegő György
      2025. április 1.

    Bemutatók képekben

    • A répakirály
      Budaörsi Latinovits Színház A répakirály
      rendezőKovalik Balázs
    • CANDIDE vagy a radikális optimizmus
      Nemzeti Színház CANDIDE vagy a radikális optimizmus
      rendezőAlekszandar Popovszki
    • Octogon
      Kamra Octogon
      rendezőMáté Gábor
    • Elisabeth
      Erkel Színház Elisabeth
      rendezőSzente Vajk

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu