Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Hírek

    Az élet élni akar: Karinthy-jubileum a Kecskeméti Nemzetiben

    Bajáki Zsanett_Baon, Gégöl Sarolta
    2021. szeptember 21.
    Június 2-án ünnepelte volna 100. születésnapját Karinthy Ferenc Kossuth-díjas magyar író, drámaíró, dramaturg.

     A jeles évforduló alkalmából két egyfelvonásos darabot tűzött műsorára a Kecskeméti Nemzeti Színház és a Karinthy Színház egy kooperáció keretében, amelynek bemutatóját szeptember 21-én, a magyar dráma napján tartják a Ruszt József Stúdiószínházban. A Gellérthegyi álmok és a Dunakanyar rendezőjével Bajáki Zsanett beszélgetett.

    – Hogyan lett ön a darab rendezője?
    – Cseke Péter igazgató úr keresett meg telefonon, hogy lenne-e kedvem megrendezni a Karinthy 100 jubileumi darabot, én pedig örömmel vállaltam. Egyrészt megtisztelő volt számomra a felkérés, másrészt egy új típusú, izgalmas kihívást jelentett, hiszen általában olyan nagyszabású produkciókat rendezek, amelyekben 30-40 ember is van, most viszont felvonásonként 2-2 szereplővel dolgozom. Ez egy rendkívül inspiráló feladat, és nagyon élvezetes két színészt rendezni.

    – Miért éppen a Dunakanyarra és a Gellérthegyi álmokra esett a választás?
    – A színház választotta ki ezt a két komoly, az évfordulóhoz nagyon is passzoló darabot. Karinthy Ferenc szerintem az egyik legjobban ismert drámaírónk, és ha két színész egy előadás vágyával társul, előszeretettel nyúlnak ehhez a két darabhoz. Különösen a Dunakanyart választják gyakran, mivel kevésbé sötét tematikájú, bár a Gellérthegyi álmokban is sok humor és játékosság él a tragédia mellett.

    – A szerzőn és a szereplők számán kívül van, ami még összeköti a két darabot?
    – A két jelenet színészei vasárnap nézték meg egymást, és mindenkiben megfogalmazódott, hogy milyen sok a közös pont a darabok között. Sokszor visszaköszönnek ugyanazok a mondatok, fordulatok és szituációk, ami természetesen annak köszönhető, hogy a Karinthyre jellemző szerzői technika átfedést képez közöttük. Bennem fel is merült, hogy milyen jó lenne megrendezni az egészet úgy, mintha a Dunakanyar a Gellérthegyi álmok folytatása lenne, ahol ugyanaz a két ember találkozik 20-30 év múlva. Végül ez egy gondolatkísérlet maradt, de továbbra is hiszem, hogy van benne ráció. Szintén közös elem, hogy a szerző nem személyre szabta a történeteket, hanem a cselekmény általánosan a férfi-női viszonyra épül. Ezt jól szimbolizálja, hogy nincs a szereplőknek keresztneve, Fiú-Lány, illetve Kávéfőző-Vendég titulussal szerepelnek a szövegben.

    A teljes cikk elérhető ide kattintva!

     

    baon.hu
    • Interjúk

      Az életem nyomokban tartalmaz boldogságot

      Papp János sokszínű életébe, pályájába engedett betekintést az interjú során és a címben megfogalmazott bölcsességet engedelmével, ajánlom mindenkinek, magamnak is megfontolásra!
      Lovas Ildikó
      2025. december 8.
    • Interjúk

      „Amit másképp csinálnék, mert nagyon jó élmény volt nekem a rendezés

      Először tehát erről a „kalandjáról” kérdeztem Kertész Pétert, aki ha jól számolom hivatalosan 60 esztendeje van a pályán, hiszen 1965-ben diplomázott, igaz, már főiskolásként is voltak sikerei.
      Lovas Ildikó
      2025. december 2.
    • Interjúk

      Beleszülettem a színház világába

      Cseke Péter 18 éve vezeti a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színházat. Vallja, hogy egy színház akkor jó, ha úgy működik, mint egy könyvtár: mindenki megtalálja a kedvére valót.
      Zsigmond Lilian
      2025. december 2.

    Bemutatók képekben

    • De mi lett a nővel?
      Gózon Gyula Kamaraszínház De mi lett a nővel?
      rendezőTasnádi Csaba
    • Mindent anyámról
      Budaörsi Latinovits Színház Mindent anyámról
      rendezőZsótér Sándor
    • Könnyűvel indul
      Vígszíház Házi Színpad Könnyűvel indul
      rendezőPass Andrea
    • Gettó
      Miskolci színház Gettó
      rendezőBéres Attila

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu