Hírek
A nemi erőszak ügyekben sikeres ügyvédnő maga is áldozattá válik. Vajon elég lesz-e a tehetsége ahhoz, hogy megvédje magát a férfiak alkotta jogrend keretei között. A tavalyi év legsikeresebb produkciójának lesz a hazai ősbemutatója. A jogrend - és a személyes igazság ütközését bemutató előadás rendezője Puskás Samu, főhőse Martinovics Dorina.
Suzie Miller, díjnyertes ausztrál írónő, volt jogász Az ártatlanság vélelme (Prima Facie) című darabja idén három kategóriában nyert a WhatsOnStage Awards-on illetve Laurence Olivier díjat két kategóriában – legjobb első darab és legjobb színésznő. Jodie Comer (Killing Eve) először Londonban, két hete pedig a Broadwayn is debütált Tessa szerepében. Az itthoni ősbemutatón az ügyvédnőt Martinovics Dorina alakítja, aki elmondta: „Nem tudom, színdarab volt e valaha ilyen hatással rám. Első olvasás után hosszan nem tértem magamhoz. Annyira árnyaltan beszél e témáról, hogy még női nézőink közt sem számítunk alapvető egyetértésre. Ugyanakkor bízom benne, hogy a mellettük ülő férfiak, majd előadás után megkérdik párjukat, „Van bármi, amiről eddig sosem beszéltél?"
„A darab az ügyvédek világában játszódik, a szórakoztatóiparban pedig a tárgyalóterem mindig is előkelő helyet foglalt el. Ékes példa erre a Johnny Depp-Amber Heard per körüli felhajtás. A „kinek van igaza” kérdés ősidők óta foglalkoztat minket, a színház pedig éppen a különböző igazságok ütközésének helyszine.” – nyilatkozta Puskás Samu rendező.
Puskás Samu Básti Juli és Puskás Tamás fia gyerekkorától tanulta a színház nyelvét. A londoni Middlesex egyetem ipari formatervező szakának elvégzése után 2020-ban a New York Film Academy Los Angeles-i campusán szerzett filmszínész diplomát. Az ártatlanság vélelme (Prima Facie) az első színházi rendezése.
Az előadás díszlettervezője Takács Lilla, a jelmeztervező Zelenka Nóra, a zeneszerző Puskás Dávid, a videótervező Gothár Márton.
-
Interjúk
„Mindig egy lépéssel a világ változása előtt” – interjú Balázs Attila fesztiváligazgatóval a TESZT 15 évéről
Tizenötödszörre vázolt sűrített képet az elmúlt egy év valóságáról, a világ aktuális állapotáról a Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó – TESZT. Honnan indult, és merre tart a seregszemle – erről kérdeztük Balázs Attila fesztiváligazgatót, a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház vezetőjét. -
Interjúk
„Olyan nyugalmat és felszabadultságot máskor nem érzek, mint éneklés közben”
Mezei Kinga színész, rendező, a Zentai Magyar Kamaraszínház művészeti vezetője. Legutóbbi rendezése a Hidegpróba Sziveri János költő és Benes József képzőművész életéből és alkotásaiból inspirálódik. Szerda Zsófia -
Művészek írták
Tragédia (Oidipusz éneke) – Világpremier
Szophoklész tragédiát írt, nem drámát – állítja a rendező. A tragédia szakrális forma. Amit hét színésszel: nem pszichológiai elemzésekre épülő dialógusokból formál meg az író-rendező. A kórusszerű vagy szóló dalok, a szakrális zeneiség, a költői tér és fények adják a teátrális formát. Az archaikus szöveg is a – szárd eredetű – Alessandro Serráé, ugyanő tervezte a díszletet, fényeket, ruhákat is. Szegő György