Hírek
A program megálmodóinak megkeresésére a budapesti színházi neveléssel foglalkozó módszertani műhellyel, a Nyitott Körrel sikerült egy hosszú távú, határon átívelő együttműködést kialakítaniuk, mely keretén belül, előadáscserékre és tantermi előadás létrehozására kerül sor.
Ennek első állomása Székelyudvarhelyen zajlott november 5-7. között, amikor a Nyitott Kör a Tomcsa Sándor Színház vendégeként öt iskolában tartott komplex színházi nevelési előadást valamint, műhelymunka keretén belül avatták be a Tomcsa Sándor Színház, szinT programjában résztvevő színművészeket, a tantermi előadás készesítésének műhelytitkaiba. A múlt héten a Bethlen Gábor Alap támogatásának köszönhetően február 7-14. között zajlott a program második része Budapesten, ahol a Nyitott Kör vendégeként dolgoztak a székelyudvarhelyi színművészek a színház saját osztálytermi előadásán, melyet várhatóan májusban mutat be a társulat. A 9-12. osztályos korosztályt megszólító előadás, Meszlényi-Bodnár Zoltán rendezésében, olyan kérdéseket fog majd vizsgálni, többek között, mint: Hogyan tudok ellenállni a kollektív nyomásnak? Mi kell ahhoz, hogy megengedjem magamnak, hogy ne kövessem a közösséget? Hogyan tudok nemet mondani? Hogyan alakíthatom ki önálló gondolkodásomat a közösség mellett, vagy akár szemben vele? Befogadó/ elfogadó közösség vs. bántalmazó/ kirekesztő közösség?
A komplex színházi nevelési előadás, akár azt is mondhatjuk, hogy a kamaszoknak szóló előadás nagy hiánycikk Románia szerte, bár egyre nagyobb igény lenne rá - hangoztatják pedagógusok, diákok egyaránt, több fórúmon. Az ok abban keresendő, hogy ezek a színház eszközeivel elkészített jelenetek, jelenetsorok és a hozzájuk kapcsolódó felvezető és levezető foglalkozások, fontos szerepet tudnak játszani a kamaszokat érintő, foglalkoztató problémák feldolgozásában. „Az előadás közben megvalósuló nyílt interakciók kiegészíthetik, folytathatják a történetet, mélyíthetik és/vagy szélesíthetik a téma megértését stb., ám rendszerint elsődleges céljuk, hogy egy adott problémával kapcsolatban változást idézzenek elő a megértésben.”
Kapcsolódó linkek
-
Interjúk
„Még mindig kíváncsi vagyok magamra”
Balázs Áron színművész, az Újvidéki Művészeti Akadémia tanára, aki feladta a társulati létformát a tanári hivatásért, ám maradt szabadúszó színész, így azóta Vajdaság minden színházában láthattuk játszani. Legutóbb a Zentai Magyar Kamaraszínház Sirályában öltötte magára a két karakterből gyúrt doktor szerepét. Szerda Zsófia -
Művészek írták
Színházcsinálás: Liliomfi
Szigligeti Ede örökzöldje régi-új színház, erős mai tartalmakkal. Vecsei H. Miklós változatát ifj. Vidnyánszky Attila előbb a Budaörsi Latinovits Színházban vitte színre. Azt egyik társulatalapító produkcióként hozták létre. „A jó darabokat szokták átírni, nem a rosszakat” – idézték Mészöly Dezsőt. És évekig átütő siker lett. Ezt igazították most vígszínházira. A Liliomfi előadása ismét fergeteges. Szegő György -
Interjúk
„Mindig egy lépéssel a világ változása előtt” – interjú Balázs Attila fesztiváligazgatóval a TESZT 15 évéről
Tizenötödszörre vázolt sűrített képet az elmúlt egy év valóságáról, a világ aktuális állapotáról a Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó – TESZT. Honnan indult, és merre tart a seregszemle – erről kérdeztük Balázs Attila fesztiváligazgatót, a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház vezetőjét.