Színházak
Vígszínház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 2000/2001
- 1999/2000
- 1997/1998
- 1994/1995
- 1987/1988
- 1983/1984
- 1981/1982
- Georges DantonStohl András
- Camille DesmoulinsVarju Kálmán
- LacroixCsőre Gábor
- PhilippeauJózan László
- LegendreKerekes József
- Hérault-SéchellesKirály Attila
- RobespierreLászló Zsolt
- Saint-JustHevér Gábor
- Barérea Jóléti Bizottság tagjaMészáros Máté
- Hermanna Forradalmi Törvényszék elnökeGéczi Zoltán
- SimonsúgóBorbiczki Ferenc
- SimonnéHegyi Barbara
- JúliaDanton feleségeJáró Zsuzsa
- LucileCamille Desmoulins feleségeBata Éva
- Marionkis nőRéti Adrienn
- Első polgárRajhona Ádám
- Második polgárDengyel Iván
- Utcai énekesKarácsonyi Zoltán
- SzereplőLázár BalázsPapp DánielInotay ÁkosFábián Szabolcs e.h.Gonda Kata e.h.Kopek Janka e.h.Mózes András e.h.
- rendezőAlföldi Róbert
- díszlettervezőMenczel Róbert
- jelmeztervezőNagy Fruzsina
- dramaturgVörös Róbert
- fordítóBíró Bence e.h.Ivanyos Ambrus e.h.Thury Gábor e.h.
- irodalmi konzultánsForgách András
- szcenikusKrisztiáni István
- mozgásKirály Attila
- zeneBella Máté
- világításCsontos Balázs
- zongoristaFurák Péter
- súgóGál Tünde
- ügyelőKuti LászlóWiesmeyer Erik
- a rendező munkatársaVárnai Ildikó
Büchner 1835 január-februárjában írja a drámát. Alig öt hét alatt be is fejezi. Jó oka van a sietségre. Felforgató tevékenysége miatt nyomoz utána a rendőrség. Küszöbön áll letartóztatása. Az utca két végén egy-egy rendőr posztol reggeltől estig. Büchner közben anatómia vizsgára készül. Egyetemi jegyzetei alól húzza elő lopva a Danton kéziratát. Mire a dráma megjelenik, szerzője Franciaországba emigrál.
A francia forradalomról szóló színmű terve alighanem régóta foglalkoztatta Büchnert. Nemcsak az 1830-as évek elejének franciaországi eseményei tették aktuálissá a témát. Büchner konspiratív tevékenysége és annak tanulságai belülről is sürgették a szembenézést a nagy „Miértekkel”. Mi végre zajlik a Történelem? Mire valók az elvek? Mi lappang az emberi természetben? Mi köze ehhez Istennek?
Büchner komplex alakokat teremt, jól megkonstruált ellenlábasokat, a forradalmi eszmék palettájának jó néhány árnyalatát felvonultatja. Ugyanakkor a történelem a nagy emberek gladiátorharcának tűnik. A tömeg a háttérben szekundál a demagógoknak. Sokszor szinte dokumentarista hűséggel ad vissza egy-egy politikai beszédet. A köztársasági Róma retorikája egyszer fegyverként, máskor önparódiaként hangzik a francia forradalmárok szájából. Közemberi ágálás, koncepciósper kovácsolás váltogatja egymást. Betétdalok lobbannak. Otrombaság, törékenység, frivolkodás, fájdalom süt belőlük.
A dráma ősbemutatója 1902-ben volt, Berlinben.
Híres előadásnak számít Max Reinhardt 1916-os rendezése. Magyarországon először 1928-ban a Magyar Színház mutatta be. A darabot a bemutató után betiltották, és csak húzásokkal engedélyezték a további előadásokat.
Kosztolányi Dezső az 1928-as bemutató céljaira fordította le a Danton halálát. A Vígszínház új bemutatójához új fordítást készíttetett.
2013. 10. 25.