Színházak
Krétakör Produkció
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
Gulyás MártonKorrupció
- rendezőGulyás Márton
- produkciós vezetőPotyondi Rita Linda
- díszlettervezőTakács Nóra
- jelmeztervezőKalicz Mészáros Klára
- dramaturgBoronkay Soma
- versSchein GáborTérey JánosVarga Mátyás
- versZávada Péter
- zeneDargay Marcell
- hangBartha András
- operatőrTóth Ridovics Máté
- grafikaSánta Balázs
- munkatársSalamon Eszter
- zenészAblonczy KevePapp MártonZétényi Tamás
- zenészDargay MarcellÖlveti MátyásFehér Balázs Benő
- zenészRezsnyák RóbertMatisz Flóra LiliKiss Dia
- zenészLahucsky KrisztinaTörök Emese
- rendezőasszisztensBlum Vera
A Transparency International éves vizsgálatai alapján a korrupció elterjedtségét tekintve Magyarország a vizsgált 183 ország közül tartósan a lista utolsó harmadában helyezkedik el. Az állam és magánszféra közötti cserefolyamatokban lezajló vesztegetések, visszaélések és zsarolások csak a jéghegy csúcsát képezik...
Hazánkban történeti okokra visszavezethetően, mind a makro, mind a mikro társadalmi kapcsolati hálók legfontosabb és mind kizárólagosabb kötőanyagává a korrupció vált.
Előadásunk költészeti megközelítésben, de dokumentarista elemeket is használva kíván képet adni egy olyan társadalmi rendről, amelyben a szerelem, a család és a munka színterei is sűrűn és észrevehetetlenül kötelezik a résztvevőket az állandósult, reflexszerű - és éppen ezért felismerhetetlen - korrumpálódásra. Az előadás központi kérdése, hogy az új generáció megtapasztalva e rend működésének logikáját milyen stratégiát választhat: van-e valódi esélye a korrupciós mechanizmusok megkerülésére, vagy az életben maradáshoz maga is belekapaszkodni kényszerül a korrupció fogaskerekébe?
Ambíciónk, hogy a korrupció hazai kultúrájáról annak szélsőségein és megszokásain keresztül mutassunk képet. Az "ördögi körök" és a "környezeti hatások" ("ha többiek igen, akkor én miért nem") leíró jellegű megközelítésével annak a társadalomnak kívánunk tükröt tartani, ahol az "önfelmentő megideologizálás" elfogadott hozzáállás a korrupció napfényre kerülése kapcsán. Vagyis ahol a korrupció kritikus tömege adott (mert a társadalom szereplői közül döntően mindenki korrumpál), akkor az egyén is kevésbé érzi magát morálisan elitélendőnek, amikor a korrupcióhoz folyamodik. De milyen etikai alkata lesz annak, aki gyermekkorától kezdve él úgy, hogy valóságosan fel sem mérheti a korrupció tömegvonzásának életére gyakorolt erejét?
Az előadás egy olyan családról szól, amelynek tagjait mélyen átszövi és összeköti a korrupciós háló. A szereplők mindennapi működési mechanizmusai is elképzelhetetlenek a közös "ügyek" intézési gyakorlata nélkül. A látszólag jól működő és a gazdasági-politikai élet minden területén jelen lévő közösséget a "tékozló fiú" hazatérése bolygatja meg. Milyen szerep vár rá? Meg tud-e felelni neki? Felveszi-e a család ritmusát?
A produkció zenei-költészeti megközelítésben mutatja be a rendszerváltás óta eltelt időszak ikonikus korrupciós eseteit, kezdve az olajszőkítéstől, a törvényeket kijátszó vállalat és bank privatizáción keresztül az autópálya-építések és a Grippen-vásárlásokig bezárólag.
2013. 11. 07. Mafilm Stúdió