Színházak
Kolozsvári színház Új Stúdió
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
Visky AndrásCaravaggio Terminal
- rendezőRobert Woodruff
- szcenográfiaCarmencita Brojboiu
- dramaturgVisky András
- videóBányász Bertalan
- hangBodoki-Halmen Kata
- a dramaturg munkatársaJessica Rizzo
- ügyelőKerezsy Imola
- a rendező munkatársaMei Ann Teo
Caravaggio: egy kortárs művész, a lehető legelviselhetetlenebb fajtából. Szélsőségesen tehetséges, és ráadásul képtelen hazudni, de még az „egyrészt-másrészt” mellébeszélése is nehezére esik. Ráadásul a pénz sem nagyon érdekli: bár ő zsebeli be a legnagyobb honoráriumokat, rendszerint mindent elver (értsd: megoszt) az Ortaccio kétes hírű figuráinak a társaságában, akik közül a legszentebb képeihez a modelljeit is választja.
A rangot megveti, nem lesz belőle aranyláncos akadémikus például, holott az akadémikusok, akik közül többen a legádázabb ellenségei is voltak, fogcsikorgatva elismerik, hogy a késő reneszánsz és a kora barokk legnagyobb tehetségével van dolguk.
Embert öl: ma már úgy tudjuk, hogy szabályos, de Rómában szigorúan tiltott párbajban leszúrja a szent város egyik legmenőbb stricijét.
A legjobb helyekről kapja a megrendeléseket, még a Szent Péter-bazilikának is fest, de megelégszik mégis egyetlen rend ruhával, amit a teljes elrongyolódásig visel.
Nem marad utána semmi, azon a meglehetősen szűkre szabott életművön kívül, ami nélkül viszont ma sem Rembrandt, sem mondjuk a fotográfia művészete, vagy pedig a valódi színházi világítás-művészet nem képzelhető el.
Halála után mintegy kétszáz évig elfelejtettük, mert így kívánta meg intellektuális és spirituális kényelmünk.
Caravaggio: egy kényelmetlen ember, akinek a szentség kiáradásáról talán a legmélyebb tapasztalatai voltak a Nyugati kultúrában. Alig elviselhető kortársunk.
Visky András
2014. 06. 24.