Grotesque Gymnastics
[ELMARAD!] A kudarc anatómiája
Trafó
Bemutató éve: 2022
Magyar nyelven, angol felirattal
„»Ilkának könnyű« – ezt hallgatta egész életében a szemmel láthatóan atletikus, ügyes, magabiztos artistanő, miközben gyakorlatilag állandóan komoly fájdalmakkal küzdött. A Grotesque Gymnastics nevű újcirkusz formáció munkája Ilka belső monológját hangosítja ki, amelyben felidézi teste formálódásának folyamatát: a félresikerült edzéseket, a félrekezelt sérüléseket, a maradandó testi és lelki sebesüléseket. Méghozzá olyan részletességgel, hogy az némely ponton ténylegesen felér egy anatómiai leckével. A zavarba ejtően személyes gondolatmenet azonban azáltal, hogy leválik a konkrét, szenvedő testről és szétoszlik a színházi térben az előadók (Kudlák Eszter, Bardóczy Ilka, Takács Lacek és Téri Gáspár) között, általános érvényre tesz szert. Téri Gáspár rendezése a kudarc anatómiáján keresztül az ember saját testéhez fűződő viszonyára, az artista testének eszközszerűségére, a teljesítőképesség határaira, a siker árára kérdez rá. Vagyis láthatóvá teszi mindazt, amit a színpadi illúzió – különösen a cirkusz műfajában – eltakarni igyekszik. A szenvtelen hangú fájdalomelbeszélést a színpadon előadott lélegzetelállító akrobatamutatványok ellenpontozzák, ekképpen A kudarc anatómiájában az alkotók mozgás iránti olthatatlan szenvedélye is láthatóvá válik.” Kricsfalusi Betrix, kurátor
Szereplők: Kudlák Eszter, Bardóczy Ilka, Takács Lacek, Téri Gáspár
Dramaturg: Szabó-Székely Ármin, Zsigó Anna
Konzulens: Zsigó Anna
Zene: Csizmás András
Jelmeztervező: Veronika Keresztesová
Fordítás: Vidovszky Emma (angol)
Rendező: Téri Gáspár
Producer: SÍN Művészeti Központ
MEGJELENÉSEK
“Nagyon fontos, hogy igaz történetet hallgatunk – egy dokumentumot, és végig a szemébe nézhetünk a főhősnek. Mindenki. A néző is, a szereplők is és a főhős is saját magával. A szereplők nem a történetet illusztrálják, csak teszik a dolgukat, amit a cirkuszi munka és saját elhivatottságuk diktál. Néhol rezonálva, néhol eltávolodva a történetektől. Ezek sűrűsödéseket és ritkulásokat keletkeztetnek, az ezen való utazás maga az előadás.”
Deák Zsuzsanna, Librarius
“…Ilka artistaléte izgalmas analitikus gondolkodásmódot hoz be az előadásba. Teljesen másként beszél a testéről, mint ahogyan egy átlagember néz magára. »Egy újabb nap, és megint arra kelek, hogy fáj a testem.« Szélsőséges érzelmi csúcsokkal dolgozik, ám a befogadói élményt csak tovább erősíti a nem illusztratív mozgásanyag. Szenvedély, tudás és fájdalom – ez a három alappillére A kudarc anatómiájának.”
Sárosi Emőke, Tánckritika.hu
“ezek a törések, szakadások, csavarozások, részleges bénulások emlékét őrző hegek és forradások azoknak a lelki és fizikai küzdelmeknek a maradandó, testi lenyomatai, amelyek árán ki-ki eljutott eddig az előadásig, eddig a pillanatig, és amilyeneket a következő felkapaszkodásnál, lendülésnél, tartásnál is simán szerezhet. [...] a sportolók között talán valóban kicsit kívülálló volt, afféle szélhámos, mert nem érte be a teljesítmény tökéletességével, abból a közegből talán hiányzott neki valami, amit a cirkuszban megtalált. Valami, amibe nemcsak a szilajságát, de a szelídségét is beleteheti. Valami olyan kifejezési mód, ha tetszik, műfaj, amelyben a »kinn is vagyok, benn is« természetes állapot, amelyben az esés nem egyenlő a bukással, és a kudarc nem szégyen. Mert »nem a zuhanás számít, hanem a leérkezés«.”
Molnár Zsófia, Színház.net
Grotesque Gymnastics
A projektalapon szerveződő társulatot 2013-ban Téri Gáspár és Bardóczy Ilka alapította. A kollektíva minden munkájának alapja közös, kreatív, elmélyült kutatás. Előadásaikban egyenlő hangsúlyt kap a cirkusz műfajra jellemző extrém fizikalitás, a személyes élményre építő történetmesélés és a nyers, ironikus látásmód. Cél az extrém fizikai képességeken keresztül rávilágítani az ember törékenységére.
“Harmonikus egységre törekszünk, ahol az ügyesség és magas szintű technikai tudás mögül még képes felsejleni az intimitás, esendőség, emberi lényünk, lényegünk. Olyan közönség számára szeretnénk élménnyé válni, akiket egyszerre bűvölnek el az ember fizikai képességei és a finom érzékenység, valamint a nyerseség.”
∕∕∕∕∕∕∕∕∕∕∕∕∕∕∕∕
Bardóczy Ilka pole sport versenyzőként magyar-, Európa- és világbajnok. Versenyző képzésben rúdsport oktató és bíró. A Recirquel társulatnál lengőrúd tréner. Cirkusz performer, dolgozott nagyjátékfilmben aerial coach-ként és dublőrként. Eredeti szakmáját tekintve tájépítész.
Téri Gáspár 5 éve oktató a Színház- és Filmművészeti Egyetem mozgás tanszékén. Színpadi- és filmszínészként, valamint kaszkadőrként dolgozik. Színházi előadásokban és filmekben movement coach. Professzionális táncosoknak és civileknek tart funkcionális erősítés tréninget. Eredeti szakmáját tekintve fotográfus.
Csizmás András zenész, zeneszerző. Első számú projektje a Freakin' Disco zenekar, mellette más formációk tagja is (Jazzékiel, s.TONE). Fő hangszere a nagybőgő, de mostanában főleg elektronikus hangszereken játszik: szintetizátor, dobgép és szekvenszer. Rendszeresen szerez zenét színházi előadásokhoz, dokumentum- és reklámfilmekhez. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem, Jazz-nagybőgő tanszékén végzett.
Fehér Ádám artista. A Baross Imre Artistaképző Intézet kínai rúd szakirányán végzett. Nemzetközi cirkuszfesztiválokon - Daidogei, Monte Carlo, Latina - lépett fel. Három éven át a Recirquel társulat tagjaként járta a világot. Jelenleg szabadúszóként újcirkusz produkciók szereplője.
Kudlák Eszter a Baross Imre Artistaképzőben végzett akrobatika szakirányon, később a Recirquel Master Studioban tanult. 2019 óta a Grotesque Gymnastics formáció tagja, leginkább hazai újcirkuszi társulatokkal dolgozik. Fő eszköze a kínai rúd. Ezen kívül talaj akrobatikázik, táncol, mozogást tanít.
KAPCSOLAT
Rácz Anikó
racz@sinarts.org
+36.30.525.15.51
www.sinarts.org
Facebook ▷▷ GROTESQUE.GYMNASTICS
Támogatók
Trafó Kortárs Művészetek Háza, Nemzeti Kulturális Alap, Műhely Alapítvány