Színházak
Budaörsi Latinovits Színház
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
Kurt Weill - Bertolt BrechtKoldusopera
- Bicska MaxiBrasch Bence
- PeachumIlyés Róbert
- PeachumnéTakács Katalin
- Polly PeachumKurta Niké m.v.
- Tigris BrownChován Gábor
- LucyBrown lányaBohoczki Sára
- Kocsma JennySpolarics Andrea
- SmithrendőrBöröndi Bence
- BandatagBöröndi BenceFehér András m.v.Martinkovics Máté m.v.Takács Zalán m.v.Hajdu Péter m.v.
- SzereplőAgárdi Gergő m.v.Bérczes Borbála m.v.Biró Dorottya m.v.Borbély Lilla m.v.Flór Máté Gellért m.v.Kiss Fanni m.v.Nagy Botond m.v.Pálfi Viola m.v.Szabó Viola m.v.Várhegyi Amand m.v.
Szereplők: Koldusok, kurvák, rendőrök Zenekar Budaörsi fúvószenekar
- rendezőFehér Balázs Benő
- díszlettervezőDevich Botond
- jelmeztervezőSzakos Kriszta
- dramaturgBíró Bence
- fordítóEörsi István
- koreográfusWidder Kristóf
- világításKehi Richárd
- zenei vezetőDargay Marcell
- súgóJuhász Gabriella
- a rendező munkatársaBarnet Mónika
„Hölgyeim és uraim! Önök most egy operát fognak látni. És mivel ez az opera úgy lett kitalálva, ahogy azt a koldusok elképzelik, illetve mivel olyan olcsónak kellett lennie, hogy még a koldusok is megfizethessék, a címe: Koldusopera.”
A Dreigroschenoper ősváltozata, John Gay 1728-as zenés balladákkal teletűzdelt műve valószínűleg minden idők első musicalje. A szerző a kor vezető politikusainak állított benne emlékművet, olyant, hogy nem köszönték meg. Nem is nagyon volt miért: Gay The Beggar’s Operájának karakterei a kor néhány valóságos eseményét, illetve szereplőjét idézik meg, azt állítva róluk, hogy nem csak a kiváltói, de haszonélvezői is a kor legendás nyomorának, és e legendás nyomor köré szervezett közintézményeknek.
Ugyanígy járt el pontosan kétszáz évvel később Bertolt Brecht is: 1928-ban, a Weimari Köztársaság fénykorában – mely fénykor, mint később kiderült, a bukás előszobája volt. Nekirontott mindenkinek, gazdagnak, szegények, a törvényenkívülieknek és a törvény őreinek egyaránt. De megkapták tőle a magukét a nők és a férfiak, ezek az egymás húsára ácsingózó izgága javíthatatlanok is. A világraszóló sikert Kurt Weill egy új zenés műfaj megteremtésével, Brecht egy új színpadi formával és az éles társadalomkritikával indokolta.
A Koldusopera megírásakor mindössze harmincéves, de szemtelenül nagyképű Bertolt Brecht valóban radikálisan újat állított előadásaival. A színészeinek azt mondta: Mutassátok meg, hogy megmutattok! A nézőinek pedig azt: Ne vágjátok már ezt a romantikus képet! Nehéz is lenne túlromantizálni, amikor Bicska Maxi, London sztár-bűnözője a függöny elé lép, és így énekel az öltönyös nagyérdeműnek:
Ne mondd nekünk, hogy szép a tisztes élet,
És minden gazság elkerülhető:
Mit ér a szó, ha nincs hasunkban étek,
Előbb zabáljunk, mert ez itt a fő.
Mi jók legyünk, ti jóllakottak – ez derék,
De értse végre minden jómadár,
Mert ezt már csűrni és csavarni dőreség:
Előbb a has jön, aztán a morál.
Bertolt Brecht 1898-ban született Augsburgban, egy szoftbajor (tájszólásuk van, de Lederhoséhez csak jelentősebb népünnepélyek esetén folyamodnak) kisvárosban, ami az égvilágon semmiről sem nevezetes, legfeljebb Brechtről – és a Fuggerekről, a német középkor hírhedett bankár-dinasztiájáról, a gazdagság és hatalom szinonimáiról, akikhez képest a Rothschildok snorrerek (jiddis szó, koldust jelent, illetve nem is koldust, inkább olyasvalakit, akinek különbözeti vizsgát kéne letennie, hogy koldus lehessen). Bár nem valószínű, hogy Brecht ezért írta volna a Koldusoperát.
Egyébként nem is ő a szerzője, ő csak átírta egy angol, bizonyos John Gay Koldusoperáját, aminek 1728-ban volt a bemutatója, és a kor vezető politikusainak állított benne emlékművet, olyant, hogy nem köszönték meg. Nem is nagyon volt miért: Gay Koldusoperájának szereplői a kor néhány valóságos eseményének, illetve szereplőjének állítanak örök emléket, azt állítva róluk, hogy nem csak a kiváltói, de haszonélvezői is a kor legendás nyomorának, és legendás nyomora köré szervezett közintézményeinek.
Ugyanígy járt el, pontosan kétszáz évvel John Gay után, Bertolt Brecht is: 1928-ban, a Weimari Köztársaság fénykorában, mely fénykor, mint később kiderült, a bukás előszobája volt. Nekirontott mindenkinek, gazdagnak, szegények, a törvényenkívülieknek és a törvény őreinek egyaránt: de megkapták tőle a magukét a nők és a férfiak, ezek az egymás húsára ácsingózó izgága javíthatatlanok is. John Gay librettójában, ha már csak nyomokban is, de akad még valamiféle harmónia, a nők cukik, és a király végül megkegyelmez – Brechtnél ilyesmiről már szó sincs. Brechtnél, legalábbis a Koldusopera Brechtjénél mindenki görény. Igaz, ennek ellenére úgy is végzik, mind egy szálig.
A szerzői és zenei jogokat a Hartai Zenei Ügynökség Kft. közvetítette.
Eörsi István örököseinek az engedélyét a Hofra Kft. közvetítette.
2019. 12. 21.