Hírek

Bogányi Tibor vezető karmester kilencedik évadát nyitja a Pannon Filharmonikusokkal. Idei első koncertjén, október 10-én lép a közönség elé, ahol az elmúlt években megkezdett és gondosan megtervezett munkáját folytatva ismét egy Anton Bruckner művet hallhatnak az irányításával a Kodály Központ széksoraiban ülők.
„Ha olyan karmester fogja a kezünket, akinek Bruckner vagy épp ez a szimfónia személyes ügye, akkor nincs nagyon más dolgunk, mint kapaszkodni, és időnként meglepően szép dolgokat hallani. Nincs a zenélésben hamisság, szerepjátszás, ámítás vagy bármi kényelmetlen. Nem akarom azt mondani, hogy a ménkű nagy, másfél órás szimfónia egy percnek tűnt, hiszen épp ez a lényeg. Nem percnek tűnt, hanem ménkű nagynak, jelentősnek, de legalább a körvonalaiban megsejthetőnek.” – összegezte Fáy Miklós Bogányi Tibor vezényletét a legutóbbi Bruckner mű kapcsán a Pannon Filharmonikusok Müpában adott tavalyi koncertje után.
„Weber Konzertstück című műve elég ritkán szólal meg a hangversenytermekben. Én magam már játszottam egyszer a régmúltban, és nagyon szerettem volna ismét foglalkozni vele, mivel különösen szép emlékeim kötődnek hozzá. 1991-ben, pont a diplomám évében a zürichi Anda Géza Zongoraversenyen első helyezést értem el, a díjam pedig többek között az volt, hogy felléphettem a zürichi Tonhalle Zenekarával, melyet a legendás, nagy Wagner-dirigensként ismert Horst Stein vezényelt. A közös koncertre pedig épp ezt a Weber-művet kérték. Mindez huszonévesen nekem óriási élmény volt, természetesen, de a Weber-darab, amit egyébként nagyon megszerettem, azóta valamiért elkerült. Az a különleges benne, hogy habár a címe Konzertstück, mégis olyan, mint egy zenekarra megírt, igazi Weber-operajelenet. Őszintén nagyon várom, hogy újra eljátszhassam.” – mondta Várjon Dénes a koncert kapcsán adott interjúban.
-
Művészek írták
Sötét tónusban
David Doiasvili grúz rendező. Azaz, az összeomlott birodalom egyik utódállamából is hozza megélt tapasztalatait. Korszakváltásban él, mint egykor Moliére. Mai szóhasználattal, posztmodern kultúrák részesei. Mi is. Moliére műveivel „tanítani akart”, de ezzel el is takarta ítélkezését. A Tartuffe-on kora nevetett is, de be is tiltatta. Szegő György -
Interjúk
„Semmi másból nem áll a művészet szeretete, mint ráismerésből.”
A Budafoki Dohnányi Zenekar folyton-folyvást tágítja a határait – újabb és újabb vizekre evezve, hogy minél több hívet szerezzen a klasszikus zenének. A zenekar ügyvezető zeneigazgatója Hollerung Gábor Liszt díjas karmester. Vele beszélgettünk. Farkas Éva -
Interjúk
„Kardántengelyről csavarral.” A Kurázsival indul a Narratíva
Az induló és lépésről lépésre építkező Narratíva csoport első bemutatója a Kurázsi és gyerekei című, 1941-ben született Brecht-klasszikus Ungár Júlia fordításában. Az előadásnak a Radnóti Színház új játszóhelye, a Radnóti Tesla Labor ad helyet, az előadás rendezője Kovács D. Dániel. Vele beszélgettünk. Farkas Éva