Hírek
A nemcsak nevében, hanem küllemében és arculatában is megújuló kamaraszínház, a Pelikán Fészek a kortárs művek színtere lesz, s a teátrum művészeti vezetése bízik benne, hogy sikerül újra pezsgővé tenni a Kossuth utcai játszóhelyet és színháztörténeti múltjához méltó rangját visszaadni.
Joël Pommerat kortárs francia drámaíró és rendező előadása a 2011-es párizsi ősbemutatót követően megkapta a Moliére-díjat és a francia kritikusok éves elismerését. A rendező Novák Eszter a darabot úgy igyekezett színpadra állítani, hogy sok sorsban magunkra ismerjünk: „Ez egy nagyon szövevényes, fura történet, tulajdonképpen a kapitalizmus válságáról, belső mániákról, színházcsinálásról és az elveszettségről szól. A szerző, Joël Pommerat különös alak, nagy szerencse, hogy odaadja a szövegeit rendezésre. Az én kis hűtőkamrámnak nem hagyományos a dramaturgiája, narratívából, visszaemlékezésekből építkezik, de aztán összeáll a történet. Mindenképpen egy mai darab, azt hiszem a fő motívum a munkavállalók kiszolgáltatottsága.”
A történet szerint Estelle (Tóth Ildikó) tíz éve tűnt el, azóta senki sem hallott róla. De hátrahagyott egy füzetet, amiben rengeteg mindent elmesél az életéből. A füzet megelevenedik: Estelle egy szupermarketben dolgozik alkalmazottként, ahol mindenki gyűlöli Blocq-kot (Kuna Károly), az arrogáns főnököt. Estelle azt javasolja, vigyék színpadra közösen Blocq életét...
A főszereplő, Estellet alakító Tóth Ildikó szerint a darab olyan emberi sorsokról szól, amely a mindennapjainkat körülveszi: „Manapság nem úgy van, mint régen, hogy 10-20 évre tudtad előre az életedet, hanem egyik napról a másikra izgulni kell azért, hogy megszüntetik-e a munkahelyed, vagy nem vesznek fel mást, akit olcsóbban tudnak alkalmazni. Ez a történet ebben a teljes kontextusban érvényes.”
Az előadás azért is ígérkezik különlegesnek, mert a színészek több szerepet is játszanak benne. Tóth Ildikó azontúl, hogy a nagyon rejtélyes nőt alakítja, olykor Estelle öccsévé is változik: „Kedvelem benne, hogy Estelle szerepe teljesen hátulról indul, mintha nem is róla szólna az egész. Rettenetesen tetszik az is, hogy ők mind hétköznapi, kis emberek, akik ebben a fogyasztói őrületben, kapitalizmusban próbálnak életet találni. Rendkívül bonyolult és sokrétegű tehát ez a darab, szerintem mindenki ki tud halászni belőle valami fontos gondolatot, ami muníció lehet egy-egy napra, vagy akár egy életre.”
Az előadás szereplői Tóth Ildikó mellett Varga Mária, Varga Gabriella, Kiss Diána Magdolna, Kuna Károly, Egyed Attila, Tűzkő Sándor, Nagy Péter és Imre Krisztián.
-
Interjúk
„Még mindig kíváncsi vagyok magamra”
Balázs Áron színművész, az Újvidéki Művészeti Akadémia tanára, aki feladta a társulati létformát a tanári hivatásért, ám maradt szabadúszó színész, így azóta Vajdaság minden színházában láthattuk játszani. Legutóbb a Zentai Magyar Kamaraszínház Sirályában öltötte magára a két karakterből gyúrt doktor szerepét. Szerda Zsófia -
Művészek írták
Színházcsinálás: Liliomfi
Szigligeti Ede örökzöldje régi-új színház, erős mai tartalmakkal. Vecsei H. Miklós változatát ifj. Vidnyánszky Attila előbb a Budaörsi Latinovits Színházban vitte színre. Azt egyik társulatalapító produkcióként hozták létre. „A jó darabokat szokták átírni, nem a rosszakat” – idézték Mészöly Dezsőt. És évekig átütő siker lett. Ezt igazították most vígszínházira. A Liliomfi előadása ismét fergeteges. Szegő György -
Interjúk
„Mindig egy lépéssel a világ változása előtt” – interjú Balázs Attila fesztiváligazgatóval a TESZT 15 évéről
Tizenötödszörre vázolt sűrített képet az elmúlt egy év valóságáról, a világ aktuális állapotáról a Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó – TESZT. Honnan indult, és merre tart a seregszemle – erről kérdeztük Balázs Attila fesztiváligazgatót, a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház vezetőjét.