Színházak
Vígszíház Házi Színpad
- 2023/2024
- 2021/2022
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 1999/2000
Marius von MayenburgHaarmann
- HaarmannKern András
- GransVarju Kálmán
- BíróVenczel Vera
- EngelnéVenczel Vera
- DoktorKútvölgyi Erzsébet
- LindnernéKútvölgyi Erzsébet
- FelügyelõPápai Erika
- MutterPápai Erika
- FiúCsőre Gábor
- BarátTelekes Péter
- DörchenZeck Julianna
- WittkowskiJuhász István
- rendezőForgács Péter
- díszlettervezőFüzér Anni
- jelmeztervezőFüzér Anni
- asszisztensVarga Andrea
Marius von Mayenburg (1972) dokumentarista stációdrámája egy homoszexuális sorozatgyilkos, a „hannoveri mészáros” Fritz Haarmann történetét meséli el.
Haarmann (1879-1924), foglalkozása szerint ócskás és rendõrségi besúgó, 1918 és 1924 között több mint húsz fiatal fiút gyilkolt meg. Az 1920-as éveket írjuk, a Weimari Köztársaság vegetál, Hitler éppen börtönben ül, de idõ elõtt szabadlábra kerül. 1924. június 23-án elfogják Haarmannt, és ezzel megkezdõdik a német történelem egyik legfontosabb, nagy nyilvánosság elõtt zajló és hatalmas sajtóvisszhangot kiváltó sorozatgyilkos-pere. Kivégzése elõtt utolsó kívánsága hat darab szivar, amit búcsúzóul még elszív, aztán ezekkel a szavakkal válik meg az élettõl: „Viszontlátásra, uraim!”
A bírósági jegyzõkönyvek, korabeli újságcikkek és a pszichiáter feljegyzései képezik a dráma alapanyagát. Mayenburg elsõsorban nem Haarmann bestiális tetteire helyezi a hangsúlyt, hanem megpróbál egy társadalmi panorámát megrajzolni, azt az atmoszférát érzékeltetni, amelyben egy ilyen bûntény lehetséges. Mert nehéz elhinni, hogy senki nem látott és nem hallott semmit, sokkal inkább lehetséges, hogy, bár az emberek tudták, vagy legalábbis sejtették, mi zajlik körülöttük, nem beszéltek és megpróbáltak úgy tenni, mintha a probléma nem létezne. Különös hangulatú az az ország, ahol éveken keresztül emberek tûnnek el, ahol a szomszédok emberi mészárlás hangjait hallják, mégse tesznek semmit, ahol az egyébként korrupt rendõrség sem tesz semmit, s ahol egy sorozatgyilkos rendõrségi besúgóként éli az életét.
Haarmann (1879-1924), foglalkozása szerint ócskás és rendõrségi besúgó, 1918 és 1924 között több mint húsz fiatal fiút gyilkolt meg. Az 1920-as éveket írjuk, a Weimari Köztársaság vegetál, Hitler éppen börtönben ül, de idõ elõtt szabadlábra kerül. 1924. június 23-án elfogják Haarmannt, és ezzel megkezdõdik a német történelem egyik legfontosabb, nagy nyilvánosság elõtt zajló és hatalmas sajtóvisszhangot kiváltó sorozatgyilkos-pere. Kivégzése elõtt utolsó kívánsága hat darab szivar, amit búcsúzóul még elszív, aztán ezekkel a szavakkal válik meg az élettõl: „Viszontlátásra, uraim!”
A bírósági jegyzõkönyvek, korabeli újságcikkek és a pszichiáter feljegyzései képezik a dráma alapanyagát. Mayenburg elsõsorban nem Haarmann bestiális tetteire helyezi a hangsúlyt, hanem megpróbál egy társadalmi panorámát megrajzolni, azt az atmoszférát érzékeltetni, amelyben egy ilyen bûntény lehetséges. Mert nehéz elhinni, hogy senki nem látott és nem hallott semmit, sokkal inkább lehetséges, hogy, bár az emberek tudták, vagy legalábbis sejtették, mi zajlik körülöttük, nem beszéltek és megpróbáltak úgy tenni, mintha a probléma nem létezne. Különös hangulatú az az ország, ahol éveken keresztül emberek tûnnek el, ahol a szomszédok emberi mészárlás hangjait hallják, mégse tesznek semmit, ahol az egyébként korrupt rendõrség sem tesz semmit, s ahol egy sorozatgyilkos rendõrségi besúgóként éli az életét.
2006. 04. 22.
Galéria
Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok
Színház-választó
Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!