Legendás balettegyüttesek, varázslatos koreográfiák a 39. Budapesti Tavaszi Fesztiválon
Húsvét hétfőjén Prokofjev klasszikus balettmeséjével, a Hamupipőkével érkezik a Mariinszkij Színház Balettegyüttese, Tevje, a tejesember történetét meséli el a Ballett Theatre Basel, legújabb darabját mutatja be Goda Gábor és Góbi Rita, fantasztikus látványvilágú előadással érkezik a Koreai Nemzeti Táncszínház, Emanuel Gat és Yoann Bourgeois, valamint újra Budapestre látogat a vertikális tánc amerikai úttörője, azaz a BANDALOOP társulata is.
Az orosz balett nem csupán a táncrajongók körében fogalom: az idén 236. évadánál tartó Mariinszkij Balettegyüttes – korábban Kirov Balett – a legkiválóbb társulatok egyike, olyan ikonikus formáció, amelynek története a 18. századtól elválaszthatatlanul összefonódott az európai táncművészet történetével, a 19–20. század fordulójától kezdve a műfaj legnagyobb sztárjai érkeztek a társulatból, köztük Rudolf Nurejev és Mihail Barisnyikov. A szentpétervári társulat idén tavasszal egy lenyűgöző balettmesével érkezik az Erkel Színházba: Prokofjev Hamupipőkéjét az orosz-amerikai koreográfus, Alekszej Ratmanszkij gondolta újra 2002-ben. Az egyszerre klasszikus és merészen kísérletező produkció azóta is a Mariinszkij egyik legsikeresebb és folyamatosan repertoáron tartott balettelőadása, amelynek varázsáról a magyar közönség is meggyőződhet a fesztivál zárónapján. Ráadásul a társulatot kísérő Mariinszkij Zenekart napjaink egyik legkiválóbb karmestere, Valerij Gergijev dirigálja majd.
Klasszikussal érkezik a Ballett Theatre Basel is: Tevje, a tejesember történetét a híres musical, a Hegedűs a háztetőn révén ismerte meg a világ. A 2015-ben bemutatott balettprodukcióért a szakma és a közönség is rajong – a táncelőadás Sólem Aléchem könyvének motívumaira épül, amelyhez tökéletes aláfestést nyújt az autentikus klezmert játszó svájci Kolsimcha együttes. A darab koreográfusa, a brit Richard Wherlock 2001 óta vezeti a Bázeli Balettegyüttest, korábban igazgatta a Luzerni Színház Balettegyüttesét és művészeti vezetőként a Komische Oper Berlin balettkarát. „A koreografálás szerelem és szenvedély. Nem tudom elképzelni az életemet tánc nélkül” – nyilatkozta.
A nemrég megnyitott új Nemzeti Táncszínházban mutatja be legújabb darabját Goda Gábor és az Artus. A Szél kapuja című produkció mozgásvilágát az ősi kínai harcművészetek és az ezekből építkező természetes gesztusok ötvözete adja. „A Tai Chi Chuan számunkra nemcsak harcművészet, hanem a természettel tökéletes összhangban lévő, eleve adott mozdulatokból született mozgásrendszer és kompozíció, ami többek közt abban segít, hogy megérezzük, hogyan tudunk emberként harmóniában élni a környezetünkkel” – mesélte a koreográfus a BTF Magazinnak. A természethez nyúlt inspirációért a Koreai Nemzeti Táncszínház Scent of Ink (A tinta illata) című darabja is, amely a négy évszakot reprezentáló növények – a szilvavirág (tavasz), az orchidea (nyár), a krizantém (ősz) és a bambusz (tél) – szimbolikája köré épül.
A MU Színház mutatja be Góbi Rita új, Freestyle című darabját, ahol a nézők két szereplő, két test versengését követhetik nyomon. Ahogy a fiatal, de a nemzetközi színtéren is aktív alkotó korábbi munkáiban, itt is fellelhető a rá jellemző bátor kísérletezés és a precízen kidolgozott koreográfia, a minimalizmus, a redukcióra való törekvés és az önfeledt játékosság.
A marokkói–izraeli gyökerekkel rendelkező francia táncművész-koreográfus, Emanuel Gat nem először jár Budapesten, a magyar közönség többször is találkozhatott már vele a Trafó színpadán. Mozgalmas és látványos előadásaiban mindig kiemelten fontos szerepet kap a zene, amely ezáltal a háttérből kilépve a darab szerves alkotórészévé válik. Nincs ez másként a SUNNY című műben sem: az Amszterdamban élő francia DJ-producer, Awir Leon Marvin Gaye azonos című slágerét feldolgozva, a nézők szeme előtt hozza létre az élő „alapot”. Erre épül a hosszú csendekkel, bravúros jelmezekkel operáló előadás, amelyben – a Le Figaro tánckritikusát idézve – „túlcsordul a fiatalosság, az életöröm és a derű”.
Szintén a Trafóba érkezik a francia újcirkusz egyik legjelentősebb alkotója, a karizmatikus akrobata-előadó Yoann Bourgeois legújabb kreációja: a Minuit (Éjféltájt) a test mozgás közbeni pillanatnyi súlytalanságát igyekszik megragadni. Az élet metaforájaként is értelmezhető előadás – amelynek kifinomult és érzékeny világához tökéletesen illeszkedik Laure Brisa hárfaművész reflektív élőzenéje – a Le Monde kritikusa szerint „egyszerre hipnotikus és örökmozgó, ahol a szépség mindig kockázat és veszély is egyben”.
A vertikális tánc úttörői, azaz az amerikai BANDALOOP társulata 2017 őszén, a CAFe Kortárs Művészeti Fesztiválon már meghódította a magyar közönség szívét. Akkor egy Kálvin téri irodaház üvegfalán mutatták meg, hogy miért csodálja őket a világ, 2019-ben pedig visszatérnek Budapestre. Ezúttal a Müpa falain perdülnek majd táncra, és legújabb, Strings című előadásukat hozzák magukkal. A produkciót a Londonban élő zeneszerzővel és DJ-vel, Gabriel Prokofievvel – a legendás orosz komponista-zongoraművész, Szergej Prokofjev unokájával – hozták létre, és az előadás egyik főszereplője maga a kötél, amely nemcsak a szó fizikai, hanem metaforikus értelmében is a kapcsolatok, az összetartozás, a szakítás, a megfékezés és a felszabadítás megjelenítője. A sok szempontból formabontó előadásokat megálmodó csapat ez alkalommal a Müpa épületének falain, illetve a Fesztivál Színházban nyűgözi majd le a közönséget, a társulathoz ráadásul a magyar vonósnégyes, az Accord Quartet is csatlakozik.
Április első hétvégéjén már 38. alkalommal nyitja meg kapuit a hazai folklórszcéna egyik legjobban várt, legreprezentatívabb eseménye, az Országos Táncháztalálkozó és Kirakodóvásár, ahol a nagyszabású közösségi élmény mellett kézműves foglalkozások, játéktanítás, fotókiállítások, könyv- és CD-bemutatók, valamint filmvetítések gazdagítják a programot. A Papp László Budapest Sportaréna küzdőterén egymást váltják majd a néptáncegyüttesek, zeneiskolások és hagyományőrző népművészek, így nyújtva a lehető legbőségesebb áttekintést a Kárpát-medence és a moldvai magyarság, valamint a hazai nemzetiségek népi kultúrájából.
Április 22 Erkel Színház
Prokofjev: Hamupipőke
A Mariinszkij Színház Balettegyüttesének előadása
Koreográfus: Alekszej Ratmanszkij
Közreműködik: Marija Sirinkina / Nagyezsda Batojeva, Alekszandr Szergejev / Vlagyimir Skljarov, Jekatyerina Kondaurova, Mariinszkij Zenekar
Zene: Szergej Prokofjev, Librettó: Nyikolaj Volkov (Charles Perrault meséje nyomán), Díszlet: Ilja Utkin, Jevgenyij Monahov, Jelmez: Jelena Markovszkaja, Fény: Gleb Filstyinszkij
Vezényel: Valerij Gergijev
Április 10., Erkel Színház
Ballett Theater Basel: Tevje
Koreográfus: Richard Wherlock
Közreműködik: Kolsimcha
Az együttes tagjai: Olivier Truan – zongora, Michael Heitzler – klarinét, Simon Girard – harsona, Barak Mori – nagybőgő, Christoph Staudenman – dob
Zene: Olivier Truan, Díszlet: Bruce French, Jelmez: Catherine Voeffray, Animáció: Andreas Guzman, Bruce French, Rubén Bañol Herrera, Fény: Jordan Tuinman, Dramaturg: Hans Kaspar Hort, Bettina Fischer
Tevje, tejesember: Frank Fannar Pedersen, Golde, a felesége: Ayako Nakano, Cejtel, a legidősebb lánya: Andrea Tortosa Vidal, Hódel, a lánya: Tana Rosás Suñé, Chave, a lánya: Dévi-Azélia Selly, Mótel, szabó: Jorge García Pérez, Percsik, diák: Anthony Ramiandrisoa, Fegyka, ukrán fiatalember: Max Zachrisson, Jente, házasságközvetítő: Debora Maiques Marin, Lázár Wolf, agglegény: Javier Rodriguez Cobos
Rabbi: Sergio Bustinduy
Falusiak, násznép, menekültek: Armando Braswell, Sergio Bustinduy, Luna Bustinduy Mertens, Mirko Campigotto, Alba Carbonell Castillo, Lydia Caruso, Ismael Del Valle, Diego Benito Gutierrez, Rubén Bañol Herrera, Lisa Horten Skilbrei, Gaia Mentoglio, Florent Mollet, Max Ossenberg-Engels, Jorge Garcia Pérez, Anthony Ramiandrisoa, Raquel Rey Ramos, Javier Rodriguez Cobos, Tana Rosás Suñé, Dévi-Azélia Selly, Claudine Schoch, Piran Scott, Andrea Tortosa Vidal, Max Zachrisson
Április 15., Nemzeti Táncszínház — Nagyterem
Artus – Goda Gábor Társulata: A Szél kapuja – bemutató
Koreográfus, rendező: Goda Gábor
Előadják: Bakó Tamás, Izsák Szilvia, Mayer Zita, Mózes Zoltán, Nagy Csilla, Szalay Henriett
Közreműködő harcművészek: Szalkó Erika, Szalkó Zsuzsa, Szeghalmi Etelka
Közreműködő zenészek: Bartek Zsolt, Philipp György, Zene:Philipp György, Szöveg: Fodor Ákos, Goda Gábor, Krasznahorkai László, Seneca, A. A. Milne, Látvány: Sebestény Ferenc, Goda Gábor, Jelmez: Lőrincz Kriszta, Bodóczki Antal, Fény: Kocsis Gábor, Kreatív technika: Papp Gábor, Hajdu Gáspár, A rendező munkatársa: Nagy Eszter, Zahra Fuladvand
Április 10., – MU Színház
Góbi Rita Társulat: Freestyle – bemutató
Koreográfus: Góbi Rita
Előadják: Ruri Mito, Góbi Rita, Zene: Szegő Dávid, Fény: Pavla Beranová, Dramaturg: Zsigó Anna
Április 18., - Müpa — Fesztivál Színház
Koreai Nemzeti Táncszínház: Scent of Ink (A tinta illata)
Előadják: Yun Sung-cheol, Jung Gil-man, Lee Se-bum, Park Ki-hwan, Hwang Yong-chun, Song Sul, Lee Seog-jun, Lee Jae-hwa, Choi Ho-jong, Kim Hyun-ju, Kim Won-kyung, Kim Young-mi, Park Young-ae, Lee Hyun-kyung, Choi Won-ja, Jung Hyun-sook, Kim Hoie-jung, Jeon Jeong-a, Song Ji-young, Park Hae-jee, Lee Yo-eum, Park Soo-yun
Rendező, látvány: Jung Ku-ho
Zene: Pi Jeong-hun, Jelmez: Kim Hyo-young, Fény: Joo Young-seok, Hang: Lee Jae-sik, Animáció: Choi Jong-bum, Koreográfus: Yun Sung-joo, Művészeti vezető: Kim Sang-duk
Április 12-13., – Trafó Kortárs Művészetek Háza
Emanuel Gat: SUNNY
Zene: Awir Leon
Koreográfus: Emanuel Gat