Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Színházak

    Szín-Tár Fesztivál

    • Előadások
    • Galériák
    • Hírek
    • Írások
    • Műsor
    • Épület
    • Igazgatóság
    • Történet

    MIT TANÍT NEKÜNK KOSZTOLÁNYI DEZSŐ

    Bicok Dorina
    2023. március 13.
    2023 március utolsó napjaiban kezdetét veszi a 14. Szín-tár Fesztivál, ahol hazai és határon túli színészképző intézmények növendékei mutatják meg színpadi rátermettségüket. A Kolozsvári Babeş-Bolyai Tudományegyetem Színház és Film Kar Magyar Színházi Intézete egy jól ismert klasszikust elevenítenek meg a színpadon számunkra.

    Hamarosan kezdetét veszi a Színházi Egyetemek Találkozója, melynek keretein belül a jövő színészei produkciók széles palettájával érkeznek a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színházba. A Kolozsvári Babeş-Bolyai Tudományegyetem Színház és Film Kar Magyar Színházi Intézetének növendékei Kosztolányi Dezső jól ismert Édes Annáját állítjak színpadra. A próbafolyamatról és a vízióról Bélai Marcel, a darab rendezője osztotta meg velünk gondolatait.

    Milyen célkitűzésekkel érkeznek a 14. Szín-Tár Fesztiválra?
    Nagyjából huszonegy-két alkalommal játszották eddig a produkciót a növendékek. Túlnyomórészt Kolozsváron, de volt alkalmunk a fővárosban román közönségnek és szórványban élő magyar közösségeknek is játszani. Ezek a vendégjátékok mind fontos tapasztalatok voltak annak a tekintetében, hogy az előadás hangsúlyai hogyan változnak a nézők viszonyában. Igyekszünk majd tetten érni, hogy mit is tanultunk az előadásról a kecskeméti közönség függvényében. 

    Hogyan zajlott a produkció próbafolyamata? Milyen koncepció alapján állt össze a produkció?
    A próbafolyamatot megelőzően Takács Rékával adaptáltuk a regényt. Igyekeztünk figyelembe venni az osztály létszámát és a saját színpadi verziónk kialakítása során “találni” értelmes mennyiségű és minőségű feladatot mindenkinek. Az első hét a szereposztás kialakításáról szólt. Mivel nem ismertem a társaságot, ezért nemtől, alkattól, lényegében mindentől függetlenül minden színész minden szerepet olvasott. Nem állítom, hogy ne lettek volna prekoncepcióim a leosztást illetően, de az olvasópróbák alkalmával igyekeztem ezeket felülvizsgálni, hiszen nem csak egyénileg nem ismertem őket, de a közösségen belüli dinamikákra sem volt rálátásom. A koncepciót illetően visszaugranék a regény színpadra alkalmazásának fázisára. Magát az adaptációt annak az olvasatnak a mentén készítettük el, miszerint Anna egy olyan fullasztó örvény közepén találja magát ahol a levegővételre, vagyis a szabadulásra való egyetlen lehetőség a gyilkosság. Ez persze nem egy tudatos döntés. Egyszer csak azon kapja magát, hogy nem bírja tovább, és kész. Ez az “örvény” magába foglalja a Vizy házaspár neurózisait, a történet hátterében meghúzódó rendszerváltásból következő bizonytalanságot, egyfajta történelmi idegességet, a paranoiát, és a 20. század milliókat kivégző és megnyomorító ideológiáinak mára már üresen csengő csatározásait a félig leeresztett redőnyű szalonban.

    Mit szeretne mesélni, tanítani a közönségnek a történet?
    Az előadás értelmezése egyénenként eltérő, mindenki mást visz majd haza magával a produkcióból. Azonban Moviszter doktor, az előadás egyik karaktere kiválóan összegzi azt, amit tanítani szeretne nekünk Kosztolányi Dezső: “Egy tettet nem lehet megmagyarázni se egy okkal, se többel, hanem minden tett mögött ott az egész ember, a teljes életével…” Talán ez az, amit a közönségnek el szeretnénk mesélni.

    Ez a nem mai történet milyen napjainkban is felbukkanó problémákra hívja fel a figyelmet?
    Az előzőekben említett idézet szorosan kapcsolódik erre a kérdésre adott válaszomhoz is. Nem bővelkedünk empatikus érzésekben, továbbá irgalmasak sem igazán vagyunk. Nem véletlenül ennyire hideglelősen ismerős a Kosztolányi által lefestett ‘30-as évek társadalma. Az ideológiák mentén könyörtelenül tagadó “közösség”. Hát nem elviselhetetlen, hogy miközben Anna szerelmes lesz, elhajtják a gyermekét, a körülötte álló emberek pedig különböző absztrakciókért hadakozva szinte már elvágják egymás torkát?

    Az előadást március 26-án 19:30-kor tekinthetik meg a Kelemen László Kamaraszínházban. Jegyeiket megvásárolhatják teátrumunk jegypénztáraiban, vagy online. A jegyinformációról részletesebben ide kattintva olvashatnak.

    Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

    • Kecskeméti színház
    • Kelemen László Kamaraszínház
    • Kecskeméti Üzemszínház
    • Kecskeméti Ruszt József Stúdió Színház
    • Bajai Nyári Színházi Játékok
    • Kecskeméti Udvarszínház
    • Kozszt
    • Vándorfesztivál
    • Erkély
    • EFOP-3.3.2-16

    Színház-választó

    Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!
    • budapesti
    • vidéki
    • nyári
    • határon túli
    • külföldi
    • nemzetiségi
    • fesztivál
    • intézmény
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu