Színházak
Spirit Színház
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
Térey JánosPaulus
- PaulusMakranczi Zalán
- Kemenszkya barátPerjés János
- Pál apostolGergye Krisztián
- LudovikaHoffmann Adrienn
- rendezőMakranczi Zalán
- díszlettervezőÁrva Nóra
- jelmeztervezőÁrva Nóra
- dramaturgLőrincz Ágnes
- koreográfusGergye Krisztián
- rendezőasszisztensSzalóky Dániel
A téma napjainkban mellbveverően aktuális. A paulus-i (páli) fordulás miért-je és hogyan-ja. Három különböző korból, három különböző Pál és három különböző fordulat. Pál az apostol, Friedrich von Paulus a sztálingrádi vesztő és Pál, a budapesti hacker története elevenedik meg, fonódik egymásba, majd egy nagy kérdésbe sűrűsödik össze: Változni, vagy elpusztulni?
A Paulus név három különböző személyt jelöl. A Biblia-Paulus (Saulus) mellett Friedrich Paulus tábornokot, a sztálingrádi vesztőt és egy hackerként (internetes kalózként) tevékenykedő budapesti Pált, aki vélhetően az író maga.
Ez a budapesti Pál a központi figura, elválaszthatatlan egységet képez a másik kettővel. Sorsuk párhuzamos síkon fut. A Biblia-Paulusé meghatározó a másik kettőére nézve, az ő életükben is hasonlóan radikális pálfordulás történik, csak másképp tudnak, ill. nem tudnak élni a pálfordulás kínálta új életúttal.
Makranczi Zalán jegyzete:
Térey János – az irodalmárok álltal, szimplán csak „a szerző mesterműve“-ként emlegetett – Paulusának olvasása közben az volt a kényszerképzetem, mintha Friedrich Schiller megírta volna a Mátrix című film folytatását.
Térey egyedi nyelvezete, költőisége, zeneisége, semmihez sem hasonlítható asszociációs képessége – méltán emeli őt a magyar irodalom Pantheonjába és - röpíti vissza az olvasót a régi mesterekhez, a klasszikus értékekhez.
Témaválasztásában, viszont annyira friss, hogy az mindenki számára magától értetődő és ismerős. Aki ismeri Térey munkásságát, az pontosan tudja, hogy versei, regényei, színdarabjai, hogy „szippantják be“ a befogadót, hogyan szűri át az érzéseit, gondolatait, hogy aztán a végén jobb ember váljék belőle…de legalábbis az érzete az legyen.
Éppen ezért már-már „istenkísértés“ színpadra állítani a Paulus című 246 oldalas verses regényét.
Viszont vétek lenne nem megpróbálni színpadra állítani ezt a – XXI. Századi magyar irodalom megkerülhetetlen oszlopaként álló – nyelvi leleményekben gazdag, filozófiai csemegéjét.
Témája a paulus-i (páli) fordulás miért-je és hogyan-ja. Három különböző korból, három különböző Pál és három különböző fordulat. Pál az apostol, Friedrich von Paulus a sztálingrádi vesztő és Pál, a budapesti hacker története elevenedik meg, fonódik egymásba, majd egy nagy kérdésbe sűrűsödik össze: Változni, vagy elpusztulni?
A Spirit Színház, két táncos és két színész együttműködésével és –gondolkodásával járja körbe a paulusi témát és keresi a választ a maja naptár utolsó évében.
2013. 03. 07.