Színházak
Pécsi Nemzeti Színház
- 2021/2022
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
Bornemisza PéterMagyar Elektra
- AegistuskirálySzláven Vidákovics
- Parasitusa király szolgájaTóth András Ernő
- Clitemnestrakirályné asszonyHerczeg Adrienn
- ElektraAgamemnon király leányaKulcsár Viktória
- ChrisothemisElektrának húgaBach Zsófia
- Oresteskirályfi, Elektrának öccseTakaró Kristóf
- MesterOrestes oktatójaStenczer Béla
- ChorusvénasszonyUhrik Dóra
- Elöljáró beszédJózsa Richárd
Közreműködik a Pécsi Nemzeti Színház Kórusa
Zenészek:
Szemző Angéla – hegedű, Gáspár József – furulya, gardon, szaxofon, Péter Tamás – brácsa, hegedű, Rozs Tamás – cselló, ének
- rendezőRázga Miklós
- díszlettervezőHorgas Péter
- jelmeztervezőBujdosó Nóra
- zeneszerzőRozs Tamás
- átdolgozóNémeth Ákos
- súgóJuhász Piroska
- ügyelőMarkó Rita
- rendezőasszisztensKiss Hédi
A Magyar Elektra a közismert ókori görög történet nyomán írt, ízig-vérig magyar dráma az igaz hit fontosságáról. Bornemisza Péter mintegy ötszáz évvel ezelőtt ugyanis nem egyszerűen lefordította Szophoklész művét, az Elektrát, hanem aktualizálta és dramaturgiailag is átszerkesztette azt. A mitológiai vonatkozásokat – mint pogány elemeket – többségében törölte, a történeti hátteret keresztény üzenettel töltötte meg, és a korabeli magyar társadalomra vonatkozó utalásokkal bővítette.
Művében minden szereplőnek megvan a maga igazsága, ugyanakkor senki sem bűntelen. Vészjósló örök körforgás, melyben mészárlást mészárlás követ. Előadásunkban a korunkra is oly jellemző csodavárás, az erkölcsi megtisztulásra való vágyakozás a vezérfonal. Ha mindez a XVI. században az ország három részre szakadása idején érvényes volt, miért ne lenne az ma is?
„Azért ezt a játékot olyan mulatságul nézzétek, ahol az emberi élet jó erkölcsre igazíttatik.”
Bornemisza nyelvújítás előtt írt, a mai fül számára nehezen érthető veretes szövegét a Pécsi Nemzeti Színház számára Németh Ákos dolgozta át oly módon, hogy a XXI. századi nézőnek könnyedén követhető legyen, ugyanakkor archaizmusából minél többet megtartson. A cselekményt Rozs Tamás – kifejezetten az előadáshoz írt – zenéje kíséri, egyedi dramaturgiát és hangulatot adva a történetnek.
Ajánló
"Ne paráználkodj! Ne ölj!"
Izgalmas feladat adódott: a zene hogyan szervesüljön a darab nemes veretű, egyben mai szövegéhez, a drámai helyzetekhez. A kórus fessen, tovább gördítsen, a hangszerek előrukkoljanak, vagy/és egyszerűen szolgálják az írók eredeti és kortárs gondolatait.
Rozs Tamás, zeneszerző
2018. 02. 16.