Színházak
Nemzeti Színház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 1991/1992
- 1988/1989
- 1985/1986
- 1984/1985
Petőfi SándorJános vitéz
- János vitézMátray László
- MostohaSzűcs Nelli
- GazduramVarga József
- UdvarhölgyBach Kata
- Francia szakácsCsapó Attila
- HuszárkapitányJanka Barnabás
- Szerecsen királySzabó Erika
- A kondérbanTóth András
- TrombitásTóth János
- KormányosVecsei H. Miklós
- HoppmesterZoltán Áron
- IluskaZsigmond Emőke
- TündérlányVas Judit Gigi
- BoszorkányRoehnelt Zsuzsanna
- Óriás csőszBerettyán Sándor
- RablóvezérBerettyán Sándor
- A dorombnálStefánszky István
- Udvari bolondFülöp Tamás
- Francia királylányMikecz Estilla
- Furulyás lányKatona Kinga
- Szomszéd kislányNagy Johanna
- KövetKovács András
- Báb mozgatóBarta Ágnes
- Ostoros legényBordás Roland
- Jancsi nevelőanyjaÁcs Eszter
- A török basa fiaKránicz Richárd
- Kobzos legényKrausz Gergő
Közreműködnek:
a Színművészeti Egyetem IV. éves színész hallgatói,
valamit a Kaposvári Egyetem II. éves színésznövendékei.
- rendezőVidnyánszky Attila
- díszlettervezőAlexander Belozub
- jelmeztervezőAlexander Belozub
- rendezőasszisztensHerpai Rita
- koreográfusBerecz István
- ügyelőDobos GáborLovass Ágnes
- súgóKónya Gabriella
„Ilyesmi, mint a János vitéz, a legnagyobbaknak is csak egyszer sikerül” – írja Szerb Antal Petőfi emblematikus művéről, mellyel 1844-ben, huszonegy évesen berobbant az irodalmi életbe, és országosan egy csapásra ismert lett a szélesebb olvasó közönség köreiben.
Az irodalomtörténet a magyar népies irodalom egyik legjelentősebb alkotásaként tartja számon a János vitézt, de műfaját illetően a mai napig megoszlanak a vélemények arról, hogy ezt az elbeszélő költeményt minek tekintsük; egy népmesei motívumokból építkező „műmesének” vagy egy naiv hőséneknek, mely az ókori eposzi hagyományt folytatja: a „magyar Odüsszeiának” – ahogyan Kosztolányi nevezte.
A János vitéz a bábszínházak állandó repertoár-darabja. Kacsóh Pongrác belőle készült dalműve a 20. század első éveiben műfajteremtő volt a magyar operett születésekor. Filmes feldolgozásai közül Jankovics Marcell 1973-ban készült rajzfilmje Petőfi nevét újra ismertté tette a nagyvilágban. Ez a mű továbbra is kötelező olvasmány az általános iskolában – ám Petőfi kultuszát az elmúlt negyven év során egyre kevésbé sikerült életben tartanunk – a színházi világban utoljára a Paál István által rendezett Petőfi-rock keltett országos és nemzetközi visszhangot a hetvenes években. Azóta generációk nőttek fel úgy, hogy a hősiesség és a Szerb Antal által emlegetett „magyar népjelleg” egyre inkább csak negatív értelemben volt szóba hozható.
Vidnyánszky Attila ezt a rendezését kettős értelemben is beavató színháznak szánja. Egyrészt mert a szereplők zöme kaposvári és budapesti színi növendék, akik számára ez lesz az első jelentős bemutatkozás. Másrészt mert a rendező egyfajta stáció-dramaturgiával közelíti meg a történetet, hogy a főszereplő próbatételes kalandsorát a mai gyermek-néző is a sajátjának, a hőssé válás hiteles példájának tekinthesse.
Szász Zsolt, a produkció dramaturgja
2014. 03. 07.