Színházak
Nemzeti Színház
- 2024/2025
- 2023/2024
- 2022/2023
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
- 2011/2012
- 2010/2011
- 2009/2010
- 2008/2009
- 2007/2008
- 2006/2007
- 2005/2006
- 2004/2005
- 2003/2004
- 2002/2003
- 2001/2002
- 1991/1992
- 1988/1989
- 1985/1986
- 1984/1985
- Zsivkaa miniszter feleségeUdvaros Dorottya
- Popovics SzimeunminiszterVarga József
- Dáraa miniszter lányaTompos Kátya
- Csédóa miniszter vejeFarkas Dénes
- Vászó bácsiHorváth Lajos Ottó
- Szávka tantiTímár Éva m.v.
- Ninkovics úrSchnell Ádám
- KalenicsMátyássy Bence
- Dácó néniTóth Auguszta
- RisztókérőBakos Kiss Gábor
- PéróírnokRácz József
- AnkaszobalányVas Judit Gigi e.h.
- AngoltanárnőRoehnelt Zsuzsanna e.h.
- KrisztinaRoehnelt Zsuzsanna e.h.
- Dácó néni lányaRoehnelt Zsuzsanna e.h.
- SzójarokonLigeti Kovács Judit m.v.
- Pántó bácsiIvaskovics Viktor m.v.
- Jakab bácsiFormanek Csaba m.v.
- Nyomdász inasBerettyán Nándor e.h.
- MileBerettyán Nándor e.h.
- Pántó bácsi fiaBerettyán Nándor e.h.
- AltisztBerettyán Nándor e.h.
- Tanú I.Fülöp Tamás e.h.
- Tanú II.Krausz Gergő e.h.
- Misics SzávórokonFülöp Tamás e.h.
- FotográfusKrausz Gergő e.h.
- CsendőrStefánszky István e.h.
- JovóStefánszky István e.h.
- Árszó pap fiaStefánszky István e.h.
- RákókamaszfiúMiskey RolandGergő Botond
- rendezőÁrkosi Árpád
- díszlettervezőDobre-Kóthay Judit
- jelmeztervezőLőrincz Ilona
- dramaturgVerebes Ernő
- fordítóVerebes Ernő
- átdolgozóVerebes Ernő
- zeneszerzőVerebes Ernő
- súgóSütő Anikó
- ügyelőGéczy IstvánLencsés István
- rendezőasszisztensKernács Péter
- koreográfusKatona Gábor
A férjből miniszter lett. Érdekes ez? Érdekesebb, hogy mi lesz a miniszter feleségéből. Férje farvizén evező vérbő asszonyság ő, akinek frissen kinevezett ura, vagy inkább annak csábító hatalommal bíró rangja, fenekestől felfordítja mindenki életét. Hogyan lehet felemelkedni? Mi történik, amikor egy egyszerű, de szerethető asszonyság s az ő családja, rokonsága egy olyan társadalmi piedesztálra kerül, amelyről addig nem is álmodhatott? Hogyan és miként alakul át az addig „jól működő” család, amikor férjről is kiderül egy s más? Nyelvleckéket is kéne venni, egy-két arany fog is elkelne a szép miniszternéi mosolyhoz, no, meg szeretőt is illene tartani, hisz az előző miniszter-feleség odafenn lebegő példája társadalmi szempontból csábító.
Csupa kikerülhetetlen kérdés sorjázik A miniszter felesége című vígjátékban, melyeknek ügyetlen és avatatlan megválaszolásában a kétes eredetű rokonság is részt vesz. De még mennyire, és bár ne tenné! Mert a kérők, alázatoskodók és nagy ravaszok egész „zenekara zendít” rá egy fennköltnek tűnő szimfóniára. És úgy tűnik, valóban egy eljátszott játék szimfóniája ez! Súrlódó érdekek és meleg rokoni összeölelkezések érzelmi sokszínűségét adja megannyi helyzet a darabban, melynek minden mozzanata mélységesen emberi. S talán pont ez a tükör az, melybe belenézvén időtlen játszmákban látjuk vissza önmagunkat…
Az író, aki Alkibijad Nusa néven született Belgrádban, 1864-ben, cincár származású, később szerbesítette nevét. Volt külügyi kormányhivatalnok Szkopjéban, Bitolában, Szarajevóban, de dolgozott Svájcban és Franciaországban is, a Szerb Királyi Akadémia tagja volt. A belgrádi, majd az újvidéki Szerb Nemzeti Színházat is vezette. A balkáni térség legkiemelkedőbb vígjátékírója, A miniszter feleségét először 1929-ben mutatta be a belgrádi Szerb Nemzeti Színház.
Együttérzéssel áthatott színpadi darabjai nélkülözik a gúnyt, a kárörömöt. Az alapos karakter-megfigyelésből eredő hiteles figurák által „eljátszott” kis- vagy nagypolgári gesztusai jellemzik világát. E világ persze nem szűkölködik kisvárosi bürokratákban, írnokokban, tisztviselőkben, provinciális ügyeskedőkben, akik – családjukkal együtt – képtelenek kilépni abból a környezetből, amelybe az Úr teremtette őket. Kimondottan a mindennapok esendő figurái, közéletünkből kipécézett alakok A miniszter felesége szereplői. Ugyanakkor éppen kétségbeesett igyekezetük teszi őket mégis szimpatikussá, végighordozva a nevetés szikráját a közönség között, az előadás első pillanatától az utolsóig.
2016. 12. 16.