Bartók Plusz Operafesztivál
Miskolc, 2018. június 8-17.

Miskolcon a Zágrábi Nemzeti Opera társulatának előadásában láthatják. A fesztivál kiemelt hangversenyprogramjában koncertet ad az utánozhatatlan kamarazenei stílusteremtő, világhíres I Musici di Roma, míg a fesztivál zárógálájának szólistája a friss Kossuth-díjas Sümegi Eszter és Paulo Ferreira portugál tenor lesz, a Pannon Filharmonikusok kíséretében.
A Bartók Plusz nagyszabású kísérlete az Ezrek operája program, amely klasszikus darabokat rendhagyó helyszíneken állít a közönség elé, hogy minél több emberrel megszerettesse a műfajt. 2018-ban a híres Don Giovanni lesz napirenden (RockGiovanni, június 15. és 16.). A Mozart-opera zenei átiratát a tehetségéért elismert Szüts Apor készítette el. A darab rendezője a formabontó előadásairól ismert Vlad Troickij, aki új megvilágításba helyezi a művet a kőszínház falain kívül, a miskolci Avasi kilátónál.
A Bartók Béla zenei örökségének ápolására komoly hangsúlyt fektető operafesztivál számára különleges év az idei: száz évvel ezelőtt, 1918-ban mutatta be a Magyar Királyi Opera Bartók egyetlen operáját.
A 2018-as fesztivál újdonsága az anyák megmentőjének tartott orvosról szóló Semmelweis és a Maria Callasnak, a 20. század lenyűgöző opera-énekesnőjének emléket állító A rivális című kortárs darabok magyarországi ősbemutatója. A klasszikus magyar rockopera, az István, a király az egykori bemutató 35. évfordulója alkalmából hangversenyváltozatban, szimfonikus nagyzenekari kísérettel és nagylétszámú énekkar közreműködésével volt hallható.
A Bartók Plusz Operafesztivál értékőrző és értékteremtő szellemi műhely, melyet a hagyomány és a progresszivitás, a művészi sokféleség, a dinamizmus és az opera iránti feltétlen elkötelezettség jellemez. Missziója, hogy az opera ne váljék múzeumi tárggyá, hanem ugyanaz az eleven műfaj maradjon, ugyanúgy széles rétegekhez szóljon, és ugyanúgy merítsen kora szórakoztató zenéjéből, mint Mozart vagy Puccini korában. A fesztiválon ezért egyszerre van jelen az opera a műfajok királynőjeként és előttünk születő, folyton alakuló kísérletként.