Megtisztulva - vendégjáték Millenáris Teátrumban
Sarah Kane: Megtisztulva
Urbán BalázsSarah Kane napjaink egyik legtöbbet játszott és legtöbbet vitatott színpadi szerzője. „Az elviselhetetlenség megalkuvás nélküli színpadi profétája”
Avignon, Vilnius, Berlin és más jelentős színházi fesztiválok után a Budapesti Őszi Fesztivál alkalmából Magyarországon is látható a közelmúlt egyik legnagyobb sikerű és egyben legnagyobb vihart kavart európai előadása.
Sarah Kane napjaink egyik legtöbbet játszott és legtöbbet vitatott színpadi szerzője. „Az elviselhetetlenség megalkuvás nélküli színpadi profétája” huszonnyolc éves korában önkezével vetett véget életének. Színpadi életműve öt dráma; öt mű, mely az emberi ösztönvilág és az emberi lélek legsötétebb bugyrairól tudósít, mely a borzalmakat az elérhetetlen szépség és tisztaság iránti vággyal, az obszcenitást a költészettel, a realitást a misztikummal vegyíti. Gondolati és esztétikai értelemben is provokatív darabjai komoly kihívást jelentenek a színpadi alkotóknak – e kihívásra magyar részről eddig jobbára Zsótér Sándor válaszolt. A magyar néző most az ő közelítésmódjától lényegesen eltérő színpadi változatot nézhet meg, a mai lengyel színház talán nemzetközileg legismertebb, legsikeresebb rendezőjének, Krzysztof Warlikowskinak köszönhetően.
Warlikowski - aki a legendás Krystian Lupa tanítványaként Krakkóban kezdte tanulmányait, majd párizsi tanulóévei alatt többek közt Peter Brook asszisztenseként is dolgozott – látványos, érzelemgazdag, megrázó előadást hozott létre a szövegből, mely jelentősen tágította a dráma értelmezési tartományát. Az előadást Lipcsében megtekintő Forgách András szerint „Warlikowski korántsem szemérmes, amikor valamilyen hatást akar elérni: ellenben tud valamit, ami a színészt arra kényszeríti, hogy ugyanolyan mágikus utakat járjon be, mint egy szakrális színházban. Gátlástalanul alkalmazza Grotowski és Artaud színházának eszközeit, teljesen kifordítja az emberi testet és lelket, mint egy kesztyűt vagy szárítani kitett ruhát.”
A számos európai város színházi közönségét lenyűgöző vagy éppen felkavaró előadás a nagy érdeklődésre tekintettel - a kiadott október 22-e mellett - 23-án is látható lesz a Millenáris Teátrumban.
Budapesti Őszi Fesztivál
Sarah Kane napjaink egyik legtöbbet játszott és legtöbbet vitatott színpadi szerzője. „Az elviselhetetlenség megalkuvás nélküli színpadi profétája” huszonnyolc éves korában önkezével vetett véget életének. Színpadi életműve öt dráma; öt mű, mely az emberi ösztönvilág és az emberi lélek legsötétebb bugyrairól tudósít, mely a borzalmakat az elérhetetlen szépség és tisztaság iránti vággyal, az obszcenitást a költészettel, a realitást a misztikummal vegyíti. Gondolati és esztétikai értelemben is provokatív darabjai komoly kihívást jelentenek a színpadi alkotóknak – e kihívásra magyar részről eddig jobbára Zsótér Sándor válaszolt. A magyar néző most az ő közelítésmódjától lényegesen eltérő színpadi változatot nézhet meg, a mai lengyel színház talán nemzetközileg legismertebb, legsikeresebb rendezőjének, Krzysztof Warlikowskinak köszönhetően.
Warlikowski - aki a legendás Krystian Lupa tanítványaként Krakkóban kezdte tanulmányait, majd párizsi tanulóévei alatt többek közt Peter Brook asszisztenseként is dolgozott – látványos, érzelemgazdag, megrázó előadást hozott létre a szövegből, mely jelentősen tágította a dráma értelmezési tartományát. Az előadást Lipcsében megtekintő Forgách András szerint „Warlikowski korántsem szemérmes, amikor valamilyen hatást akar elérni: ellenben tud valamit, ami a színészt arra kényszeríti, hogy ugyanolyan mágikus utakat járjon be, mint egy szakrális színházban. Gátlástalanul alkalmazza Grotowski és Artaud színházának eszközeit, teljesen kifordítja az emberi testet és lelket, mint egy kesztyűt vagy szárítani kitett ruhát.”
A számos európai város színházi közönségét lenyűgöző vagy éppen felkavaró előadás a nagy érdeklődésre tekintettel - a kiadott október 22-e mellett - 23-án is látható lesz a Millenáris Teátrumban.