Ennek a műfajnak tele kell lennie őszinteséggel - Először játszik vígjátékban Bori Réka
Gál Orsolya
Egy különleges kihívással indult az új évad Bori Réka számára. A fiatal színművészt számos szerepben láthatta már a kecskeméti közönség, de klasszikus vígjátékban eddig még sosem állt színpadra. „Életemben először játszom igazi vígjátékban, ezért nagyon vártam ezt a darabot” – mondja lelkesen. – „Ugyanakkor számomra nagy kihívás is. A vígjáték nem csak abból áll, hogy kimondod a poént. Pontosan tudni kell, hol van a helye, hogyan kell úgy elmondani, hogy működjön, és közben igaz maradjon. A vígjáték valójában egy nehéz műfaj: nagy technikai tudást igényel, de közben tele kell lennie őszinteséggel.”
Meg kell találni az egyensúlyt
Rékát a darabban Johanna Markham szerepében láthatjuk. A kissé kimért angol feleség nagyon sok dologban különbözik tőle. „Egy olyan nő, aki a felsőbb réteghez tartozik, és sokkal visszafogottabb, mint amilyen én vagyok. Angol közegben játszódik a történet, és Kapitány Iván nagyon szerette volna megőrizni ezt a világot. Ott más az emberek habitusa, érzelemnyilvánítása, sokkal zárkózottabbak. Számomra természetes, hogy vehemensen, érzelmesen reagálok a dolgokra, ezt viszont most vissza kell fognom. Ez az igazi próbatétel! Meg kell találnom a visszafogottság és a komédia közötti egyensúlyt. A szituációk hevesek, szélsőségesek, és közben a műfajhoz mérten kell reagálnom, de nem lehetek túl sok vagy túl vehemens. Persze sok esetben az én reakcióim teljesen mások lennének, mint ahogyan Johanna kezeli a helyzetet, de pont ettől izgalmas a feladat.”
Közös munka Kapitány Ivánnal
Réka elárulta, nagyon örült neki, hogy Kapitány Ivánnal dolgozhat. Egy új rendezői stílus ugyanis mindig számos új impulzust hoz a társulat tagjai számára. „Rengeteget lehet belőle tanulni, és közben saját magamról is új dolgokat tudok meg. Ráadásul, ahogy telnek az évek, újra találkozni egy rendezővel szintén új élmény. Azt érzem, hogy a mi szakmánkban expressz gyorsasággal tudunk változni. A Kölcsönlakás próbafolyamatának elején még sok volt a technikai kérdés: ki honnan jön be, mit hova teszünk, melyik telefon csörög, és ki veszi fel. Mint ahogy a legtöbb Ray Cooney darabban, itt is a technikán múlik sok minden, hiszen ezekből születik meg a helyzetkomikum. A próbafolyamat eleje a térkép felrajzolása volt, majd jöhetett a java: amikor a karaktereket elkezdjük igazán felépíteni.”
Ellesni a mesteri fogásokat
Réka férjét a darabban Nagy Sándor alakítja, akivel nem először állnak együtt színpadon. „Nagyon szeretek Sanyival játszani. Sokszor figyelem, hogyan épít fel egy poént, hogyan időzíti a mondatokat. Ő ebben már nagyon tapasztalt, mesterien csinálja, és rengeteget tudok tanulni tőle. Nekem, aki most először próbálkozik vígjátékkal, ez óriási segítség. De nemcsak tőle, hanem a többiektől is próbálok ellesni dolgokat. Mindenki hozzátesz valamit, és ebből egy nagyon jó közös munka születik a színpadon.”
A Kölcsönlakásban mindenki titkol valamit, mindenki ugyanarra a kulcsra pályázik, de más és más okból. A félreértések pedig lavinaként söpörnek végig a történeten. Vajon a kimért angol feleség hogyan tudja kezelni ezt a helyzetet? Hamarosan kiderül a Kelemen László Kamaraszínház idei első premierjén.