Színházak
Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház
- 2023/2024
- 2021/2022
- 2020/2021
- 2019/2020
- 2018/2019
- 2017/2018
- 2016/2017
- 2015/2016
- 2014/2015
- 2013/2014
- 2012/2013
6G
- rendezőBorgula András
- dramaturgKárpáti Péter
- szerzőCsizmás KingaGábor SáraTóth Réka Ágnes
- szerzőKovács ZitaLétay DóraUrbán Nóra
- szerzőKárpáti Péter
Gólem legendája a zsidó kultúra egyik legrégebbi és legtöbbet feldolgozott története. Az ember, aki életet lehelt az élettelenbe, és így átveszi Isten helyét. Kárpáti Péter íróiskolájának 6 tanulója kapta meg 2013-ban azt a feladatot, hogy újraírtelmezzék az ősi sztorit. 6 rövid történet, 6 báb és 6 stílus keveredik az előadásban.
A zsidó folklór szerint az 1500-as évek vége felé a prágai Löw rabbi a misztikus- és titkos tan, a kabbala segítségével - a Gólem szájába helyezett varázserejű papírral - életet lehelt a Moldva-folyó partjáról származó agyagból és vérből gyúrt műemberbe. Löw rabbi ugyan a Gólemet a sabati (szombatünnep) munkák elvégzésére készítette, de alkotásával belépett abba a szellemi és spirituális magasságba, ahol még ember nem járt: Istenhez hasonlóan életet adott az élettelennek. A legenda szerint a rabbi uralkodott teremtménye fölött: ha az isten nevével ellátott cédulát elvette a Gólemtől, akkor az élettelen agyagtömeggé vált, ha visszahelyezte a papírt, a Gólem ismét Löw rabbi szolgálatába állt. A Gólem földi maradványai állítólag még most is megtalálhatók a prágai Régi-új zsinagóga padlásán.
A Gólem Színház ehhez a legendához nyúl hozzá újszerűen, és a szellemi "maradványok" alapján konstruálja újra a Gólem legendáját. Csizmás Kinga, Gábor Sári, Kovács Zita, Létay Dóra, Tóth Réka és Urbán Nóra Kárpáti Péter íróiskolájának tanulói. A hat fiatal hölgy a Gólem-létet értelmezi újra 21. századi környezetben.
- Nagyon látványos előadásra készülök - magyarázza Borgula András, a Gólem Színház művészeti vezetője, a darab rendezője. A 6G cím utal a hat szerzőre és arra, hogy a darabot hat bábbal adjuk elő. A 6G a fizika törvényei szerint ráadásul olya nagy gravitációs erő, amely komoly erőpróbának teszi ki az emeberi szervezet, ellenben feledhetetlen élményt ad. Éppen ezért, hogy a színházi élményt minden értelemben teljessé tegyük, lehetőségeinkhez képest igyekszem minden elérhető és alkalmazható vizuális elemet beépíteni az előadásba.
Az elkészült szövegek számos olyan társadalmi jelenséget, emberi kapcsolatot helyeznek új megvilágításba, amelyekbe életünk során már annyira belefásultunk, hogy szinte természetesnek tekintjük azokat, és nem is érezzük, mennyire rabjai vagyunk ezeknek a szituációknak. A 6G így nemcsak a csodáról, hanem az uralkodásról, a kiszolgáltatottságról és az isten nélküli teremtettség abszurditásáról is mesél.
2013. 06. 08.