Angol nyelven, a mi színházunkról
Erőss LillaBár az időjárás nem nekünk kedvezett, az aktív beszélgetés ezt egy kis időre elfeledtette velünk. A sokfelé ágazó diskurzus során a találkozó házigazdájának, Hatházi Andrásnak több gondolatébresztő kérdése volt a színház különböző aspektusai kapcsán.
A Patkó Éva könyvében szereplő gyakorlatok és elméletek a szerző drámafordítói, színházrendezői és pedagógiai tapasztalataira épültek. Elmondása szerint egyik célja a kötettel az volt, hogy segítse a rendezőket és színészeket a közös munkában. Ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy könyve nemcsak színházi szakembereknek szól, hanem mindenkinek, aki érdeklődik a színházcsinálás folyamatai, motivációi és eszközei iránt.
A beszélgetés során elhangzott az a kérdés, hogy mi motiválja a színházi alkotókat abban, hogy létrehozzák előadásaikat. Patkó Éva szerint a színházcsinálást sokszor régi, elavult struktúrák és elképzelések veszik körül, amelyek akadályozhatják a kreatív folyamatokat. Ezért könyvében arra bátorítja az alkotókat, hogy újragondolják a színház céljait és az alkotói folyamatokat. „Az alkotás szabadsága kulcsfontosságú, mert csak így hozhatunk létre igazán új dolgokat” – emelte ki.
A beszélgetés során Patkó Éva hangsúlyozta, hogy rendezőként nem föltétlenül az a szándék vezérli, hogy előre meghatározott eredményeket érjen el. ,,Legfontosabb célom, hogy biztosítsak egy olyan környezetet, ahol bármi megtörténhet a próbák alatt”, mondta. A rendező feladata tehát nemcsak az, hogy meghatározza a művészeti irányt, hanem hogy olyan teret biztosítson, amely lehetővé teszi a színészek számára, hogy saját kreativitásukat kibontakoztassák. „Nem arról van szó, hogy a színésznek mindent meg kell csinálnia úgy, ahogyan elvárják tőle. Inkább azt kell erősíteni, ami már benne van, hogy önállóan fejlődhessen” – fogalmazott.
Számára a tanítás sem hagyományos oktatási forma szerint zajlik. „A tanítás nem arról szól, hogy valamit átadok, hanem hogy közösen építkezünk” – fogalmazott a szerző.
A beszélgetés záró szakaszában Patkó Éva kiemelte a közönség szerepét is az előadásban. Az előadás dinamikája mindig változik a közönség visszajelzése alapján, és ez új lehetőségeket teremt az alkotás számára. A budapesti és a vidéki közönség reakciója más, és ez mindig új dimenzióval gazdagítja a produkciót. „A színház nem statikus, hanem folyamatosan változó élmény, amely a közönséggel együtt fejlődik” – fogalmazott a szerző.
A találkozón alkalmunk volt belelapozni a kötetbe. Így fény derült arra is, hogy a könyv a kortárs romániai drámaírást és az identitástudatosságot is boncolgatja.
A marosvásárhelyi UArtPress és a kolozsvári Presa Universitară Clujeană közös kiadásában 2023-ban megjelent kötet e-book formájában is megtalálható. Ha valakinek kedve támadt elolvasni, a kép alatti linkre kattintva megteheti!