Bemutatkozik a Selinunte kiadó
A szakmai beszélgetés keretében a Selinunte Kiadó vezetője, Sándor L. István és a drámakötetek szerkesztője, Szűcs Mónika mutatja be a kiadó stratégiáját, további terveit és eddig kiadott köteteit. A kiadó eddig két sorozatot indított. Az Olvasópróba sorozatban színházban már bemutatott szövegek jelennek meg tematikus válogatásban. A Kortárs drámaírók sorozatban szerzői köteteket publikál a kiadó.
Olvasópróba sorozat:
Az Olvasópróba első kötetében szereplő darabok mindegyike az emlékezéssel, a múlttal való szembenézés elkerülhetetlenségével foglalkozik. Az öt mű közül három történelmi témát dolgoz fel, feledés homályába burkolt, hallgatással körülvett történelmi időszakokat idéz meg. A kötetben szereplő két kortárs tematikájú darabnak is vannak a közelmúlt történelmére utaló vonatkozásai.
Párhuzamos világok / Kortárs magyar színdarabok
Az Olvasópróba sorozat második kötete – a hazai könyvkiadásban elsőként – olyan darabokat gyűjtött össze, amelyek eredendően a gyerekkorból már kinőtt, ám még a felnőttkor előtt álló fiatalok számára készültek. Szerzőik otthonosan mozognak a tizenévesek világában, pontosan értik problémáikat, és hitelesen beszélik nyelvüket. Ezáltal képesek megragadni valami lényegit a mai kamaszokat feszítő kérdésekből úgy, hogy az a felnőtteket is érdekelje.
Kortárs klasszikusok / Mai magyar színdarabok
Jól ismert klasszikus hősök, mitológiai és irodalmi alakok kelnek új életre az Olvasópróba sorozat harmadik kötetében. Mind a négy történetnek egy-egy rendező álmodott saját, különleges teret, adott formát, testet, látta meg a kortársat a főhősökben – ezért is szerepel az itt olvasható szövegek közül háromnál is (társ)szerzőként a darabot színre vivő rendező neve. De nem a klasszikus szerzők előtti tisztelgés vezette az alkotókat, hanem az az élmény, hogy ezekben a jól ismert történetekben olyan feszítő kérdések vetődnek föl, amelyek a mi életünkben is választ követelnek. Hogy a több évszázados távolság ezektől a hősöktől mit sem számít, mert a dilemmáink ugyanazok, ugyanúgy botladozva keressük a válaszokat, döntünk jól vagy rosszul, vagy épp kerüljük el a választást.
Menni vagy maradni? / Mai magyar színdarabok
Közel másfél évszázada meg-megújuló hullámokban hagyják el szülőföldjüket magyarok tíz-, sőt százezrei. Mi késztet valakit arra, hogy mindent hátrahagyva nekivágjon az ismeretlennek? Mit remél, mitől tart, milyen akadályokkal kell megküzdenie, és van-e út, hogy visszatérjen? Az Olvasópróba sorozat negyedik kötetébe olyan darabok kerültek, amelyek szereplői különböző korokban és élethelyzetekben teszik föl a kérdést: menni vagy maradni?
Kortárs drámaírók sorozat:
Székely Csaba: Idegenek és más színdarabok
Manapság nemigen akad sikeresebb, erősebben ható magyar drámaíró, mint Székely Csaba. Egymást érik a különböző színházi bemutatói (külföldön is), rendszeresen érkeznek hírek művészi sikereiről. Darabjai azonban nemcsak színházi, hanem irodalmi szempontból is értékesek. Egy kimunkált, változatos, élvezetes nyelvet használó szerzőről van szó, aki mély emberismerettel rendelkezik, amelyet könnyedén alakít jellemrajzokká. Ugyanakkor – ami egy drámaírónál talán a legfontosabb – remek érzékkel képes szituációkat teremteni s ebben mozgatni figuráit.
Tasnádi István: Cyber Cyrano és más színdarabok
Tasnádi István a kortárs magyar drámairodalom meghatározó alakja. Sok műfajú alkotó, de igazán otthon a színházban érzi magát, nemcsak íróként, hanem dramaturgként, sőt rendezőként is. Darabjai nem az asztalfióknak íródnak, hanem többnyire létező társulatok számára, a színészekkel és a rendezővel való együttműködésben készülnek. Különösen az ebben a kötetben olvasható darabokra igaz ez. A négy darabból hármat Tasnádi egyik állandó színházi alkotótársa, Vidovszky György rendezett olyan fiatal színészekkel, akikkel többségében középiskolás koruk óta együtt dolgozott. A kötet negyedik darabja egyben a legrégebbi is: az Árkosi Árpád rendezte Nézőművészeti Főiskola még a Krétakör társulatának tagjai, Mucsi Zoltán, Scherer Péter és Katona László számára készült, akik azóta társulatuk nevéül is választották az előadás címét.
A kötetekben megjelent szövegek közül nem egy sikeres előadás formájában mutatkozott be a korábbi Deszka Fesztiválokon.