Operabeavató - A basszus
Kávéházi operabeavató sorozatunkban az évad során az egyes hangfajokkal ismerkedünk meg. Rögtön az első alkalommal terítéken: a basszus.
ének: Szüle Tamás
zongorán közreműködik Salgó Tamás
műsorvezető: Pavlik Gábor
sorozatszerkesztő: Jekl László
Műsor:
Händel: Xerxes – Largo
Mozart: Leporello – „Regiszterária” – Don Giovanni
Rossini: Don Basilio – „Rágalomária” – A sevillai borbély
Verdi: Banco ária – Macbeth és Fülöp király ária – Don Carlos
Schumann: Ichgrollenicht
Brahms: Wennich mit Menschen
Kodály: Hej, a mohi hegy borának; Öreg vagyok
Donizetti: Don Pasquale – Malatestaduett (Jekl Lászlóval)
Szüle Tamás (nemcsak) buffó basszus:
"Mint ebben a szerepkörben oly sokan, magam is botcsinálta buffó basszus lettem, immár harminchét éve. A kezdő énekes tervei között ritkán szerepel fő működési területként a vígopera mint a műfaj egy kissé lenézett ága. Gyermekkoromban ugyan csodálattal, lelkesedéssel hallgattam Székely Mihály kiváló Ozmin hangfelvételét, de ifjú énekesként eszembe sem jutott a komikus basszus területét mint végcélt választani. Fizikai, hangi, lelki alkatom nem ebbe az irányba mutatott. Énektechnikai hiányosságaim azonban éppen a kantilénák, legátók megoldásában – amely készségek a basso cantante szerepkör, azaz az úgynevezett komoly basszus nélkülözhetetlen kellékei – akadályoztak. Viszont a Magyar Állami Operaház nyolcvanas évekbeli igényei, valamint más meglévő adottságaim, úgymint mozgékony, könnyed hang és fizikum, humorérzék, karakterizáló képesség, s hozzá a szerencse, elindítottak ezen a rögös úton itthon és külföldön egyaránt. Bár technikai problémáimat később kiváló, Erdélyből idős korában áttelepült mesterem, Adorján Ilona segítségével sikerült megoldanom, az úgynevezett „skatulya” nagyobbrészt megmaradt. Nem is bánom! Megéreztem ugyanis e csodálatos szerepkör ízét, zamatát, s a mesterművek alakjainak sokszínűségét, s úgy gondolom, hogy megtaláltam a kulcsot, mellyel valódi, hús-vér figurákat jeleníthetek meg a színpadon."
zongorán közreműködik Salgó Tamás
műsorvezető: Pavlik Gábor
sorozatszerkesztő: Jekl László
Műsor:
Händel: Xerxes – Largo
Mozart: Leporello – „Regiszterária” – Don Giovanni
Rossini: Don Basilio – „Rágalomária” – A sevillai borbély
Verdi: Banco ária – Macbeth és Fülöp király ária – Don Carlos
Schumann: Ichgrollenicht
Brahms: Wennich mit Menschen
Kodály: Hej, a mohi hegy borának; Öreg vagyok
Donizetti: Don Pasquale – Malatestaduett (Jekl Lászlóval)
Szüle Tamás (nemcsak) buffó basszus:
"Mint ebben a szerepkörben oly sokan, magam is botcsinálta buffó basszus lettem, immár harminchét éve. A kezdő énekes tervei között ritkán szerepel fő működési területként a vígopera mint a műfaj egy kissé lenézett ága. Gyermekkoromban ugyan csodálattal, lelkesedéssel hallgattam Székely Mihály kiváló Ozmin hangfelvételét, de ifjú énekesként eszembe sem jutott a komikus basszus területét mint végcélt választani. Fizikai, hangi, lelki alkatom nem ebbe az irányba mutatott. Énektechnikai hiányosságaim azonban éppen a kantilénák, legátók megoldásában – amely készségek a basso cantante szerepkör, azaz az úgynevezett komoly basszus nélkülözhetetlen kellékei – akadályoztak. Viszont a Magyar Állami Operaház nyolcvanas évekbeli igényei, valamint más meglévő adottságaim, úgymint mozgékony, könnyed hang és fizikum, humorérzék, karakterizáló képesség, s hozzá a szerencse, elindítottak ezen a rögös úton itthon és külföldön egyaránt. Bár technikai problémáimat később kiváló, Erdélyből idős korában áttelepült mesterem, Adorján Ilona segítségével sikerült megoldanom, az úgynevezett „skatulya” nagyobbrészt megmaradt. Nem is bánom! Megéreztem ugyanis e csodálatos szerepkör ízét, zamatát, s a mesterművek alakjainak sokszínűségét, s úgy gondolom, hogy megtaláltam a kulcsot, mellyel valódi, hús-vér figurákat jeleníthetek meg a színpadon."