Armel Opera Festival 2018 – Eredményhírdetés
Ámon BettiAz énekesek tavalyi versengését és kiválasztását követően a fesztivál idén is öt produkcióval várta a kalandvágyó opera- és színházrajongókat július 1. és július 5. között Budapesten a Müpában és Bécsben a MuTh Színházban. A fesztivál tradíciója szerint nemzetközi zsűri figyelte és értékelte a bemutatott előadásokat, valamint a versenyszerepekben fellépő operaénekesek előadói teljesítményét.
Armel Opera Festival díjak 2018
Legjobb Produkció
Ben Johnston-Gavin Bryars-Michael Ondaatje:CALAMITY/ BILLY, a Théâtre de la Croix-Rousse (Lyon, Franciaország), Théâtre de la Renaissance (Oullins, Franciaország) és a Muziektheater Transparant (Antwerpen, Belgium) produkciója.
Rendező: Jean Lacornerie
Zenei vezető: Gérard Lecointe, Közreműködött: Les Percussions Claviers de Lyon
Legjobb Előadó
A díjazott SARAH DEFRISE szoprán (Belgium), a Ben Johnston-Gavin Bryars-Michael Ondaatje: CALAMITY/BILLY című két egyfelvonásos opera első részében nyújtott magas színvonalú művészi teljesítményéért.
A Legjobb Előadó díja 6000 Euro.
ARTE KÖZÖNSÉGDÍJ:
Dejan Despic: Adok-papok
A Szerb Nemzeti Színház (Újvidék) produkciója
Rendező: Ivana Dragutinović Maričić, Karmester: Željka Milanović
Közreműködött: a Szerb Nemzeti Színház Zenekara és Kórusa
A nézők az ARTE Concerten szavazhattak a nekik legjobban tetsző előadásra, 2018. Július 1-6. között. A szavazás eredményét közjegyző hitelesítette.
KÜLÖNDÍJ
A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem produkciója Eötvös Péter: Lady Sarashina című operájának zenei megfogalmazásáért és a magas színvonalú zenekari előadásért.
Rendező: Almási-Tóth András
Karmester: Vajda Gergely
Közreműködött: Pannon Filharmonikusok
A zsűri elnöke:
Bernard Faivre D’Arcier, a Lyoni Biennálé elnöke, az Avignoni Festival volt elnöke, Párizs
A zsűri tagjai:
Beth Morrison, a Beth Morrison Projects kreatív producere és a Prototype Festival alapító társigazgatója, New York
Káel Csaba, a MÜPA vezérigazgatója, rendező, Budapest
José Correia, az ARTE és az ARTE CONCERT programigazgatója, Párizs
A döntés ismét nehéz feladatot rótt a zsűrire, hiszen szerepeket/alakításokat nehéz összemérni, ahogy a legkülönfélébb kortárs különlegességeket is.
A nyitóelődás július 1-én, Christoph Willibald Gluck: Orfeo & Euridice c. operája Åsa Kalmér rendezésében a NorrlandsOperan produkciója volt, amely különleges színpadi látványával elkápráztatta a hazai közönséget. Az Észak-svédországi társulat produkciójában JEANNE GÉRARD, francia szoprán az Armel Opera Festival versenyszereplőjeként, Ámort alakította.
A második napon, július 2-án, szintén a Müpában, a Szerb Nemzeti Színház (Újvidék) magyarországi bemutatóját láthatta a közönség, amelyben a színház társulata, énekkara, balett tagozata és zenekara vett részt. A megaprodukció a szerb operakomédiák aranykorát idézte, az alapmű Stevan Sremac, a páratlan humoráról ismert zentai író műve, a zeneszerző Dejan Despic operai formát Cira és Spira története Adok-Papok címmel került bemutatásra a versenyszereplő ANTONEL BOLDAN, román- francia tenort a kocsis szerepében láthattuk.
Július 3-án, a fesztivál harmadik estéjén Bécsben, a MuTh Színházban láthatta a közönség a Kolibri Színház produkcióját, Vajda Gergely: Az óriáscsecsemő című bábopera bemutatóját, Novák János rendezésében. A versenyszereplő AGATHE DE COURCY, francia mezzoszopránt az Anya, a Szűz és Stefánia szerepében mutatkozott be a fesztivál közönségének.
Július 4-én ugyancsak Bécsben, a MuTh Színházban került bemutatásra Eötvös Péter: Lady Sarashina című operája a szerző jelenlétében, Almási-Tóth András rendezésében. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem produkciójában a versenyszereplő FÜLEP MÁTÉ, magyar baritone volt.
Az Armel Opera Festival utolsó előadása július 5-én a Müpában a további ínyencségre vágyó operarajongók számára kínált különleges élményt. A Calamity/Billy című, két zeneszerző művét magába foglaló előadás francia-belga koprodukcióban készült. A budapesti bemutatón jelen volt a Billy szerzője, Gavin Bryars, A versenyszereplő Jane-t SARAH DEFRISE, belga szoprán alakította.