Armel Opera Festival 2018
Ámon BettiA siker mérhető, hiszen a fesztivál számos nemzetközi és hazai szakmai elismerést kapott, díjazott előadásait több európai nagyváros operaháza/színháza látta vendégül, az ARTE Concert pedig élőben közvetíti a fesztivál bemutatóit, az M5 és a Bartók Rádió pedig későbbi időpontban tűzi műsorára, felvételről. És nagyon fontos, hogy a közönség is szereti a fesztivált, a visszatérő operarajongók különleges eseményként jellemzik a programok látogatását.
Idén, július 1-től 5-ig két ország fővárosában, Budapesten a MÜPA-ban és Bécsben a MuTh-ban rendezzük meg a 11. Armel Opera Festivalt.
A sajtótájékoztatót Havas Ágnes, az Armel Opera Festival igazgatója tartotta a fesztiválelőadások alkotói és meghívott vendégei részvételével:
Eötvös Péter
zeneszerző, karmester - Lady Sarashina c. opera szerzője
Vajda Gergely
zeneszerző, karmester, az Armel Opera Festival művészeti vezetője, az óriáscsecsemő c. opera szerzője
Gavin Bryars,
angol zeneszerző, a Billy a kölyök c. opera szerzője, aki olyan hírességekkel dolgozott együtt, mint Robert Wilson, John Cage, John White, Tom Waits... Az improvizációs jazz-zenészként (nagybőgős) indult zenei pályája, mára a kortárs komolyzene elismert és neves művészeként jegyzik.)
Káel Csaba,
a MÜPA vezérigazgatója méltatta az Armel Opera Festival elkötelezettségét a kortárs operák népszerűsítése terén. A 10 éves múltra visszatekintő fesztivált jól ismeri, eredményei elismerésre méltók, és nemzetközi hírét erősbíti, hogy magas színvonalú előadásait az ARTE Concert csatorna élőben közvetíti. Káel Csaba idén az Armel Opera Festival nemzetközi zsűrijének munkájában is részt vesz.
Kristóf Réka,
Armel Opera Festival-Díjas operaénekes
S. Hegyi Lucia,
divattervező
Az idei Armel fesztiválon a Müpában Svédország, Szerbia, Franciaország-Belgium társulatainak különleges produkcióit, magyarországi bemutatóit láthatja a közönség, Bécsben a MuTh Színházban pedig két magyarországi produkció kerül bemutatásra.
A nyitó elődás július 1-én, Glück: Orfeo & Euridice c. operája a NorrlandsOperan produkciója, amely különleges színpadi látványával el fogja kápráztatni a hazai közönséget. A rendező, Åsa Kalmér modern rendezésében Orfeo & Euridice párkapcsolatának mitológiájában a szerelem elvárásait és lehetőségeit rendhagyó módon ábrázolja. Az Észak-svédországi társulat produkciójában JEANNE GÉRARD, francia szoprán az Armel Opera Festival versenyszereplőjeként, Ámort alakítja.
A második napon, július 2-án a Müpában, a Szerb Nemzeti Színház (Újvidék) magyarországi bemutatója egy vérbeli vígopera, amelyben a színház társulata, énekkara, balett tagozata és zenekara vesz részt. A megaprodukció 200 főt mozgató előadása a szerb operakomédiák aranykorát idézi, amelynek címe: Adok-Papok.
Stevan Sremac, a páratlan humoráról ismert zentai író 120 évvel ezelőtt vetette papírra a két életvidám falusi pap viszályának történetét. Később a regényéből készült az első, és máig az egyik legnépszerűbb, hatvan évvel ezelőtti színes jugoszláv film, majd tévéfilmes és számos színházi adaptáció. Most első alkalommal ölt operai formát Cira és Spira története Dejan Despic zeneszerző alkotásaként. A versenyszereplő ANTONEL BOLDAN, román- francia tenort a kocsis szerepében láthatjuk.
Július 3-án, a fesztivál harmadik estéjén Bécsben, a MuTh Színházban folytatódik az Armel Opera Festival, a Kolibri Színház produkciójával. A bécsi közönség Vajda Gergely: Az óriáscsecsemő című bábopera bemutatóját nézheti meg, amelynek rendezője Novák János. A szövegkönyvet Déry Tibor azonos című színpadi műve nyomán Vajda Gergely és Horváth Péter írta. A darab atmoszférája a Vitéz László féle vásári bábkomédiák világát idézi. A muzsika — akár az eredeti prózamű bátor és direkt, hol drámai, hol ironikus: sírhatunk és közben nevethetünk. Ízig-vérig mai opera, az ittről és a mostról szóló alkotás. A versenyszereplő AGATHE DE COURCY, francia mezzoszopránt az Anya, a Szűz és Stefánia szerepében láthatja a közönség.
Július 4-én ugyancsak Bécsben, a MuTh Színházban kerül bemutatásra Eötvös Péter: Lady Sarashina című operája, Almási-Tóth András rendezésében.
A librettót a szerző alkotótársa, Mezei Mari készítette Ivan Morris angol fordítása alapján. A darabban a színház és a zene sajátos keveréke talált utat, és Eötvös Péter a mai napig ezt a művét érzi legközelebb saját zenei karakteréhez. A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem produkciójában a versenyszereplő FÜLEP MÁTÉ, magyar bariton, aki mellett Meláth Andreát, Imai Ayanet és Yoshida Makikot láthatja a fesztivál közönsége.
Az opera magyarországi ősbemutatója a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál keretében, a Zeneakadémiával közös programként valósult meg 2014-ben.
Az Armel Opera Festival záróprogramja július 5-én a Müpában a további ínyencségre vágyó operarajongók számára kínál különleges élményt. A Calamity/Billy című, két zeneszerző művét magába foglaló előadás francia-belga koprodukcióban készült. Calamity Jane és Billy, a kölyök két mélységesen emberi bandita, két törvényen kívüli, vadnyugati hős. Ez az egyedülálló francia zenés-színházi koprodukció kettejük legendáját felidézve repít el bennünket abba a régvolt Amerikába, melynek hősei elbuktak ugyan, mégis téren és időn túl tovább élnek. A versenyszereplő Jane-t (Billy, a kölyök) – SARAH DEFRISE, belga szoprán alakítja.
Gavin Bryars zeneszerző legújabb művéről, a Billy a kölyök c. operáról személyesen beszélt az Armel Opera Festival sajtótájékoztatóján.
Gavin Briars,
zeneszerző pályája kezdetén jazzbőgősként olyan neves művészekkel dolgozott, mint az amerikai John Cage, az angol Cornelius Cardew, John White, vagy Brian Eno. Első szerzeménye a Titanic elsüllyesztése (The Sinking of the Titanic, 1969), amelyet 1970-ben a Jézus vére még nem hagyott cserben eddig (Jesus’ Blood Never Failed Me Yet) követ. Utóbbi 1993-as felújítása hozza el számára a nemzetközi ismertséget.
A MOJO magazine Step Right Up! CD-mellékletén Tom Waits-szel duettben énekli a Jézus vérét, mely Waits elmondása szerint benne van abban a tíz dalban, amely leginkább befolyásolta karrierjét.
Alapitó tagja a Portsmouth Sinfonia komolyzenei formációnak, a Leicester Polytechnic Egyetem zenei tanszékének, ahol később tanított is.
Operái:
Medea - Robert Wilson rendezésében mutatták be az Opera de Lyon és az Opera de Paris szinpadán (1984)
Doctor Ox's Experiment - Atom Egoyan kanadai filmrendező állitotta szinpadra az English National Operában (1998)
G - Georges Delnon rendezésében, a Mainzi Operaházban mutatták be ( 2002)
Marilyn Forever (kamaraopera) - Kanadában mutatták be (2013)
The Collected Works of Billy the Kid (2018)
2006 óra részt vesz az Opera North Projects összművészeti, klasszikus és kortárs művészetet összekötő projektben.
Filmek, színházi előadások, és balettprodukciók zeneszerzőjeként is jegyzett művész. Művei a BBC Symphony Orchestra, az Arditti Quartet, a Hilliard Ensemble, a Balanescu Quartet, Charlie Haden, Bill Frisell, és saját együttese a Gavin Bryars Ensemble tolmácsolásában voltak hallhatók.