Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Írások

    • Interjúk
    • A hét arca
    • Határtalanul
    • Ismeretlen ismerősök
    • A nemzet erdélyi színészei
    • Művészek írták
    • Beszámolók
    • Beszélő képek

    Fodor Tamás –egy kép egy emlék

    Fodor Tamás
    2020. december 6.
    Egy kép – az Egyetemi Színpad 1960. december 5. Pathelin mester előadásáról, Kertész Péterrel jómagam, – emlékeztet immár 60 éve a színpadon.

    „Ezzel az előadással kezdte pályáját…“ mondhatná a rám meghatottan emlékező a Pathelin mester 60 éve (1960. december 5-én) az akkori, legendás Egyetemi Színpadon bemutatott előadásának képét nézve. Valóban, Kertész Péter, még a ‚Színművészeti‘ megkezdése előtt bújt a Rőfös figurájának, magam meg az agyafúrt jogász címszereplőnek a bőrébe.

    Pártos Géza (1917–2003), aki amúgy akkor nemcsak a Madách Színház rendezője, a Főiskola mestere volt, hanem az egy év múlva az Universitas néven megalakuló ‚független‘ társulat elődjének, az egyetemi színjátszóknak a vezetője és persze zseniális mesterségtanára is. Nem véletlen, hogy ebből a fiatal csoportból például Bálint András, Kertész Péter, Benkő Éva (később a Népművelési Intézet igazgatója), Kovács P. József (a későbbi tévébemondó) sikeres pályát futott be.

    Én zavarban vagyok a pályát illetően, mert ezalatt a hat évtized alatt vagy az oldalvonalon kívül, vagy párhuzamos pályákon közlekedtem. Ez, az intézményes, de kicsit kényelmes színházi nagyüzemekkel szembeni, folytonos küzdelmekkel tarkított autonóm lét, ahogy a Budapest Bábszínházban most játszott szerepemben Prosperóként mondom: „többet tanított[..-] itt neke[m], / mint amit más hercegnők, szórakozva, / kevésbé gondos tanártól tanulnak.“ Nemcsak a műfaji sokféleséget, a formai kreativitást, a világra nyitott tartalmak és a valóságos színpadi létezés felfedezését, hanem a világunk kritikai látószögét.

    Az első, közel tíz év Ruszt Józseffel, Mezei Évával, Surányi Ibolyával, a közösségben dolgozó szerkesztőkkel (Gáspár Zsuzsa, Kozák Gyula, Vágó Péter) és a kortárs írókkal (Nagy László, Áprily Lajos, Somlyó György), az akkor ‚tűrt vagy tiltott‘ Beckett, Ionesco, Albee odacsempészett műveivel, a Balázs Béla Stúdió filmjeivel, a velünk fellépő Majorral, Latinovits-csal, Mensárossal, Berek Katival, a régi idők tanúival Péchy Blankával, Szántó Judittal - maga volt az akkori szabad Egyetem, az akkori Tanköztársaság. Szabadságsziget - amelyről, és amelynek egyik folytatásáról, az Orfeóból alakult Stúdió "K"-ról igyekeztünk Sándor L. Istvánnal színház- és politikatörténetileg hiteles képet adni a most megjelenő SZABADSÁGSZIGETEK (Fodor Tamás és a Stúdió „K” története 1978-ig) című könyvünkben.

    Bemutatók képekben

    • Angyal szállt le Babilonba
      Sepsiszentgyörgyi színház Angyal szállt le Babilonba
      rendezőBocsárdi László
    • Szar ügy
      Csíki Játékszín Szar ügy
      rendezőAlejandro Duran
    • Én vagyok a szél
      Kolozsvár Új Stúdió Én vagyok a szél
      rendezőTompa Gábor
    • Az anya
      Tompa társulat Kisterem Az anya
      rendezőBatalov Talgat

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu