Írások

No de a színház nem is arra való, hogy egy az egyben leképezze az életet. Szombathelyen a Home Bank című előadás nem is a bankokról szól, hanem magáról az életről. A rendező merész ambíciója, hogy egy bankfiók egyetlen szürreálisan megnyújtott, néha előre szaladó napjába, nyitástól zárásig, belesűrítse mindazt, amit világunkról elmondani szándékozik, és be is fér ebbe a keretbe.
Rengeteg ötlete van és rengeteg jellemet lát világosan és sokoldalúan. Az élet közhelyei mögé néz, és mindenütt észrevesz valami apró eredetiséget, sajátosat, amitől minden ember „egyedüli példány”. Érdemes Kosztolányi Halotti beszédét idézni: „Nem élt belőle több és most sem él, / s mint fán se nő egyforma két levél, / a nagy időn se lesz hozzá hasonló.” A bankban dolgozó és ott megforduló figurák apró-cseprő ügyeiből ugyanis az embersors pátosza áll össze. Diszkréten, rejtve, álcázva, de az előadás végére félreérthetetlenül. Az egyik ügyintéző éppen szülés előtt áll, mégis nagy nyugalommal, professzionális kedvességgel fogadja az ügyfeleket, egy másik pedig, történetesen a fiókvezető elhagyott szeretője, minél jobban igyekszik, annál gyengébben teljesít, és minél lazább, fesztelenebb, természetesebb szeretne lenni, annál görcsösebben viselkedik. Az egyik ügyfél szinte haldokolva vonszolja magát, míg a másik erőszakos és hisztérikus, a harmadik meg lemondón beletörődő. A legjobb eredményt persze egy igazi bankfiú produkálja, aki minden női ügyfélnek ugyanazzal a szöveggel és eléggé tolakodón udvarol. Bár a csábított hölgyek előtt végül lebukik, mindig ő marad a fiókban a mintadolgozó. Ám a számos triviális eset közé természetesen egy egészen különös is keveredik: az egyik férfi ügyfél kedveskedő közvetlenséggel elmondja, hogy nő szeretne lenni, majd visszatérve tudatja, hogy ez sikerült is neki.