Hírek
![Lévay Viktória először mutatja meg magát rendezőként](/cikkkep/normal/22905.jpg)
Régi vágya teljesül a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház vezetőségének és társulatának azzal, hogy az idei évadban műsorra tűzhették a nagy sikerű film alapján készült Naptárlányok színpadi adaptációját. A terv régóta megvolt, tulajdonképpen egy valamire vártak: a tökéletes rendezőre. Olyan női rendezőt kerestek, aki megfelelő érzékenységgel és empátiával nyúl ehhez a helyenként határokat feszegető történethez.
Lévay Viktória személyében rátaláltak az igazira: benne látták meg azt a jövőképet, ami nagy sikert és valódi örömmunkát hoz a teátrum és a társulat számára. Ő sem gondolta ezt másképp, hiszen nagy örömmel mondott igent a felkérésre, és rengeteg tervvel, felkészülten, de nyitott szívvel érkezett, akárcsak egy rutinos rendező, pedig a színművészként tevékenykedő Lévay Viktóriának ez lesz élete első rendezése.
A Naptárlányok keddi olvasópróbájával hivatalosan is útjára indult az izgalmas, főként női erőktől fűtött próbafolyamat.
A történet szerint az angol kisvárosban élő középkorú barátnők évek, évtizedek óta összetartanak jóban és rosszban, egészségben, betegségben, és nem utolsó sorban közösségi események szervezésében, kisebb nagyobb sikerrel. Erős bennük a versenyszellem, hiszen lépten-nyomon arra kényszerülnek, hogy bebizonyítsák, az ő nőegyletük süteményei a legomlósabbak, az ő teapartijuk a legnemzetközibb, és az ő cukkinijük a legegyenesebb. Egy magánéleti tragédia következtében azonban egy sokkal nemesebb célt tűznek ki maguk elé, amelyhez sok pénzre van szükségük, s tudják, holmi tombola ezt nem fogja fedezni. Olyan megoldáshoz folyamodnak, amely mindannyiuk számára saját határaik átlépését követeli meg. Hosszas vívódás után bevállalják, hogy szerepelnek egy falinaptáron, és nem elég, hogy démonainkkal megküzdenek, még a nőegylet jóváhagyása is szükséges a jótékonykodás nem mindennapi formájához…
Az előadás a szó szoros értelmében vett meztelen igazságot mutatja egy olyan társaságról, amely bármire képesek a célja eléréséért. Időközben ugyanakkor – megismerve ezt a sokféle női (és néhány férfi) karaktert – fellelhetünk a felszín alatt számos más, mélyebb réteget.
Lévay Viktória első rendezése április 12-én debütál a Kelemen László Kamaraszínházban, a főszerepben olyan kiváló színésznőkkel, mint Danyi Judit, Magyar Éva, Csombor Teréz, Hajdú Melinda, Szabó Dorottya, Horváth Alexandra, Szegvári Júlia, Venczli Zóra és Csapó Virág, kiegészülve egy szintén ütős férfi gárdával: Koller Krisztiánnal, Ferencz Bálinttal és Pál Attilával.
-
Interjúk
„Mindig egy lépéssel a világ változása előtt” – interjú Balázs Attila fesztiváligazgatóval a TESZT 15 évéről
Tizenötödszörre vázolt sűrített képet az elmúlt egy év valóságáról, a világ aktuális állapotáról a Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó – TESZT. Honnan indult, és merre tart a seregszemle – erről kérdeztük Balázs Attila fesztiváligazgatót, a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház vezetőjét. -
Interjúk
„Olyan nyugalmat és felszabadultságot máskor nem érzek, mint éneklés közben”
Mezei Kinga színész, rendező, a Zentai Magyar Kamaraszínház művészeti vezetője. Legutóbbi rendezése a Hidegpróba Sziveri János költő és Benes József képzőművész életéből és alkotásaiból inspirálódik. Szerda Zsófia -
Művészek írták
Tragédia (Oidipusz éneke) – Világpremier
Szophoklész tragédiát írt, nem drámát – állítja a rendező. A tragédia szakrális forma. Amit hét színésszel: nem pszichológiai elemzésekre épülő dialógusokból formál meg az író-rendező. A kórusszerű vagy szóló dalok, a szakrális zeneiség, a költői tér és fények adják a teátrális formát. Az archaikus szöveg is a – szárd eredetű – Alessandro Serráé, ugyanő tervezte a díszletet, fényeket, ruhákat is. Szegő György