Hírek
Egyesek szerint karakteres hangja egy James Bond-film főcímdalába kívánkozik, mások pedig egyenesen aranyba foglalnák a pop, a blues és a jazz területén egyaránt rendkívül otthonosan mozgó Rebekka Bakken nevét. A norvég díva egyébként előszeretettel dobja le magáról a műfaji kategóriákat, és – bár egy ragyogó adottságokkal bíró és kivételes szorgalommal megáldott énekesnő – rendre szerényen nyilatkozik eddigi sikereiről.
Elsősorban jazzdívaként tartják számon, de ő maga minden lehetséges alkalommal tiltakozik a kategorizálás ellen; nem pusztán azért, mert lételeme a szabadság, és idegenkedik a címkéktől, hanem azon oknál fogva is, hogy szívesen lépi át a különböző zenei stílusok határát jelző képzeletbeli vonalakat, ráadásul – mivel a szakmába outsiderként, autodidakta háttérrel érkezett – sosem volt önbizalma magát jazzénekesként meghatározni. Pedig minden jel arra mutat, hogy kishitűsége felesleges: három oktávot átfogó hangterjedelme, füstös orgánuma és páratlanul szuggesztív színpadi jelenléte mára a legkedveltebb, nemzetközi hírű előadók közé emelte, saját dalai pedig nemcsak a közönség, de a szakma elismerését is meghozták neki Európában és a tengerentúlon. 2017-ben elnyerte Ausztria legjelentősebb zenei díját, az Amadeus Awardot, de több ízben szerepelt már az ECHO-díj jelöltjei között is. Szerteágazó ízlését és kompromisszumoktól mentes alkotói hozzáállását jól jellemzi, hogy saját szerzeményein kívül készített már lemezt többek között E. E. Cummings verseiből és Tom Waits-számok újraértelmezéseiből is. Az est egyik felében a bluesosabb hangulatú Things You Leave Behind és a karácsonyt idéző Winter Nights című album legjavából kaphat ízelítőt a Müpa közönsége Bakken saját kvartettjének kíséretével, míg a koncert másik felében éppen az említett Tom Waits-lemezről hangzik el egy bővebb merítés a Modern Art Orchestra közreműködésével. A Fekete-Kovács Kornél vezette, zenei stílusokon átívelő koncepcióiról és üdítő hangzásvilágáról híres big band gyakran vállalkozik elsőre szokatlannak tűnő koprodukciókra: ezek sorába illeszkedik Rebekka Bakkennel közös műsoruk is.
November 2., kedd, 20:00–22:30 Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Rebekka Bakken & Modern Art Orchestra
-
Művészek írták
Tündérpalota, ma – Csongor és Tünde
A Csongor és Tünde drámairodalmunk harmadik óriása – színpadra állítása örök kihívás volt és lesz. Vörösmarty Mihály instrukcióként nagy mennyiségben írt elő szcenikai csodákat, varázslatokat, amelyektől 1830 óta a mű nem a rendezők, inkább a látványtervezők álma. Szegő György -
Interjúk
Apám morális tartása az, ami beárazta vagy bemérte, hogy nekem miről mi az ítéletem
Verebes István színész, rendező, közéleti ember. Pályája évtizedeken átível, a színház, televízió és a publicisztika világába egyaránt. Lovas Ildikó -
Interjúk
„... az föld pedig vala ékesség nélkül való és puszta és setétség vala és az Úrnak lelke táplálja vala az vizeket…”
…köszönés után a Vizsolyi Biblia szavaival fogad Csernus Mariann, akivel utoljára 3 éve beszélgettem, amikor a Bethlen Téri Színházban ismét előadta a Biblia maga által dramatizált változatát, amelyet négy évtizeden keresztül játszott szerte az országban. Lovas Ildikó






















