Hírek
Telihay Péter 30 éve már megrendezte egyszer a Mágnás Miskát Szegeden, de az operett, ahogy a világ, nemigen változik…: „Nem változott a korrupció, nem változott Magyarország lényegileg, a világ egy picit igen. Az egyik olyan operettről beszélünk, amelyben a címszereplő egy plebejus, és a szubrett is egy konyhalány. Az egész darabnak van egy mikszáth-i társadalomkritikai ironikus éle, ami egy operettől nagyon meglepő. Egyszerre kritikus, és egyszerre nevetséges. Inkább úgy mondanám, hogy néha moliére-i. A fösvénynek, vagy A képzelt betegnek ezek az egészen szélsőségig hajtott – ha nem is karikatúrái, de – ironikus figurái jelennek meg a színpadon. És tulajdonképpen ez a társadalomkritikai él a humorban nyilvánul meg.”
Korláthy grófék (Gáspár Sándor és Varga Lili) puccos úri társasága ezúttal egy luxusjachton kénytelen időzni (díszlet: Horváth Jenny), itt kapnak életreszóló leckét a mérnök Baracstól (Sarádi Zsolt) és a vazsmegyei lovászfiútól (Miska: Krisztik Csaba). Aztán persze a primadonna (Rolla: Kiss Diána Magdolna) és a szubrett (Marcsa: Ladányi Júlia) is csúfot űz mindenkiből, hogy végül mindenki az igaz szerelem oltárán áldozhasson. Ehhez szükség van némi cukorszirupra, néhány édes-bús pillanatra, óriási szívfájdalmakra és hatalmas nevetésekre. Elvégre egy operett-bohózatban vagyunk.
Ami viszont semmiképp nem hiányozhat, az a fülbemászó muzsika, amit ezúttal az Alba Regia Szimfonikus Zenekar szolgáltat a színpadról Ruff Tamás vezényletével. Hosszú út vezetett idáig: „2020 márciusát írtuk, amikor ez az együttműködés elindult, és még élesen él az emlékezetemben, hogy a Mágnás Miska olvasópróbájára bejött Szikora János igazgató úr, és annyit mondott, hogy nem tudom még, hogy hogy lesz, de holnap bezár a színház. Nekem személyesen egy nagyon nagy játéka a sorsnak, hogy akkor ott a Mágnás Miskával letettem a karmesteri pálcát, és most a Mágnás Miskával veszem fel.”
A Mágnás Miskát ebben az évadban június végéig láthatják a Vörösmarty Színházban.
-
Interjúk
„Mindig egy lépéssel a világ változása előtt” – interjú Balázs Attila fesztiváligazgatóval a TESZT 15 évéről
Tizenötödszörre vázolt sűrített képet az elmúlt egy év valóságáról, a világ aktuális állapotáról a Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó – TESZT. Honnan indult, és merre tart a seregszemle – erről kérdeztük Balázs Attila fesztiváligazgatót, a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház vezetőjét. -
Interjúk
„Olyan nyugalmat és felszabadultságot máskor nem érzek, mint éneklés közben”
Mezei Kinga színész, rendező, a Zentai Magyar Kamaraszínház művészeti vezetője. Legutóbbi rendezése a Hidegpróba Sziveri János költő és Benes József képzőművész életéből és alkotásaiból inspirálódik. Szerda Zsófia -
Művészek írták
Tragédia (Oidipusz éneke) – Világpremier
Szophoklész tragédiát írt, nem drámát – állítja a rendező. A tragédia szakrális forma. Amit hét színésszel: nem pszichológiai elemzésekre épülő dialógusokból formál meg az író-rendező. A kórusszerű vagy szóló dalok, a szakrális zeneiség, a költői tér és fények adják a teátrális formát. Az archaikus szöveg is a – szárd eredetű – Alessandro Serráé, ugyanő tervezte a díszletet, fényeket, ruhákat is. Szegő György