Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Hírek

    Leláncolt Prométheusz

    2025. szeptember 20.
    a Tér 12 ősbemutatója a Szkénében

    Október 3-án mutatja be a Tér 12 Fenyvesi Orsolya Leláncolt Prométheusz című színdarabját, ami Aiszkhülosz azonos című drámája nyomán, Trencsényi-Waldapfel Imre fordítása alapján íródott. 

    Kevés olyan ősi történet van, ami ma is annyira elevenen hat, mint Prométheusz mítosza. Aiszkhülosz tragédiájában az istenektől tüzet lopó titán nemcsak hős, hanem az örök lázadó, aki szembeszáll a hatalommal az emberiség érdekében. Zeusz büntetése kegyetlen: sziklához láncolják, ahol minden nap újra és újra elszenvedi kínjait. Mégis van ebben a szenvedésben valami felemelő – Prométheusz hajthatatlan, és inkább vállalja a fájdalmat, mint hogy megtagadja az embereknek adott ajándékot. A dráma nagy kérdése ma is érvényes: meddig mehet el valaki az igazságért és a szabadságért? Illetve mit jelent az, hogy igazság? Kinek mit, mi? Nemcsak mitológiai történet, hanem örök érvényű parabola a hatalom és az egyén viszonyáról. A nézőt arra bátorítja, hogy saját életében is végiggondolja: hol vannak a kompromisszum határai. Mi a szabadsága, és mi az igazi ereje. Hol van a bizonyos “Prométheuszi tűz”? A „Leláncolt Prométheusz” nem pusztán egy ókori szöveg, hanem élő üzenet arról, hogy a bátorság és a kitartás minden korban az egyik legfontosabb erő.

    Viktor Balázs színészként végzett 2014-ben Zsámbéki Gábor és Zsótér Sándor osztályában. Alapító tag volt a K2-ben, és játszott a Narratívában. Karrierje eddig független színházban zajlott. 2021-ben megalapította kilenced magával a Tér 12 Kulturális Egyesületet. Viktor Balázs rendez és ír is, fiatal kora ellenére bátran nyúl klasszikusokhoz és kortárs darabokhoz egyaránt, és rendre új fénytörésben mutatja meg őket. Élete első rendezése, még az egyetemen Szophoklész Philoktétésze volt, amiből a szakdolgozatát is írta Karsai Györggyel, mint konzulensével. A szerelem a klasszikus drámákkal már ott kezdődött. Előadásai letisztultak, mégis tele vannak váratlan fordulatokkal, amelyek megragadják a nézőt. Nem szereti a sablonokat, sokkal inkább kísérletező alkat, aki mindig keresi a friss színpadi formákat. (Kreón) Antigoné című előadása, amit a Stúdió K-ban rendezett, elnyerte a legjobb stúdiószínházi előadás díját a tatabányai MOST fesztiválon, bezsebelt több legjobb független színházi előadás jelölést és nagy sikerrel ment az idei az Ördögkatlanon. Balázs igazi csapatjátékos, a próbafolyamatot közös alkotásnak tekinti, ahol a színészek kreativitása éppoly fontos, mint a rendezői koncepció. Kritikusaival sincs rossz viszonyban: legtöbbször pont a pszichológiai hitelességet és a gondos színészvezetést emelik ki munkáiban. Színháza nem elvont művészet, hanem élő, lüktető dialógus a jelennel. Ha valami aktuális, fájó vagy épp felszabadító történik a világban, jó eséllyel megtalálja az útját a színpadára. Viktor Balázs egyszerre fiatalos és felelősségteljes hang, aki generációja gondolatait is közvetíti. Aki kíváncsi a kortárs magyar színház új irányaira, annak az ő rendezéseit biztosan nem érdemes kihagyni. Balázs szakmai útja szorosan összekapcsolódik a Szkénével. Többször állt a Szkéné színpadán, mint a K2 alapító tagja: játszott a Züfecben, a Röpülj lelkem!-ben és a Holdkőben.

    Fenyvesi Orsolya legutolsó, A minótaurosz és én című regényét minden fontosabb kulturális portálon nagy sikerként üdvözölték. A Móricz Zsigmond ösztöndíjas, Sziveri János díjas író, költő első színházi szövege, a Leláncolt Prométheusz, a XXI. század frissessége felől közelít Aiszkhülosz klasszikusához. Filozofikusan könnyed, költőien humoros.

    Fenyvesi Orsolyát Viktor Balázs és Hodászi Ádám 2013-ban ismerte meg. Amikor a Szkéné kifejezte érdeklődését a Prométheusz felé, Ádám és Balázs tudták, hogy újra akarják írni a drámát és arra gondoltak, hogy jót tenne egy női, költői, kvázi másik nézőpont is az anyagnak. Így jött Fenyvesi Orsolya, akinek ez teljesen új terep, ami a szövegből, amit Orsi hozott nem derül ki.

    A csapat első körben egy összefogás a Szkéné és a Tér 12 között. A személyes művészi tisztelet és érdeklődés mellett igyekeztünk a Szkénében népszerű és már bizonyított alkotókat találkoztatni új energiákkal. Bán Bálint és Viktor Balázs osztálytársak voltak a Színművészetin, Zsótér Sándor és Zsámbéki Gábor osztályában. Pallagi Melitta és Nagypál Gábor együtt játszottak Viktor Balázzsal, amikor a K2 és Stúdió K fuzionált, Lehel Vilmossal pedig egy Szfe-s vizsgában dolgozott együtt. Hodászi Ádám és Viktor Balázs az egyetem előtti tűzrakteres ősidőkből ismerik egymást. Bánki Mihály a (Kreón) Antigoné szereplője és zeneszerzője volt. Új találkozás Radetzky Anna, friss-diplomás látványtervező, aki elképesztő tempóban és profizmussal építi az előadás csodás látványvilágát. Sztarenki Dóra karrierje, országos ismertsége, tehetsége, alázata pedig magáért beszél! Nagyon fontos energiákat tesz hozzá az előadáshoz Ió szerepében. A Prométheusz stábja egy összecsiszolódott, jól működő csapat kibővülése, ha tetszik egy újabb lépés előre. Megújulás és fejlődés.

    fotók: Slezák Zsuzsi
    fotók: Slezák Zsuzsi

    A Tér 12 Kulturális Egyesület 2021-ben egy Andrássy úti kávézó teraszán alakult, hogy színházcsinálóknak adjon teret az alkotásra és a közös gondolkodásra. Alapító tagok: Nagy Mari, Pájer Alma Virág, Pallagi Melitta, Fábián Ilona, Gyöngy Virág, Sipos Gyuri, Béres Miklós, Hodászi Ádám, Szabó Mátyás, Viktor Balázs. Előadásaik sokfélék, de közös bennük az érzékenység, a játékosság és a társadalmi kérdésekre való nyitottság. A Tér 12 reményeink szerint majd egy szakmai közösséggé alakul, ahol mindenki lehet tag, ahol képezzük magunkat, új szakmai kapcsolatokat építünk ki és megoldásokat keresünk arra, hogy hogyan válhatna valóban függetlenné a független szféra. Egy új közös gondolkodásra invitáljuk a szakmát és a nézőket, köttessék egy új, a mai körülményekhez igazított szövetség néző és alkotó között. Ugyanis együtt kell állnunk, ha meg akarjuk találni a színház helyét a 21. században.

    Repertoárjukban szerepel a mi-a-magyar kérdést személyes és történelmi utazáson boncolgató „Nélküled”, a klasszikust újragondoló többszörösen díjazott „(Kreón)Antigoné”, valamint az intim hangú „Mária Testamentuma” a Jászai Mari díjas Nagy Mari előadásában. Fontos korábbi előadásuk volt az önkeresést középpontba állító „Peer Gynt” és a tudományos világra játékosan reflektáló „A nagy hadronütköztető”, valamint a digitális kultúrát boncolgó „Párker Péter, avagy a legvidámabb red pill kontent”. Két részvételi előadásuk a „Szabadságra hajlamos” és a „Hadfi”, előbbi a március 15-ei megemlékezésen keresztül gondolkodik a megújulás lehetőségéről, utóbbi arra keresi a választ, hogy milyen értékeket működtetünk, milyen értékek működtetnek minket. Továbbá ott van az új színházi formákat boncolgató, feleletválasztós színházi előadás is, a “K(i)útkeresők”, amit Viktor Balázs írt és Dékány Barnabás rendezett.

    A Tér 12 egyszerre kísérletező és közösségépítő: náluk a színház mindig a jelen kérdéseivel folytatott párbeszéd.

    • Interjúk

      Az semmi – ezt hallgasd meg!

      Az alábbi interjú kiváló apropója lehetne, hogy nyolcvanegyedik születésnapján, egykori kaposvári kollégái egy általuk alapított elismeréssel, a „Kossuth díjasok Kossuth díjával” lepték meg a Jászai Mari-díjas, érdemes művészt, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját. Koltai Róberttel néhány nappal a díjátadás után színházi pályájáról beszélgettünk.
      Rojkó Annamária
      20224. december 3.
    • Művészek írták

      Szerelem – Örkény Színház

      A Szerelemben egy idős házaspár szerelmét ismerhetjük meg szuperközeliben, annak minden rétegződését, szépségét, fájdalmát egy betegség fénytörésében.
      Szegő György
      2025. június 7.
    • Művészek írták

      Peter Lindbergh – Budapest Fotó Fesztivál

      A Budapest FotóFesztivál és a Műcsarnok 2025-ben immár kilencedik alkalommal rendezi meg közös fesztiválnyitó kiállítását – idén Peter Lindbergh ikonikus fotóiból válogatva. A nemrég elhunyt fotóművész műcsarnoki tárlatát fia, Simon Brodbeck, a BPF eseményét Mucsy Szilvia, a fesztivál igazgatója nyitotta meg.
      Szegő György
      2025. április 1.

    Bemutatók képekben

    • A szolidaritás női arca
      Óbudai Társaskör A szolidaritás női arca
      rendezőÁrkosi Árpád
    • Villámcsapottak
      Szentendrei Teátrum Villámcsapottak
      rendezőKincses Réka
    • REVIZOR – РЕВІЗОР
      Gyulai Várszínház REVIZOR – РЕВІЗОР
      rendezőIfj. Vidnyánszky Attila
    • Janovics
      Kolozsvár Új Stúdió Janovics
      rendezőIfj. Vidnyánszky Attila

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu