Hírek
Január 22-én, a magyar kultúra napján a Harag György Társulat Amphitryon-előadásával vette kezdetét a MASZÍN – Magyar Színházi Szövetség fesztiválja, amelyet idén Csíkszeredában rendeztek meg.
A Csíki Játékszín ad otthont január 22 és 27 között szervezett MAFESZT-nek, a Magyar Színházi Szövetség évadonként megszervezett vándorfesztiváljának, amelyen a MASZÍN tagszínházai mutatják meg egymásnak és a közönségnek a közelmúltban bemutatott előadásaik legjavát. De ez az alkalom arra is, hogy a tagszínházak különböző osztályainak dolgozói workshopokon, tapasztalatcseréken vegyenek részt – idén a tagszínházak adminisztratív személyzete vesz részt ilyen típusú szakmai találkozón. De a fesztivál részeként tartja a MASZIN az évi közgyűlését is, amelyen a színházak igazgatói nem csak az elmúlt hónapok eseményeit értékelik ki, hanem a jövőre vonatkozóan is hoznak döntéseket.
A Magyar Színházi Szövetség 2017-es alapítását követően 2018-ban tartották az első ilyen fesztivált, melynek helyszíne Szatmárnémeti volt. Most pedig a szatmári társulatot érte a megtiszteltetés, hogy a fesztivál nyitóelőadásaként, a magyar kultúra napján színpadra lépjenek a Csíki Játékszínben.
Az összesen 10 előadást felsorakoztató fesztiválon ott van a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház, a Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulata, a Székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház, a Nagyváradi Szigligeti Színház, valamint a házigazda csíkszeredai Csíki Játékszín.
A Harag György Társulat a fesztiválon az Amphitryon című előadást játszotta a négyszeres UNITER- és Jászai-díjas alkotó, Bocsárdi László rendezésében. A Csíki Játékszín nézőtere teljesen megtelt a szatmári társulat előadásának alkalmával.
„Amphitryon, a nagy hadvezér, hosszú háborúzás után diadalmasan tér haza. A felesége, Alkméné, nem ugrik örömében a karjaiba. Szerinte alig van pár órája, hogy a szerelem gyönyörein osztoztak együtt. Egyikük sem tudja, hogy az istenek gonosz játékának vannak kiszolgáltatva. Zeusz, az istenek istene, a férj képét öltötte magára, hogy Alkménével töltse az éjszakát.
A darab szereplői gyötrődve keresik a kiutat az emberi értelemnek ellentmondó labirintusból, egy olyan bizonytalan és kiismerhetetlen világban, ami a mai nézőnek sem ismeretlen. Harcolunk a tisztánlátás jogáért és mindig alulmaradunk” – szól az előadás szinopszisa.
A közönség pedig együtt kereste a színészekkel a kiutat abból a bizonyos labirintusból, ismertek rá a kiismerhetetlen világra és az előadásban megjelenő társadalmi problémákra, majd hosszan tartó tapssal jutalmazták a színpadra lépő színészeket és az alkotókat.
A Magyar Színházi Szövetség 2017-es alapítását követően 2018-ban tartották az első ilyen fesztivált, melynek helyszíne Szatmárnémeti volt. Most pedig a szatmári társulatot érte a megtiszteltetés, hogy a fesztivál nyitóelőadásaként, a magyar kultúra napján színpadra lépjenek a Csíki Játékszínben.
Az összesen 10 előadást felsorakoztató fesztiválon ott van a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház, a Szatmárnémeti Északi Színház Harag György Társulata, a Székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház, a Nagyváradi Szigligeti Színház, valamint a házigazda csíkszeredai Csíki Játékszín.
A Harag György Társulat a fesztiválon az Amphitryon című előadást játszotta a négyszeres UNITER- és Jászai-díjas alkotó, Bocsárdi László rendezésében. A Csíki Játékszín nézőtere teljesen megtelt a szatmári társulat előadásának alkalmával.
„Amphitryon, a nagy hadvezér, hosszú háborúzás után diadalmasan tér haza. A felesége, Alkméné, nem ugrik örömében a karjaiba. Szerinte alig van pár órája, hogy a szerelem gyönyörein osztoztak együtt. Egyikük sem tudja, hogy az istenek gonosz játékának vannak kiszolgáltatva. Zeusz, az istenek istene, a férj képét öltötte magára, hogy Alkménével töltse az éjszakát.
A darab szereplői gyötrődve keresik a kiutat az emberi értelemnek ellentmondó labirintusból, egy olyan bizonytalan és kiismerhetetlen világban, ami a mai nézőnek sem ismeretlen. Harcolunk a tisztánlátás jogáért és mindig alulmaradunk” – szól az előadás szinopszisa.
A közönség pedig együtt kereste a színészekkel a kiutat abból a bizonyos labirintusból, ismertek rá a kiismerhetetlen világra és az előadásban megjelenő társadalmi problémákra, majd hosszan tartó tapssal jutalmazták a színpadra lépő színészeket és az alkotókat.
-
Interjúk
„Mindig egy lépéssel a világ változása előtt” – interjú Balázs Attila fesztiváligazgatóval a TESZT 15 évéről
Tizenötödszörre vázolt sűrített képet az elmúlt egy év valóságáról, a világ aktuális állapotáról a Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó – TESZT. Honnan indult, és merre tart a seregszemle – erről kérdeztük Balázs Attila fesztiváligazgatót, a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház vezetőjét. -
Interjúk
„Olyan nyugalmat és felszabadultságot máskor nem érzek, mint éneklés közben”
Mezei Kinga színész, rendező, a Zentai Magyar Kamaraszínház művészeti vezetője. Legutóbbi rendezése a Hidegpróba Sziveri János költő és Benes József képzőművész életéből és alkotásaiból inspirálódik. Szerda Zsófia -
Művészek írták
Tragédia (Oidipusz éneke) – Világpremier
Szophoklész tragédiát írt, nem drámát – állítja a rendező. A tragédia szakrális forma. Amit hét színésszel: nem pszichológiai elemzésekre épülő dialógusokból formál meg az író-rendező. A kórusszerű vagy szóló dalok, a szakrális zeneiség, a költői tér és fények adják a teátrális formát. Az archaikus szöveg is a – szárd eredetű – Alessandro Serráé, ugyanő tervezte a díszletet, fényeket, ruhákat is. Szegő György