Károly Kati: A közönség adja a muníciót, ami feltölt bennünket
Morva Daniella
„Nem titok, hogy nehéz évad áll a hátunk mögött, de ebben nem vagyunk egyedül, a covid ugyanis minden színház életét felforgatta. Eddig egy olyan rendszerben dolgoztunk, ahol mindig adott volt a nyári szünet. A mi munkánk sokszor ünnepnapokat, hétvégéket, átlagos munkaidőt sem ismer, de mi így vagyunk kalibrálva, elfogadtuk ezt az életformát. Most viszont már nagyon várjuk a nyarat és a pihenést” – fogalmazott Károly Kati, a Kecskeméti Nemzeti Színház zenei vezetője.
A pihenés a covid miatt tavaly nyáron elmaradt, ezért a társulat gyakorlatilag egyhuzamban, néhány napos szünettel dolgozott közel két éven át. Károly Kati és a zenei tagozat számára a legnagyobb kérdés és félelem mindvégig az volt, hogyan tudják beosztani az energiáikat, hogy az ilyen hosszú időn keresztül kitartson, emellett pedig arra is figyelmet kellett fordítaniuk, hogy a nemzeti színházi elvárásoknak is megfeleljenek.
„Egy nagy volumenű musicalt, egy rendkívül összetett operettet és egy klasszikus nagyopera egy felvonásra redukált változatát is bemutattuk az idei évadban. Ez külön-külön és együtt is hatalmas munka volt, ezen felül pedig még számos prózai előadásban közreműködtünk. Nehéz volt, de szép is, és rendkívül jó érzés, hogy képesek voltunk ezt az akadályok ellenére megugrani, mi több, kiváló és sikeres évadot teljesítettünk” – hangsúlyozta Károly Kati, majd hozzátette: mindvégig igyekezett tartani a lelket kollégáiban, hol beszélgetésekkel, hol olyan helyzetek megteremtésével, amelyből töltekezhettek.
„Az előadások sikere számunkra a legfontosabb, hiszen a közönségtől érkezik vissza az az erő, ami feltölt bennünket, miután kiadtuk magunkból az energiáinkat. Ez az a muníció, amellyel képesek vagyunk megsokszorozni a teljesítőképességünket” – tette hozzá.
Károly Kati nagyszerű csapatként jellemezte a zenei tagozatot. Állítja, mindannyian azonos hozzáállással és kvalitásokkal rendelkező, nagy munkabírású művészek, akikkel minden produkción izgalmas együtt dolgozni. „Az is nagy erőt adott nekünk idén, hogy különböző műfajokkal, változatosan dolgozhattunk. Az Elisabeth például három órányi színtiszta zene, hatalmas kihívás, míg a Bánk bán nehézségét éppen az adta, hogy húznunk kellett a zenei anyagból” – fejtette ki. Hozzátette: minőségi különbséget nem tudna tenni, főképp azért, mert egyformán közel áll a szívéhez a komolyzene, az operett, illetve a musical is, és míg mindegyiknek megvan a maga szépsége, éppúgy a nehézsége is.
„Az idei évadban sok minden összecsúszott a covid miatt, számos átfedés volt a bemutatók között. Jövőre, amennyire lehet, tisztán elkülönítve egy-egy produkcióra fogok koncentrálni, ez a közös törekvésünk a vezetőséggel. Az első igazán zenés évadunkat teljesítettük idén, de mostanra kellő gyakorlattal rendelkezünk és tudjuk: képesek vagyunk gördülékenyen végigcsinálni egy ilyet” – fogalmazott Károly Kati.
Az évadzáró előtti időkben a zenei tagozat is megkezdte a jövő évre való felkészülést a Kőszívű című musicallel, a nyár folyamán pedig még találkozhatunk velük július 22-én és 23-án a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon, az Elisabeth musical előadásaiban. Ezeken az elfoglaltságokon kívül azonban a nyár a zenei tagozat részéről is a feltöltődésé, ugyanis ahogy Károly Kati is leszögezte: hasonlóan zenés, komplex, nehéz évad vár rájuk jövőre – de ezúttal kipihenten vágnak bele.