Írások

Madaras Gergely tavasszal - két éves kiválasztási procedurát követően - elnyerte a Liège-i Királyi Filharmonikusok zeneigazgatói posztját is. Az ifjú dirigenssel, akit ősszel több koncerten hallhat a hazai közönség, zenekari befektetőkről, a zenei világ új tendenciáiról, valamint a nyolcvan évre tervezett karrierjéről beszélgettünk.
Három esztendeje készítettünk egy interjút, annak apropóján, hogy abban a szezonban lett a Savaria Szimfonikusok vezető karmestere. De be kell vallanom, addig nem nagyon ismertem a nevét…
– Nem csoda, hiszen Bécsben végeztem el a karmester szakot, itthon fuvolaművészként diplomáztam, így hangszeresként emlékezett rám mindenki. S a karrieremet is külföldön kezdtem építeni.
Három évig volt Pierre Boulez asszisztense, emellett elnyerte a Seiji Ozawa- ösztöndíjat, tanult kurzuson Mariss Jansonstól és Sir Colin Davistől. Sikerrel szerepelt karmesterversenyeken, s ösztöndíjasa lehetett az English National Operának. Mindez hogyan hatott az itthoni felkérésekre?
Idén például elnyerte a belga királyi zenekar vezetését, az együttes két évig válogatott a jelöltek között. Miért esett Önre a választásuk?
A szombathelyi együttessel való kapcsolata szintén egy hangversennyel kezdődött, amely után meghívást kapott a vezetői karmesteri posztra. Az együttműködés pedig olyan sikeres volt, hogy az első három év után következett az újabb felkérés, és a belga együttessel párhuzamosan vezeti majd ezt a társulatot is. Hogyan értékeli az együttesnél töltött, eddigi időszakát?
– A közös terveink jó részét sikerült megvalósítanunk, de még persze rengeteg ötletem van. Úgy érzem, itt mindenben támogatnak és nyitott fülekre találok, mind a vezetőség, mind a muzsikusok részéről. A Savaria Szimfonikusok nagyon a szívemhez nőttek; rengeteg kiemelkedő tehetség van a zenekarban, sok erős karakter, s néha persze ütköző vélemények, de így van ez rendjén minden olyan csapatban, ahol a tagok a szívükön viselik a társulat sorsát. Nagy kincs ez az együttes, nemcsak Szombathely, hanem az egész ország számára is. Minél több itthoni együttessel dolgozom, annál inkább meg vagyok róla győződve, hogy a zenekar abszolút a hazai élvonalba tartozik. Az elmúlt évek alatt sikerült egy olyan közös nyelvet és jelrendszert kialakítanunk, aminek a segítségével tényleg a legkisebb jelzésekből is értjük egymást, és úgy gondolom, én is, ők is tisztában vannak azzal, hogy mit várunk el egymástól. Támogatom a köztem és a zenészek közötti, folyamatos dialógust, mert ugyan néha nehéz szemtől szembe hallani a véleményeket és esetleges sérelmeket, hosszú távon azonban sokkal könnyebbé teszi a közös munkát, ha tudjuk, milyen folyamatok zajlanak a másikban. Az együttesnek kialakult repertoárja, hangzása és stílusa volt, amikor megérkeztem hozzájuk, és ezt alakítottam, formáltam a saját ízlésem irányába. Mindig maradandó élményt jelentenek nekem a szombathelyi projektek, mert azt érzem, különleges koncerteket adunk, maradandó előadások születnek, s ezt hallja, érzi és visszajelzi a közönség is. Kiss Barna igazgatóval közösen sikerült negyven százalékkal növelnünk a bérletes publikumot, sőt el tudtunk indítani két új sorozatot is, a meglévők átformálása mellett. A próbafolyamat kulisszatitkaiba, illetve egyes művek felépítésébe, történetébe és történelmi hátterébe adnak betekintést az általam moderált “Hangos látás, színes hallás” című koncertek; ennek egy változatát majd Belgiumban is szeretném elindítani. S bár sajnos nem tudjuk egész évadban folyamatosan egymás kezét fogni a szombathelyi együttessel, az a célom, hogy ezt a mentalitást, hangzást és hangulatot a távollétemben is megőrizzék. Ebben találtam óriási segítségre Thomas Kornél személyében, aki második éve működik nálunk asszisztens-karmesterként. Nagy kérdés mindannyiunk számára, hogy hogyan tovább, ha lejár a mostani ciklusom 2020-ban. Sok érv szól amellett, hogy továbbra is maradjak a Savariával, de az is lehet, hogy eljön a váltás ideje mindkettőnk számára. Ez a jövő zenéje, egy azonban biztos: azt kell majd tennem, amivel a legtöbbet tudok segíteni a zenekarnak.
Több évvel ezelőtt már említette, hogy vágyik arra a művészeti munkára, mely során bevetheti magát egy zenekar életébe, s formálja a társulatot éveken keresztül. Így is kezdett neki a korábbi együttese, a Orchestre Dijon Bourgogne irányításának, még Szombathely előtt…
Két együttest irányított az utóbbi években, közben azonban egyre több zenekarral dolgozik, egyre több helyszínen mutatkozik be.
Szép lépések a karrierépítésben, s azt kell mondjam, Ön már a XXI. század dirigense, mert azt látom, odafigyel az olyan részletekre is, mint a saját honlap, a profi fotók, a facebook-jelenlét…
– A karrierépítésnek szerintem nincs egyértelmű receptje, hiszen annyiféle út létezik… Szerencsés vagyok persze, hogy egy olyan ügynökség képvisel, akinek a dirigensei között megtalálni Barenboimot, Mehtát és Rattle-t is. És mint mindegyik, már a XXI. században felnőtté váló kortársam, tudomásul veszem, hogy a közösségi média, amennyiben jól használom, kiváló platform lehet arra, hogy minél szélesebb rétegeknek betekintést tudjak nyújtani a munkámba, a tevékenységembe, s a leendő vagy meglévő közönségem ezáltal a nevemet és a személyiségemet is jobban megismerje. A kiegyenlítetten magas, hosszú távú és kemény munka, valamint persze a tehetség mellett ma már az ilyen fronton való aktivitás is fontos annak érdekében, hogy a közönségünket és a “profilunkat” tudatosan építsük. A feleségemmel, Győri Noémi fuvolaművésszel közösen (aki szintén rengeteget koncertezik és most készíti harmadik szólólemezét) gyakran beszélgetünk arról, hogy mit jelent a mai világban klasszikus zenésznek lenni; hogy maradhat az ember egyszerre friss, mai, de mégis elmélyült és hiteles művész.
S mik a következő időszakra szóló tervei?
Fiatal, 34 éves dirigensként minden új együttes komolyan veszi?