Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Hírek

    Tiszta szívvel festeni

    Műcsarnok 2019. szeptember 18.–november 17.

    Szegő György
    2019. szeptember 30.
    A tradicionális festészet műfaja az elmúlt három-négy évtizedben világszerte és itthon is háttérbe szorult. Voltak és vannak azonban szépszámmal jelentős alkotók, akik a festészet lényegi problémáival foglalkoztak vagy azokhoz visszatértek. Azok ősi technikáitól, eszközeitől, a látásban felhalmozódott tapasztalatoktól – többek között a figuralitástól – nem elszakadva művelnek kortárs művészetet.

    A négy önálló életműből rendezett kiállítás-együttes összekötő gondolata a festészet. A négy kiállító művész – Szotyory László, Kondor Attila, Konkoly Gyula és Lajta Gábor – más-más életszakaszban, más elméleti háttérrel, de ugyanahhoz szeretnének elérni: tiszta szívvel festeni. A cím a művészi aktus önértékére utal, amikor egyedül a szellemi megismerés cselekvő öröme inspirálja az alkotói munkát. A szív eredetileg nem az érzelmek és a szentimentalizmus metaforája volt, hanem – a keleti és a nyugati hagyományos bölcseletben egyaránt – az ember halhatatlan centrumát jelentette, ami még a gondolkodást, az észbeli képességeket is megelőzte. Ebből a perspektívából nézve tiszta szívvel élni azt jelenti, hogy az akaratot, a gondolkodást, a megismerést és a cselekvést egyetlen harmonikus egészként vagyunk képesek megélni, gyakorolni. A tiszta szív egy ideálkép, amire különféle szellemi és művészi gyakorlatokkal és teljes életgyakorlattal lehet törekedni. A festészet, a művek megalkotása maga is életvezető praxisként működhet. Ekkor a művész azt festi, amit elképzel maga körül, ami foglalkoztatja, amit meg akar ismerni, végső soron azt, amit szeret; ekkor a festés örömet hoz.

    Konkoly Gyula:<br>
Weekend á Zuydcoote 2010
    Konkoly Gyula:
    Weekend á Zuydcoote 2010
    Konkoly Gyula „68-78” tárlatában Rockenbauer Zoltán kurátorral az elmúlt 10 év alkotásaiból válogatnak – a címadással életkorára utal a művész. A három nagyterem anyaga valóságos spektákulum, amelyben a legendás IPARTERV kiállítással induló alkotói pálya birtokában a festő képei kritikai gesztusként szólalnak meg. Konkoly sokszor nyilatkozik a „művészet haláláról”, talán hogy munkásságával cáfolhassa a fájdalmas tételt: „… iróniával, humorral vagy éppen erotikával telített festményeim erőteljesen kapcsolódnak ahhoz a szellemi körhöz, amely a II. világháborút követően radikálisan szakított a modernizmus gondolatkörével. (…) A festményen létrejövő látvány, valamint a motívumokat alkotó festék állandó »harcban« áll.” Nyilatkozta 2017-ben. A gyakran festő-elődökre való izgalmasan megfogalmazott utalások: Boucher erotikája, Monet dekorativitása, Matisse vagy Bonnard vizuális trükkjei a kortárs festői életmű szerves részeiként ragyognak fel.

    Szotyori László: Mandala II. 2008
    Szotyori László: Mandala II. 2008
    Szotyory László „A vágy titokzatos tárgyai” címmel mutatja be a posztmodern hagyományain átívelő érzéki, intim festészetét. Olajjal fest, de folyékony festékanyaga – és ecsetének kiürülése – rendre fátyolszerű aurán át engedi látni témáit. Ebben a fátyolban ott van a „festés drámája”, az elfogyó anyag hol vonallá, hol szinte az üres vászon semmi-jévé változik a képen. Az érzéki mozdulat parkszerű tájban, ókori-modern gráciákban, csodaautókban, ősi- és filmmitológiák jeleneteiben enyészik el, támad fel képről-képre újra. A festő Orfeusz útját Horváth Éva Mónika kurátor koncepciója szerint járhatja be a néző.

     

    Lajta Gábor: Férfi börönddel 2019
    Lajta Gábor: Férfi börönddel 2019
    Lajta Gábor „Az ajtón túl” című kiállítása a pálya 1985-től máig tartó korszakát pásztázza. A képek mögötti filozófia rejtjelezett szavait, a „küszöböt”, a „figuratív szignót”, vagy az ábrázolás hagyományának és megújulásának „pengeélét” Kondor-Szilágyi Mária kurátor segítségével dekódolhatja a látogató. Az egyik terem tematikája a néhány éve a Duna-partról elveszett angol turista-lány tragédiája, az „Oroszán nyelve” enigmatikus képsorban elképzelt bűnügyi festmény-riport. Lajta a Lánc-híd szobororoszlánjának / szfinxének profán titkát az eltűnés esztétikájából a festészet sokkal többdimenziós szférájába emeli át.

    Kondor Attila „Szabadságtapasztalat” című tárlata a Műcsarnok apszis-terében a festészet, az architektúra és az animációs film nyelvén beszél a lét filozófiájáról. A három-csatornás videó és a ház áthatásaiban született helyspecifikus installáció következetesen eltervezett művészettörténeti, filozófiai lépcső- és talajréteg-vonalak mentén avatja be a „keresőt” Kondor Attila „belső történeteibe”. Kondor az új-platonizmus kutatójaként alkot. Mayer Marianna kurátorral úgy csoportosították a műveket, hogy a Sas-hegy otthonos kúpja, a Móricz Zsigmond körtér házai: közeli, a római Panteon, a firenzei Boboli-kert műtárgyai csak a topográfia szerint: távoli „helyei” saját mitológiánkká válhassanak. A festészet, az animációs-film és az építészet „tégláiból” felépül a befogadói élmény, a szellemi szabadságtapasztalat varázslata.

    Kondor Attila: Belső Könyvtár 2019
    Kondor Attila: Belső Könyvtár 2019

    Összesítve úgy is fogalmazhatok, hogy a civilizáció utolsó másfél évezredében felhalmozódott festészet-tapasztalat kincseit elhagyni: emberiség elleni bűn lenne. A festett képi élmény megőrzésére, továbbművelésére törekvés, a „tiszta szívvel festeni” praxisa (Konkoly bon mot-ja) a Tiszta szívvel festeni tárlat szerint emberlétünk problémáira reflektáló műfaj, közös vizuális nyelvünk marad a következő 1500 évben is.    

    • Interjúk

      Az semmi – ezt hallgasd meg!

      Az alábbi interjú kiváló apropója lehetne, hogy nyolcvanegyedik születésnapján, egykori kaposvári kollégái egy általuk alapított elismeréssel, a „Kossuth díjasok Kossuth díjával” lepték meg a Jászai Mari-díjas, érdemes művészt, a Halhatatlanok Társulatának örökös tagját. Koltai Róberttel néhány nappal a díjátadás után színházi pályájáról beszélgettünk.
      Rojkó Annamária
      20224. december 3.
    • Művészek írták

      Szerelem – Örkény Színház

      A Szerelemben egy idős házaspár szerelmét ismerhetjük meg szuperközeliben, annak minden rétegződését, szépségét, fájdalmát egy betegség fénytörésében.
      Szegő György
      2025. június 7.
    • Művészek írták

      Peter Lindbergh – Budapest Fotó Fesztivál

      A Budapest FotóFesztivál és a Műcsarnok 2025-ben immár kilencedik alkalommal rendezi meg közös fesztiválnyitó kiállítását – idén Peter Lindbergh ikonikus fotóiból válogatva. A nemrég elhunyt fotóművész műcsarnoki tárlatát fia, Simon Brodbeck, a BPF eseményét Mucsy Szilvia, a fesztivál igazgatója nyitotta meg.
      Szegő György
      2025. április 1.

    Bemutatók képekben

    • Az átváltozás
      Szegedi Pinceszínház Az átváltozás
      rendezőHerczeg T. Tamás
    • A kék kék tenger
      Pinceszínház A kék kék tenger
      rendezőZsótér Sándor
    • Macskazene
      Orlai Produkciós Iroda Macskazene
      rendezőMáté Gábor
    • A kis kéményseprő
      Opera – Eiffel Műhelyház A kis kéményseprő
      rendezőToronykőy Attila

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu