Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Hírek

    “Szeretném, ha a nők elhinnék magukról, hogy szépek, erősek és szerethetőek” – mély üzeneteket hordoz magában a Naptárlányok

    Morva Daniella
    2024. április 14.
    Nőkről, de nem csupán nőknek szóló előadást mutatott be péntek este a Kecskeméti Nemzeti Színház, s ezzel a 2023/24-es évadra lezárta kamaraszínházi bemutatóinak sorát.
    Fotó: Benkő Emese

    Lévay Viktória első rendezése egy női energiákkal teli, valódi ínyencség, amelynek könnyedsége mögött életszerű problémák, szituációk és emberi sorsok húzódnak meg.

    Fotó: Benkő Emese

    Régi vágya teljesült a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház művészeti vezetőségének azzal, hogy az idei évadban műsorra tűzhették a nagy sikerű film alapján készült Naptárlányok színpadi adaptációját. Lévay Viktória személyében ráadásul rátaláltak egy olyan rendezőre, aki valódi örömmunkát hozott a darabban résztvevő művészek és háttérdolgozók számára, és az első pillanattól kezdve felkészülten, nyitott szívvel állt a feladathoz, annak ellenére – vagy éppen ennek okán –, hogy ez volt élete első rendezése.

    „Nagyon jó élmény számomra itt lenni Kecskeméten, kedves és élhető város, már vannak is kedvenc helyeim! Azt hiszem, ha megkérdeznék tőlem, hová költöznék el szívesen a fővárosból, Kecskemétet mondanám” – kezdte lelkesen Lévay Viktória. Hozzátette: izgalmas életszakasz ez számára, és ennek része az is, hogy most rendezett életében először. „Másokat irányítani mindig sok energiát igénylő feladat és nagy felelősség. Szerencsére itt mindenkitől megkaptam a bizalmat, és remélem, hogy sikerült felnőnöm a feladathoz.” 

    Fotó: Benkő Emese

    Az előadást mindvégig csupa női energia uralja, de három férfi szereplő is része a történetnek. Mint azt a rendező is megerősítette: nőkről, de nem kizárólag nőknek szól a darab. „Tény, hogy a nők különböző életszakaszban előkerülő problémái vannak a középpontban, illetve az, hogy hogyan oldanak meg közösen egy fontos küldetést, ám a férfiaknak ezt a bonyolult szerkezetet, ami a női agy, a női test és a női lélek, meg kell tanulni. Nem csak megfejteni, hanem elfogadni és megszeretni. Ehhez kiváló iránymutató ez az előadás” – folytatta a rendező.

    A jellemfejlődésekkel tarkított női vívódásokon, felismeréseken és valós igazságokon átívelő történet látszólag könnyed és kacagtató, a valódi fájdalmak, a keserű emberi sorsok, a nőiség megélése vagy meg nem élése éppúgy fellelhetők a mélyebb rétegekben. 

    Fotó: Benkő Emese

    Ismervén azonban a filmet, már a próbafolyamat legelején felmerült a kérdés: a meztelen naptár elkészítését hogyan lehet megvalósítani színpadi környezetben úgy, hogy se a művészek, se a közönség ne érezze magát kényelmetlenül. „Óriási komfortzónából való kilépést hajtanak végre a lányok azzal, hogy bevállalták a meztelen fotózás jelenetét. Ez egy fontos eleme az előadásnak, de természetesen jó előre lekommunikáltunk mindent. Szerettem volna tudni, kinek mi fér bele, hogy egy picit azon túllépve, de a kereteken belül tudjuk megvalósítani ezt a jelenetet” – fogalmazott Lévay Viktória. 

    Az előadás azon túl, hogy hordozza az önzetlen törődésre való ösztönzés üzenetét, a nők iránti érzékenyítés éppúgy fő feladata. „Tisztában vagyok vele, hogy a férfiaknak is megvannak a maguk problémái, csak nyilván férfi oldalról. De mivel ez a történet első sorban nőkről szól, szerettem volna azt az üzenetet továbbítani, hogy mi nők igenis szépek, érzékenyek és szerethetőek vagyunk, ugyanakkor erősek, és fontos építőkövei a társadalomnak” – hangsúlyozta a rendező, majd hozzátette: a mai világunk félreérthetetlenül erősíti a nőkben azt a félelmet, hogy nem elég jók, nem elég szépek – ennek eredményeképpen keveset gondolnak magukról. Lévay Viktória szerette volna elérni az előadással, hogy a színpadon lévő színésznők a fotózás által megéljék a nőiségüket, a férfiak büszkén sétálhassanak haza feleségeikkel az oldalukon, a nők pedig elhiggyék, hogy értékesek, és a történet hatására merjék megmutatni az erejüket és a szépségüket. 

    Fotó: Benkő Emese

    A Naptárlányok április 12-től megtekinthető a Kelemen László Kamaraszínházban, a főszerepben olyan kiváló színésznőkkel, mint Danyi Judit, Magyar Éva, Csombor Teréz, Hajdú Melinda, Szabó Dorottya, Horváth Alexandra, Szegvári Júlia, Venczli Zóra és Csapó Virág, kiegészülve egy szintén ütős férfi gárdával: Koller Krisztiánnal, Pál Attilával és Ferencz Bálinttal.

    • Interjúk

      Az életem nyomokban tartalmaz boldogságot

      Papp János sokszínű életébe, pályájába engedett betekintést az interjú során és a címben megfogalmazott bölcsességet engedelmével, ajánlom mindenkinek, magamnak is megfontolásra!
      Lovas Ildikó
      2025. december 8.
    • Művészek írták

      Tündérpalota, ma – Csongor és Tünde

      A Csongor és Tünde drámairodalmunk harmadik óriása – színpadra állítása örök kihívás volt és lesz. Vörösmarty Mihály instrukcióként nagy mennyiségben írt elő szcenikai csodákat, varázslatokat, amelyektől 1830 óta a mű nem a rendezők, inkább a látványtervezők álma.
      Szegő György
      2025. december 2.
    • Interjúk

      Apám morális tartása az, ami beárazta vagy bemérte, hogy nekem miről mi az ítéletem

      Verebes István színész, rendező, közéleti ember. Pályája évtizedeken átível, a színház, televízió és a publicisztika világába egyaránt.
      Lovas Ildikó
      2025. november 23.

    Bemutatók képekben

    • De mi lett a nővel?
      Gózon Gyula Kamaraszínház De mi lett a nővel?
      rendezőTasnádi Csaba
    • Könnyűvel indul
      Vígszíház Házi Színpad Könnyűvel indul
      rendezőPass Andrea
    • Gettó
      Miskolci színház Gettó
      rendezőBéres Attila
    • Csongor és Tünde
      Nemzeti Színház Csongor és Tünde
      rendezőVidnyánszky Attila

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu