Hírek
Úgy gondolom, egy nemzeti színháznak fontos feladatai közé tartozik, hogy nagy klasszikusokat és közönségszórakoztató előadásokat játsszon, ősbemutatókat tartson, új magyar darabokat alkosson, mindemellett pedig új kihívások elé állítsa a színészeket és a közönséget. A Beugró éppen ilyen találkozási pont: olyasvalamit hoz el Kecskemétre, amellyel sem a társulatunk, sem a nézőink nem találkoztak még. Nagy öröm számunkra, hogy ez a nagyszerű formátum jelenleg egyik magyarországi kőszínháznál sincs műsoron, így a Kapitány Ivánnal való tárgyalások eredményeképpen a 2024/25-ös évadban kizárólag Kecskeméten lehet majd vele találkozni.
A Beugró hosszú évek óta nagy sikernek örvend, a formátum és a felépítés mindenki számára ismert. Szolgál-e újdonságokkal a kecskeméti változat?
A formátum és a felépítés rengeteg évadon át bizonyítottan működött, így ezen nem változtatunk. Helyspecifikus újításokkal azonban készülünk, amelyek kifejezetten Kecskemétre fókuszálnak. Ha bármi adódik a város életében, vagy számunkra fontos, akkor élni fogunk ezzel a lehetőséggel.
Meglévő készségekre, színészi rutinra van szükség ahhoz, hogy valaki eredményesen szerepeljen az ilyesféle helyzetgyakorlatokban?
Az improvizáció egy varázslatos dolog, egyszerre a gyors észjárás, a beleélés képessége és a színészi eszköztár leleményes felhasználása. Ugyanakkor nem tehetünk egyenlőségjelet a közé, hogy valaki jó színész és jól improvizál. Teljesen különböző összetevőkre van szükség. Számos színész kolléga inkább a próbákban, az előre megírt szövegben hisz, más a rögtönzésben, de ez így is van jól.
Mi alapján állt össze a szereplőgárda?
Amikor biztossá vált, hogy az idei évadban a Kecskeméti Nemzeti Színház fogadja be a Beugrót, tartottunk egy workshopot a társulatnak, ahol Kapitány Iván és Novák Péter vezérletével ki lehetett próbálni a játékokat. Nagy örömünkre szolgált, hogy sokan érdeklődtek a színészeink közül, ezen a közösen eltöltött napon pedig hamar ki is derült, hogy többségüknek kiválóan áll ez a szerep. Mivel Iván, a licence tulajdonosa rendelkezik a legnagyobb tapasztalattal, az ő útmutatása alapján választottuk ki a saját Beugró-csapatunkat.
Okozott bárki meglepetést a workshopon?
Vannak olyan kollégáink, akikkel a közös munka során még nem találkoztunk hasonló szerepben, és mivel ezen képességeit nem tudta kamatoztatni, minket meglepetésként ért, hogy a workshopon brillírozott. Ilyen volt többek között Varga-Huszti Máté, aki minden gyakorlatban és feladatban elképesztően jól működött, vágott az esze, gyors volt és éles, így ő máris a kezdőcsapatban foglalt helyet.
Fel lehet készülni az improvizációra?
Amint készülni kezd rá valaki, és kigondolja, hogy egy adott pillanatban mit fog mondani, az improvizáció már nem improvizáció többé. Ezt a jellegét muszáj meghagyni, ezért is van az, hogy bár a játéktípusokat ismerik a szereplők, a feladatokat nem. Készülni nem szabad, viszont én a már meglévő évadok alapján úgy látom, nagyon is tetten érhető, hogy egy színész minél régebb óta csinálja, annál jobb benne. A rutin tehát sokat számít. Bízom benne, hogy lesz annyi Beugró itt Kecskeméten, hogy ez a tapasztalat egyre csak nőhet.
Gondolod, hogy a Beugró által szerzett tapasztalatokat, készségeket munkájuk során hasznosítani tudják a színészek?
Biztos vagyok benne, hogy hozzátesz a színészi gyorsaságukhoz és alkalmazkodóképességükhöz, ezáltal növeli a teljesítményüket, másfelől, ami szintén nagyon fontos, hogy a Beugróval olyan kuriózumot tudunk adni a nézőknek, ami egy vicces operett, egy nagyszabású musical, vagy egy valódi klasszikus mellett új színt hoz a Kecskeméti Katona József Nemzeti Színház repertoárjába.
-
Interjúk
„Még mindig kíváncsi vagyok magamra”
Balázs Áron színművész, az Újvidéki Művészeti Akadémia tanára, aki feladta a társulati létformát a tanári hivatásért, ám maradt szabadúszó színész, így azóta Vajdaság minden színházában láthattuk játszani. Legutóbb a Zentai Magyar Kamaraszínház Sirályában öltötte magára a két karakterből gyúrt doktor szerepét. Szerda Zsófia -
Művészek írták
Színházcsinálás: Liliomfi
Szigligeti Ede örökzöldje régi-új színház, erős mai tartalmakkal. Vecsei H. Miklós változatát ifj. Vidnyánszky Attila előbb a Budaörsi Latinovits Színházban vitte színre. Azt egyik társulatalapító produkcióként hozták létre. „A jó darabokat szokták átírni, nem a rosszakat” – idézték Mészöly Dezsőt. És évekig átütő siker lett. Ezt igazították most vígszínházira. A Liliomfi előadása ismét fergeteges. Szegő György -
Interjúk
„Mindig egy lépéssel a világ változása előtt” – interjú Balázs Attila fesztiváligazgatóval a TESZT 15 évéről
Tizenötödszörre vázolt sűrített képet az elmúlt egy év valóságáról, a világ aktuális állapotáról a Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó – TESZT. Honnan indult, és merre tart a seregszemle – erről kérdeztük Balázs Attila fesztiváligazgatót, a temesvári Csiky Gergely Állami Magyar Színház vezetőjét.